Pitäis hommata uus prosesorin tuuletin ja haluaisin vähän tietää mitkä tuulettimet on hyviä Hinta/laatusuhteeltaan ja hiljainenkin saa olla! Prossu on AMD Athlon Xp 1800+.
Hyväksi todettu on Termalright SLK-900 kuparisiili, hinta noin 67 euroa ja siihen Papstin tuuletin noin 20 euroa. Nämä pelkästään prosessorille. Mikäli tuo sopii kokonsa puolesta emolle. http://www.bdog.fi/cgi-bin/netstore/tuote.pl?tuote=038070007626 Varminta olisi aluksi pudottaa hiukan kellotusta ja näin pudottaa muodostuvia lämpöjä.
Asensin tuossa kaverille tällaisen GlacialTech Igloo Silent Breeze 462 jäähdytyslevyn ja tuulettimen ja lämmöt putosivat kohtuullisesti. Hinta on noin 25 euroa. http://www.bdog.fi/cgi-bin/netstore/tuote.pl?tuote=038090007625 Tämä sopii Asukselle, tuo toinen ei.
Samanlainen kiinnitystapa molemmissa. Asennus ilman piitahnaa, kuten nykyisin on AMD:n suositus. Molemmissa on korvaava "tarra" pohjassa. Itse en vilkkuvaloista välitä, mutta mikäli aiot rakentaa ikkunan "konehuoneeseesi" niin näyttäähän se kivalta. Tuuletinsiipi on tosin pienempi ja vastaavasti pyörimisnopeus suurempi, samoin kuin melu on hiukan suurempi kuin tuossa GlacialTechissa. Tuulettimen vaihto ainakin sujuu tähän GlacialTechiin kivuttomasti, toisin kuin noissa upotetuissa malleissa. Oletko muuten tarkastanut pyöriikö vanha tuulettimesi ollenkaan suurimmalla teholla. Senhän pitäisi pyöriä noin 5000rpm kun helle on tätä luokkaa.
Juups pyöriihän se vähän ylikin 5000rpm! Ikkunan olen ajatellut rakentaa siks mä sitä vähän harkitten mutta mitä meinaa toi upotettu malli?? Ja hyvin pieni niiden melutason ero on! Ainakin nóiden tietojen mukaan!
Halvallakin saa ihan hyvän, "http://www.bdog.fi/cgi-bin/netstore/tuote.pl?tuote=038700007021" maksaa vanhan satasen ja on melkoisen hiljainen, mutta kuitenkin kohtuullisen tehokas.
Tiedätkö sopiiko toi ASUSsin emoon? Teinpäs tossa äsken semmosen tempun että otin tuulettimen irti ja putsasin siilin pölystä! Lämmöt tippu 65->55
Tarkoitan sellaisia sylinterimallisia, joihin tuuletin on upotettu. Näistä mikään ei ole sellainen. Edit: Sopii hyvinkin.
Saisiko sillä konetta viilenemään jos ei pitäisi koteloa ollenkaan? Entä kerääntyykö sisälle paljon pölyä ym. paskaa... joka voisi syttyä esim palamaan?
Kopan auki pitäminen saattaa huonontaa koneen jäähdytystä. Jäähdytys kannattaa suunnitella ja tehdä huolella. Jäähdytysilman virtaus oikeaan suuntaan. Poistetaan kaikki ylimääräiset kaapelit, tai sidotaan ne sievään nippuun tuuletuksen tieltä pois. Käytetään nykyisin jo saatavilla olevia pyöristettyjä IDE-kaapeleita, pudotetaan kellotusta jne.
Mikä olisi paras tuuletin socket 478:aan,joka olisi mahdollisimman tehokas mutta hiljainen? P4 2ghz, emo Msi 845 pro 4
Halpahan tuo on, mutta ei kovin tehokas. Helppo asentaa ja pitäisi riittää kahden gigan prosessorille. Mahdollisimman tehokkaista kun puhutaan, niin joku viuhkasiili-puhallinyhdistelmä, mutta se painaakin niin paljon, että hirvittää. Hinnasta puhumattakaan. Nestejäähdytykset ovat sitten hiljaisia ja "kalliita".
PAPSTin tai Jamiconin 8cm:n tuulettimet olen itse käytännössä todennut hiljaisiksi, siis noiden valmistajien hiljaisimmat mallit. Jamiconin tuuletinta SHP (www.shp.fi) myy jälleenmyyjilleen tilausnumerolla JF0825B1L alle kympillä ja PAPSTin 8412NGL tai N/2GL maksaa esim. Coolputerissa pari kymppiä. Mutta nuo hiljaisimmat eivät ole kovin tehokkaita, esim. Jamicon lupaa puhallukseksi n. 12 l/min. Itselläni kopan aukaisu on aina laskenut lämpöjä. Koteloon on aika vaikea saada perinteisin keinoin aikaiseksi riittävän hiljaista, mutta niin tehokasta ja hallittua ilmankiertoa, että sisälämmöt pysyisivät yhtä alhaalla kuin huoneen lämpökin on. Pölyn kertymisen kannalta avoin koppa on tietysti huono ratkaisi, kuten myös häiriösäteilyn ja staattisen sähkön kannalta. Pöly tuskin kuitenkaan aiheuttaa tulipalon vaaraa, sillä koneen sisällä ei paljon palavaa tavaraa ole. Virtalähde voi kyllä sytyttää pölyn ja tuulettimien pyörimistä sekä lämmön siirtymistä pölykerros huonontaa. Hyvä lähtökohta hiljaisen tuulettimen ostoon on pyörimisnopeus - ainakaan itse en ole nähnyt (no, kuullut) hiljaista yli 3000 kierrosta/min pyörivää vehjettä.