tyhme kysymys prossusta&tahnasta

Viestiketju PC:n rautaan liittyvä keskustelu -osiossa. Ketjun avasi pullava 23.09.2011.

1. pullava

pullava Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Elikkä kun prossu on ollu jäähdyttimestänsä (kellottamaton i5-2500k+intelin vakiocooleri) irrotettuna viikon päivät, tarvitseeko väliin lykkiä jotakin tahnoja tai muita ainehia, kun heidät jälleen yhdistää ja koneen käyntiin hurauttaa?

2.  
  3. polku

polku Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Melkeen sanoisinko välttämätöntä puhdistaa molemmat osapuolet ja laittaa levitellä uudet tahnat väliin. Toki menee kaiketi vanhoillakin tahnoilla, mutta lämmöt saattaa olla normaalia korkeammat. Vakio coolerin joukossakin tuommonen tuubi tullu mukana jos oot ite kasannu.

Mutta jollei sulla ole tahnatuubia itellä nii kannattaa kysäistä tietokoneita kasaavilta putiikeilta tiskin takaa...vakio coolerin kun asentaa niin siitä jää yleensä puolet tuubiin :) Mutta kaupitellaanhan noita uusissa paketeissakin jos jotakin tahnaa...vaan ovat hävyttömän kalliita.

4. RatCon

RatCon Senior member

Kiitokset:
    574
    Pisteet:
    193
    Ittellä muistikuva että tahnat ois valmiina prossun pohjassa ?
    Noo, oli miten oli niin joko hankkii uudet tahnat tai kerralla paremman Coolerin. Tahnoja nyt saa parista eurosta vitoseen, hirveesti kalliimpia ei kannata hommata. Ne 10 euron tahnat ei oikeen oo hintansa arvoisia.

5. DjZorlag

DjZorlag Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Tässä tahnojen parhaimmistoa hinta/laatu suhteeltaan. Testien kärkipäässä ovat olleet nämä kaikki.
    Zalman stg2

MX-2 4g (suosittelen tätä)...

...tai osta sitten kerralla enemmän. Minulla itsellä on tällainen, määrän puolesta kestää roiskia vaikka aurinkovoiteeksi kuumilla keleillä. Oikeastaan paras hinta/laatu.
    MX-2 30g

Tätä ei kestä lotrata emolevylle (hopeatahna) ja täytyy odottaa jonkin aikaa ennen kuin paras jäähdytys saavutetaan. Muuten aivan parhaiden joukossa
    AS 5

Noctuan tahna myös parhaiden joukossa testeissä, tuubissa ei kuitenkaan tahnaa tuhlattavaksi asti.

6. RatCon

RatCon Senior member

Kiitokset:
    574
    Pisteet:
    193
    Itse suosittelisin siltikin tätä:
    http://www.tietokonekauppa.fi/?koodi=10490

Omassa käytössä ollut pitkään, yhdestä tuubista riittää reippaasti useille koneille. Oonko nyt 4 vai 5 prossua tolla tuubilla pistäny ja tavaraa vieläkin säiliössä hyvin. Tossa on mielestäni se paras hinta-/laatusuhde.

7. power_age

power_age Active member

Kiitokset:
    163
    Pisteet:
    93
    Intelillä vakiona coolerissa, kyllä ne on vaihdettava kun coolerin otat pois jos olet sitä käyttänyt vaan vaikka 1 vrkn.

Toi on mielestän ihan kelpotahnaa ainakin prosulle, nyt olis seuraavana kokeilu vuorossa MX-4.

8. pullava

pullava Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Unohtui kiittää kaikkia vuolaasta avustanne. Ilman teitä olisin varmaan vain iskenyt prossun ja jäähdyttimen takaisin yhteen ilman uusia tahnoja.

Tilasin tuota Nexuksen 30% hopeatahnaa, kun Nettimania-niminen pulju kauppasi pikkutuubia eurolla. Parin päivän päästä tuli vastaus, että tuotetta ei ole varastossa (vaikka sivustolla varastossa vielä tuolloinkin kerrottiin olevan 18 tahnatuubia), joten menin paikalliseen elektroniikkakauppaan ja ostin sieltä ihan peruspiitahnaa. Prossun lämmöt pysyny alle 40 asteessa koko ajan, joten hyvin on ainakin tähän asti pärjätty.

edit: prossun lämmöt 35-40 astetta ASRock extreme tuning utilityn mukaan, mutta biosista tarkastellessa 65-70 astetta - kumpaan on luottaminen?

Viimeksi muokattu: 02.10.2011
  9. BPVest

BPVest Senior member

Kiitokset:
    701
    Pisteet:
    173
    Kato Coretempillä lämmöt.

10. _kooma_

_kooma_ Active member

Kiitokset:
    29
    Pisteet:
    78
    Täältä myös äänet sekä Arctic Coolingin MX-2:lle että Noctuan NT-H1:lle. Molempia saa alle 10:nen euron, ja molemmista myös riittää useampaankin asennukseen.

