Tässä boxissa stikynä oleva Tietoturvaohjelmat listaus on tarkistettava ajan tasalle. Kovasti on tullut fundeerattua, pitääkö siihen tehdä suurempia muutoksia. Vaikea sanoa, sillä listaushan on erilaisten mahdollisuuksien laaja "hakemisto", sinänsä ei mikään suositus. Erityisesti ongelmallisia alueita on mm. haittaohjelmien, malware, esto ja poisto. Tässä kohdin ovat virustorjuntaohjelmat ottaneet yhä laajempaa roolia. Sen seurauksena näiden varsinaisten haittaohjelmien torjujien merkitys vähenee. Onko mielestäsi mukana muita ongelmallisia ryhmiä? Joitakin jäsentelyn muutoksia aion tehdä, esim. koko listaus aloitetaan virustorjunnalla eikä enää palomuureilla. Linkit tarkastetaan ja tarvittaessa päivitetään. Entä sitten yksittäiset ohjelmat. Onko siellä mielestäsi huonoja, vanhentuneita? Tai puuttuuko sieltä joitakin tärkeitä? Ole mukana tekemässä listaa taas ajan tasalle ja meille kaikille hyödylliseksi! Laita kommentteja.
Noniin. Eikö tosiaan mitään mielipidettä tietoturvaohjelmat listauksesta? Siinä on pakko olla ohjelmia tai kohtia, jotka eivät ole ajan tasalla tai ehkä tarpeettomia. Tai puuttuuko jokin suosikkisoftasi? Estääkö listauksen laajuus sen käyttöä? Mistä panisit homman poikki?
Pakko kommentoida tuohon panda cloud virustorjuntaan liittyen. Ei kuullosta kovin turvalliselta jos tietokoneen täytyy olla jatkuvassa nettiyhteyhteydessä jotta tietoturva toimisi luotettavasti. Mitähän mahtaa tapahtua kun saastutat koneesi esimerkiksi lomamatkalla tökkämällä viruksen sisältävän usb-muistin koneeseen, virukset saa touhuta rauhassa kunnes tietokone on taas nettiyhteydessä. Itse olen vannoutunut Avastin käyttäjä. Muutaman vuoden olen käyttänyt Avast internet security maksullista virustorjuntaa, enkä ole katunut hetkeäkään. Ohjema on kevyt, helppokäyttöinen ja hinnaltaankin varsin kohtuulinen. 2v lisenssi joka sisältää lisenssit neljälle tietokoneelle ei keväällä maksanut kuin 52e. Norton ja F-secure mielestäni kompastuu omaan nokkeluuteensa nykyään, älyttömän raskaita ja peruskäyttäjälle vakioasetuksilla alkaa kyseiset ohjelmat olemaan enemmänkin haittaohjelman tuntuisia.
OK kiva, että on mielipiteitä. Niin pitää ollakin. Mutta pitää hiukan puolustaa kritisoimiasi softia. En tiedä, mikä merkitys on virustorjunnalla silloin jos ei ole nettiyhteydessä. Onhan niin, että juuri nettiyhteyttä käytettäessä ne pahikset koneeseen tulevat, eivät silloin kun yhteyttä ei ole. Minulla on Panda Coud Antivirus parissa koneessa ja on mitä kevein ja toimivin ohjelma. Se on ainoa minulla ollut virustorjuja joka on varottanut jostakin nettisivusta, jonka olen yrittänyt ladata koneelleni, että älä lataa kun siitä voi saada haittaohjelmia. Aika hyvä suoritus. Pilvessä toimivat virustorjujat ovat tätä päivää ja nimenomaan tulevaisuutta. Avast sekä maksuttomana että maksullisena on ihan hyvä ja varma sekin. F-sekurella tarkoittanet sen tietoturvapakettia, joka kieltämättä on raskas esim. vanhoihin koneisiin, mutta ihmisten mielestä helppokäyttöinen, vaivaton ja varma. Pärjää mainiosti erilaisissa vertailuissa. Norton joukossa on vähän muiden jäljessä kulkija, mutta on osannut työntää itsensä moneen koneeseen esiasennetun versionsa perusteella. Toimiihan sekin, jos ei muuta vastaavaa rohje asentaa. Muuten, tietoturvaohjelmat listaus ei ole minkään siellä olevien softien suositus. Se on vain niiden luettelo. Tykkäämiset ja ei-tykkäämiset on eri asia ja jokaisella on tietysti oma mielipiteensä.
Myönnettäköön että kritiikkini tuota "pilviohjelmaa" kohtaan saattaa olla perusteetonta koska en ole ikinä edes moista kokeillut. Kuinkas paljon tuo panda cloud muuten rohmuaa kaistaa, onko käyttö hitailla mokkulayhteyksillä järkevää. Avast ohjelmakin osaa muuten varoittaa haitallisista sivuista ja myöskin jos yrittää ladata jotain viruksen sisältävää tiedostoa, varoittaa myöskin p2p softissa noista vaarallisista tiedostoista, jopa dc++ mukaanlukien. Joo, nimenomaan tuota F-securen kaikenkattavaa pakettia tarkoitan. Joskus kokeilin myös Eset virustorjuntaa, ei siinäkään ollut moitittavaa. Kevyt, luotettava ja helppokäyttöinen. Hyviä softia alkaa olla jo pilvin pimein, mukavan vaihtelun ja jotain uutta rintamalle tuo kyllä tuo pilvihomma. Itse olen niin jääräpää etten vielä siihen luota. Paras virusturva löytyy kuitenkin aina siitä kädestä joka hiirtä liikuttaa, maalaisjärjellä pitää kyllä koneensa puhtaana heikommallakin virusturvalla.
