Viittiskö joku neuvoa tälläselle alottelijalle ihan kädestä pitäen, miten linuxissa asennetaan paketti. XMMS:n sain asennettua, kun kopioin paketin hakemistoon / ja sitten käytin Synaptic Package Manageria. Mutta muilla paketeilla ei onnistunut. Niitä ei löytyny Synapticilla. Joten tosiaan, viittisikö joku vääntää rautalangasta mulle miten asennus onnistuu.
Sitten tuli vielä toinen kysymys mieleen: Kun mulle on anettu ymmärtää, että Ubuntussa on disabloitu root-tunnus, niin löysin kumminkin tämmöitteen "päätteen": Root terminal Eikös se ole pääte joka toimii root tunnuksella vai onko se joku muu?
Tähän liittyen kannattaa lukaista tämä threadi läpi: http://keskustelu.afterdawn.com/thread_view.cfm/298635 Eli toi siis toimii sudon avulla, koska sitä root-tunnusta ei ole.
Eli siis se on pääte, joka periaatteessa lisää joka kommennon eteen sudo? Siis näin palikka päällä ajatellen. =D Jos näin on, niin sittenhän turha tuota oikeata käyttää ja lisätä aina siihen se sudo, pitää ruveta käyttää root terminaalia. Kokeilin tuota apt-get kommentoa ja tuli tämmönen: admin@Pavilion:~$ sudo apt-get install /home/admin/Desktop/StepMania-3.9-linux.tar.gz Luetaan pakettiluetteloita... Valmis Muodostetaan riippuvuussuhteiden puu... Valmis E: Pakettia ei löytynyt admin@Pavilion:~$ Mikäs mättää, kun paketti on kumminkin kyseisessä paikassa.
Se mättää, että apt-get hakee ja asentaa ohjelmia repositoryistä eli siis intterwepistä. Itse ladatun .deb paketin asentamiseen käytetään dpkg:tä.. Sä taas yrität asentaa tar.gz tiedostoa Ei se noin toimi.. purat ensin ne tiedostot vaikka kotikansioosi ja sitten luet sieltä löytyvän README tai INSTALL tiedoston niin tiedät miten se ohjelma asennetaan.
Ubuntussa ei mitenkään, rpm on redhat/fedora juttuja.. Ubuntu pohjautuu debianiin ja käyttää apt-get paketinhallintaa.. Lue lisää ubuntun paketinhallinnasta: http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=135.0
Ubuntussa ohjelmien asentamisessa kannattaa hakea haluamansa softaa ensisijaisesti Ubuntun repoista(Synaptic/Apt). Jos sieltä ei löydy niin Debianin DEB pakut toimii usein yhtä hyvin. Sorsasta asentamien eli itse kääntäminen on muuten hyvä, mutta näiden ohjelmien hallinta ei onnistu sitten Aptilla/Synapticilla. RPM pakuja voi asentaa jos muuten ei tahdo onnistua muuttamalla pakut (RPM -> DEB) Alien nimisellä ohjelmalla joka löytyy repoista. Irtonaiset DEB pakut asennetaan dpkg komennolla. sudo dpkg -i paketti.deb EDIT: Ubuntun repoista löytyy ilmeisesti Stepmaniaa vastaava pydance.