Boksin menu-näyttöä ei saanut huhtikuussa enää näkyviin Sonyn KDL-sarjan telkkarissa. Topfieldin maahantuojan sivuilla löytyi uutinen että yhteensopiviussongelmia korjaava ohjelmapäivitys ajetaan kohta ulos operaattoreiden toimesta. Päivityksen jälkeen ei edelleenkään näkynyt menua telkkarissa, ei voinut tallentaa eikä löytynyt enää tallennettuja ohjelmia. Vaimon toivomuksesta piti heti hommata uusi boksi joten ostin Topfield TF600PVRc-laitteen ja kytkin sen HDMI-kaapelilla kun vanha oli kytketty scartilla. Omissa kokeiluissa selvisi että pitää joka kertaa telkkarin asetuksista "ottaa käyttöön" HDMI1-liitäntä jotta näkyy boksin menu. Tässäkin on jotain häikkää, telkkarissa tai boksissa mutta voi kuitenkin tallentaa. Laitoin toimimattoman boksin vanhaan digitelkkariin kiinni ja kas kummaa, armoton krahina ja raksutus alkoi kuulua kun pisti laitteen päälle. Tuli mieleen että nyt kiintolevy veti viimeisiään. Tässä vaiheessa maahantuojan tekninen tuki ohjeisti viemään sen jälleenmyyjän kautta huoltoon, laite oli 13 kk vanha, ja takuu on 24 kk. Laite oli ostettu Hobby Hallista, ottivat laitteen vastaan, antoivat kuitin, kysyivät onko tarvetta lainakoneelle ja vielä noutaako laitteen sieltä vai laitetaanko tulemaan lähimpään postiin? Tähän saakka maahantuojan ja jälleenmyyjän toimenpiteet ovat olleet kuluttajan näkökulmasta aktiiviset ja siten OK. Tietysti kyrsii kun tulee tällainen sählinki, olkoon sitten softapäivitys joka ei toimi tai sitten kiintolevyn hajoaminen 13 kk kuluttua. Palaan asiaan kun tiedän lisää.
Tämä johtuu siitä, että joku apina keksi suunnitella HDMI:n päin vittua. Scartilla kytketty digipoksi saa TV:n vaihtamaan kanavan automaattisesti oikeaksi käynnistettäessä. HDMI ei alkanut tukemaan TV:n ohjausta kuin vasta 1.3(a?) versiossa. TV ja digipoksin pitää kummankin olla 1.3(a) version mukaisia, että ohjaus toimisi. Tallennukseen sillä ei ole mitään vaikutusta, koska siihen ei edes tarvitse TV:tä.
Laite saapui huollosta noin 3,5 viikon kuluttua lähimpään postiin. Huoltoraporttiin oli vikailmoitukseni viereen kirjoitettu "hard drive faulty", ja suoritetun työn osioon " vaihdettu uusi laite, päivitetty. uuden S/N xxxxjne." Sarjanumerotarra on myös kiinnitetty laitteeseen. Jäähdytysaukoista kun tiirailee näkyy kiintolevyssä teksti WD Caviar. Täytyy juhannuspyhinä asentaa laite kakkostelkkarin yhteyteen ja katsoa miten toimii..... Käsitykseni mukaan tähän saakka reklamaationhoito on edennyt "by the book".