Mielestäni tuo, että virus-ja haittaohjelmat ovat siellä keskenään nätisti sekaisin, saattaa johtaa kokematonta käyttäjää harhaan. Mielestäni ne tulisi ainakin ryhmitellä selkeämmin. Oikeassa olet myös tuossa "listaus aloitetaan virustorjunnalla eikä enää palomuureilla" Edit: vai tarkoititko oman sivusi ohjelmia?
Itselläni käytössä MSE Essentials ja täytyy sanoa että voittaa kyllä minun mielestäni Avastin.. Testasin nimittäin molempia... Sen käyttöliittymä voitti ja se ettei siihen tarvitse rekisteröityä.
ugge: Sinun kannattaa kokeilla Panda Cloud Antivirusta. Se on kevein mahdollinen virustorjuja, joka sopii vanhoihinkin ja mokkulaa käytäviin koneisiin. Itselläni on juuri yhdessä mokkulaläppärissä ja käytössä tosi vaivaton. Älykäs virusskannaus kestää vain pari-kolme minuuttia eikä iäisyyksiä kuten vakiohjelmilla. Tietävä käyttäjä on hyvä tietoturva, mutta joskus ei varovaisuuskaan riitä. IlmoPJ: Voitko selventää: Nythän ne ovat listauksessa selkeästi eri ryhminä. Tarkoitin vain sitä, että virustorjunnoissa on yhä enemmän haittaohjelmien torjuntaa, esim. juuri kehumassani pilvi-Pandassa. Ja sitäkin, että viruksen ja haittaohjelman ero on joissakin tapauksissa kuin veteen piirretty viiva. Jotkut selaimet, esim Chrome, eivät tykkää lainkaan haitaohjelmien torjujista, ne eivät toimi niissä. Tuntuu ihan siltä, että haittaohjelmien torjunta on kovasti muuttumassa, se ei eää ole suoraviivaista. Kokemattomalle käyttäjälle listauksessa on alkusanoja. Siis koko ajan puhun Tietoturvaohjelmat listauksesta, joka on tässä boxissa stikynä.
Samaa mieltä. Olen kerran Palaute-laatikossa kritisoinut Ohjelmat-esittelyn ryhmittelyjä, mutta dRD sanoi, että AD on ollut kovasti tyytyväinen siellä nyt olevaan jakoon. Olisi kai pitänyt esittää parempi jaoittelun malli, mutta minulla ei ole aikaa ryhtyä sitä anlysoimaan. Hämmästyttävintä Ohjelmat-kohdassa on, että se on tarkoituksella myös kaikkien vanhojen, vaikka DOSin aikaisten, ohjelmien varasto. Kuitenkaan ei ohjelman ikä tule esittelyssä kovinkaan helposti esille, tuleeko lainkaan.
Listauksen tarkistus on osoittautunut odotettua suuritöisemmäksi eli kestää odotettua kauemmin. Yllättävän moni linkki ei toiminut lainkaan. Joitakin softia on ollut poistettava ja uusia lisätty. Ryhmittely myös muuttuu, minkä toivon tekevän listauksesta helpommin käyettävän. Edelleenkin voi kommentoida vanhaa kun parantelu on käynnissä. Se on tulossa piakkoin...
Missä ihmeessä on Comodo Cleaning Essentials? Vaikkakin kyseessä on endpoint-tuote niin sekundääri-/tertiääripreventiivisenä yleissoftana erityisen tappava jo valmiiksi saastuneen koneen puhdistukseen.
Moi Maf1a. Pääsitkö kapteeniksi Suomen raskaassa? Tämä keitos kypsyy koko ajan, kaikki on tutkimuksessa ja kaikista vinkeistä kiitän syvästi! Lista uudistuu nyt huomattavasti.
Heh, tiesin että muistaisit! Viestikomppanian kapteenina kotiuduin, heh. ;-) Paneudun tässä viikonloppuna paremmalla ajalla tuohon listaan kun on työt alta pois. En usko, että kovinkaan paljoon löytyy päiviteltävää muiden kuin kuolleiden linkkien osalta, sen verran kattavalta näytti. Muutama softa on päässyt omaankin käyttöön mitkä tuolta näyttävät puuttuvan, siitä lisää kuitenkin myöhemmin.
F-Secure tuli elisa- viiheen 100/10 Mb kylkiäisinä ja on toiminut aivan mallikkaasti en ole huommannut mitään hidastelua missään yhteytessä.
Tervetuloa vain siviliin, herra Kapteeni! Kiva jos viitsit tutkia listausta. Laitankin sinulle yksityisviestinä linkin sille sivulle, jossa parhaillaan listaa muokkaan. Huomaa vain, että muokkaus on kesken ja että se on jo tässä vaihessa muuttunut varsin paljon. Poistettu on sinänsä toimivia ohjelmia, jotka ovat jo vanhetuneita, esim WinXP SP2ssa toimivia.