Tässä englanniksi mun ongelma, jonka joku muu on jo postannut ubuntufoorumille. Tällä kaverilla toimi tämä ratkaisu: ,mutta eipä toiminut minulla. Käytin ubuntu-liveCD:tä.Nyt hätä kädessä.
Copypastetapas tänne seuraavien tiedostojen sisältö: /etc/X11/xorg.conf ja /var/log/Xorg.0.log Näkisi paremmin mistä mahdollinen vika johtuu.
Pääsen vihdoin kirjoittelemaan tätä Ubuntun kautta (Ubuntu Breeze 5.10) Asennettuna kovalevyn omalle osiolle (ei siis live-cd) x800xl näyttiksen ongelmat hoitui seuraavalla konstilla. Kirjoita seuraavat komentoriville: 1. sudo apt-get install xorg-driver-fglrx 2. sudo nano /etc/X11/xorg.conf 3. puolivälin paikkeilla kohdassa: Driver: "ati" muutat "ati" ---> "vesa" lopputulos pitäisi näyttää tältä: Driver: "vesa" Sitten painelet Ctrl+x ja sitten k tai y jotta se tallentaa Seuraavaksi buuttaat ja mulla se skulas ainakin sen jälkeen.
Vaikka sinä ykköskohdassa otat koneellesi atin ajurit, niin se EI tule käyttöön jos teet 3. kohdassa mainitun muutoksen. Vesa on semmoinen yleinen "ajuri" joka otetaan käyttöön jos näytönohjaimelle ei ole saatavilla sopivaa ajuria. edit: kokeiles ladata tuo fglrx-ajuri modprobella.. eli sudo modprobe fglrx tai jotain.. ja katso tuleeko virheitä, esim:
*nixejä ei tarvitse juurikaan boottailla, linuxkaan ei poikkea tässä asiassa. Parempi tapa olisi vain uudelleenkäynnistää X. Ubuntussa todennäköisesti hoituu komennolla: sudo /etc/init.d/gdm restart Tällä tavalla et saa 3d-kiihdytystä toimimaan, ts. ohjeidesi 1. vaihe on täysin turha. Koitas muuttaa samaiseen paikkaan "ati":n / "vesa":n tilalle "fglrx". Myös fglrx:n kernelimoduuli täytyy ottaa käyttöön. Oletettavasti Ubuntu on lisännyt sen latauksen käynnistysskripteihin mukaan. Ellei ole, sen lataaminen onnistuu modprobe:lla kuten Ysf jo ehdottikin. Atin linux-ajurit ovat kyllä sieltä ja syvältä. Voi olla että 3d-kiihdytystä et saa toimimaan ainakaan liian helposti.
Lähinnä kokeilu mielessä olen vasta liikkeellä. No eipä sillä väliä vaikka 3d ei toimi, kun on tarkoitus käyttää Ubuntua vain normi käyttöön: kirjoittaminen, musa, nettiselailu.