Itseltäni aiheeseen liittyvä kysymys..
    Onkos kellään tietoa että kuinka kauan tuollainen piitahna tuubi säilyy? Ja missä sitä kannattaisi säilyttää. Tämäkin voi olla hieman "tyhmä" kysymys, mutta ihan mielenkiinnosta tiedustelisin :)

11. pullava

pullava Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Kiitos jälleen. Coretemp kertoi huojentavia uutisia.

12. jartar

jartar Senior member

Kiitokset:
    111
    Pisteet:
    143
    Minkä ihmeen takia? Jos tahnaa sopivasti prossussa tai jäähyssä niin takaisin kiinni vaan. Kymmeniä kertoja laitettu jäähy kiinni samoilla tahnoilla eikä koskaan ole ollut ongelmia...

Itse lähtisin suosittelemaan tahnan vaihtoa vasta sitten kun vaihdetaan prossuun uusi jäähy. Järjen käyttö on kuitenkin sallittua ja jos tahna on niin pahasti kovettunut että ei kunnolla tartu enää kiinni niin sitten tahnat vaihtoon...

Viimeksi muokattu: 03.10.2011
  13. DjZorlag

DjZorlag Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Ilmakuplia tulee väistämättä kun cooleri irroitetaan ja laitetaan takaisin, mutta se vaikutus onkin sitten eri asia. Ainahan ne kuplat pari astetta vaikuttaa, mutta jos muutamalla asteella ei tunnu olevan merkitystä niin mitäpä niitä uusia tahnoja laittamaan. Itse kuitenkin vaihdan tahnat joka coolerin irrotuksen yhteydessä niin eipähän tarvi sitten myöhemmin valitella prossun lämpöjä.

14. aba120

aba120 Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    46
    Jep.Samaa tököttiä olen itsekkin käyttänyt.
    On riittoisaa ja laadukasta,eikä maksa maltaita.

Viimeksi muokattu: 03.10.2011
  15. power_age

power_age Active member

Kiitokset:
    163
    Pisteet:
    93
    Sanoit että järjenkäyttö on sallittua no vaikka sitä mulle ole kovinkaan paljoa suotu, olen ainakin sen vähän mitä näiden kanssa olen touhuillut.

Olen tullut siihen tulokseen ettei se vanhan tahnan kanssa pelleileminen ole vaivan arvoista, on se semmoista kliisteriä muutama päivän jälkeen kun jää joksikin aikaa auki kun on ilman kanssa kosketuksissa.

Tietty sitä voi siististi koittaa jollain kemikaalilla pehmenellä ja tasoittaa, en kyllä viitsi sen sotkun kanssa tosiaan pelleilä ellei ole ihan pakko.

Samaa mieltä.

16. jartar

jartar Senior member

Kiitokset:
    111
    Pisteet:
    143
    Sen ei todellakaan tarvitse olla mitää erityisen notkeaa että se leviää tasaisesti prossun ja siilen väliin. Joku tahnan pehmentäminen lähentelee jo typeryyttä.
    Vaikea uskoa väitettäsi jos tahna jotenkuten notkeaa. Jäähy ja prossessori on sellaisessa puristuksessa että kyllä sieltä ilmakuplat puristuu pois. En itse lähtisi väittämään että tuollaisia eroja tulee sillä omassa käytössä eroja en ole huomannut. Lisäksi jos vaihdat tahnat ja laitat sitä liian vähän tai liikaa niin lämmöt voi nousta paljon korkeammiksi. Hopeatahnalla lutratessa parhaimmillaan hajotat vehkeet. Operaatioon menee rahaa ja tilanne voi mennä huonommaksi. Muutaman asteen erot ovat täysin merkityksettömiä paitsi maksimikelloja metsästäville. En siis neuvoisi tahnan vaihtoon ellei sille todellakin ole tarvetta.

17. Kevyt123

Kevyt123 Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
  18. RatCon

RatCon Senior member

Kiitokset:
    574
    Pisteet:
    193
    Itse käyttänyt tota näytönohjaimille, ihan pätevää kamaa tuo on. Jos se rupeaa olemaan vanhaa (siis useita vuosia lojunut kaapissa) ja rupeaa kuivumaan niin kandee hommata uutta. Tässä on oma suosikki, erittäin hyvä hinta/-laatusuhde ja yhdellä tämmöisellä saa tahnat about kymmeneen eri koneeseen ellei enemmänkin. Sisältää myös enemmän hopeaa mitä normaalit hopeatahnat joissa on 10% hopeapitoisuus. Tässä on taasen 30%
    http://www.tietokonekauppa.fi/?koodi=10490

19. Kevyt123

Kevyt123 Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Tarkoitin että kannattaako minun tilata tuota samaa tahnaa vai pitäisikö minun tilata jotakin toista?

20. Robustus

Robustus Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Kun tässä tahnassa ollaan jo näin pitkällä, niin tilaapa tosiaan Pullava kunnon cooleri samantien. Scythe Mugen 3 esimerkiksi ei paljon maksa, hiljaisehko ja luotettava jäähy.

21. RatCon

RatCon Senior member

Kiitokset:
    574
    Pisteet:
    193
    Itte menisin tuolla Nexuksen tahnalla, jos tilanne on se ettei mitään tahnaa löydy.

Jaa tämä sivu