1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

Tietotekniikan koulutus

Viestiketju Vapaata keskustelua -osiossa. Ketjun avasi SSaarinen 20.03.2006.

  1. SSaarinen

    SSaarinen Regular member

    Liittynyt:
    14.02.2006
    Viestejä:
    1,182
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    46
    Ajattelin täältä kysyä, kun ollaan oikeanlaisella forumilla :) Olen tässä kevään mittaan katsellut yhteishakuvaihtoehtoja ja tietysti atk-puoli kiinnostaa. Tarjonta vaan on aika huonoa. Moni on suositellut sähköpuolta (joka tietysti on olennaista, mutta evvk), jossa tulisi käsiteltyä myös atk:ta. Googlettamalla löytyi sellainen ammattinimike kuin tietotekniikka mekaanikko. Ja mitä luin niin pitäisi olla enemmän juuri sille rautapuolelle keskittyvää. Eli sitä mitä kinnostaa. Sitäkään en löytänyt yhdestäkään hakuoppaasta, en tiedä miksi. Ja koulutuspaikat olivat (anteeksi nyt vaan) aika hanurissa. Ajattelin kuitenkin opiskella edes lähellä Helsinkiä. Jos on lähempänä niin en löytänyt.

    Ja kiinnostaisi myös tietää millä tietopohjalla porukka täällä pätee...ja jos on vinkkejä hyvistä opinahoista, niin antaa tulla vaan. Mitä sitä on opiskeltu vai onko edes ;)
     
  2.  
  3. temi

    temi Active member

    Liittynyt:
    05.09.2004
    Viestejä:
    1,054
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    Olen vuosia sitten opiskellut tietotekniikka mekaanikoksi pieksämäellä ja koulutus oli lähinnä radio ja tv-asennusta. Jotkut muista kouluista samalta linjalta valmistuneet taas sanoivat, että koulutuksessa oli enemmän tietotekniikkaa.

    Olen myös kouluttautunut tietokoneasentajaksi varkauden aikuskoulutuskeskuksessa, mikä mielestäni antaa paremmat valmiudet esim. tietokoneen huoltoon, verkkojen rakentamiseen, ohjelmien asennukseen ja tietyiltä osin atk-tukeen

     
    Viimeksi muokattu: 20.03.2006
  4. LaLLi80

    LaLLi80 Senior member

    Liittynyt:
    23.11.2003
    Viestejä:
    5,010
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    116
    Itsekin olen amiksessa ton Tietotekniikan mekaanikko koulutuksen käynyt. Pari vuotta sähkötekniikkaa/elektroniikka ja kolmas vuos tietotekniikkaa. Ei mitään hirveen syvällistä, mutta kai sieltä jotain päähän jäi. Jos lukeminen kiinnostaa niin amis&lukio yhdistelmäkoulus ja perään heti ammattikorkeakoulu tai ainakin opistotasoinen jatko koulutus. Kolmannella asteella alkaa vasta sitä pätemis tietoa valumaan ja ammattitaitoa löytymään opettajiltakin.
     
  5. SSaarinen

    SSaarinen Regular member

    Liittynyt:
    14.02.2006
    Viestejä:
    1,182
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    46
    Missä kävit koulussa? Mä olen sellaisella kiisselissä katsos, kun olen jo käynyt lukion ja ehdin olla vuoden AMK:ssa opiskelemassa autoalaa. Se ei kuitenkaan napannut ja nyt olen hakemassa atk-puolelle, koska sinne alkoi veri vetämään. Nörtti mikä nörtti.

    Olen pähkäillyt pääni puhki, että pitäisikö käydä ko.alan koulutus ihan alusta asti (sähkötekniikka/mekaanikko), koska voisin myös hakea suoraan koulun sisällä vaihtoa. Eli ilman perustutkintoa suoraan AMK-tasolle. Voisi olla ammattitaidon kannalta järkevää hankkia perustason koulutus ja sitten vasta takaisin AMK:lle.

    Mutta taas menin autopuolellekin suoraan lukiosta eikä se vaikeuksia tuottanut. Ainakaan yleisopinnot, ammattipuoli taas oli mitä oli eikä harjoittelupaikkoja oikein irronnut. Ettei kävisi sama taas tällä alalla?
     
  6. LaLLi80

    LaLLi80 Senior member

    Liittynyt:
    23.11.2003
    Viestejä:
    5,010
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    116
    Keravan AOL + Espoon Vantaan teknillinen korkeakoulu

    Mielestäni ammattikoulun taso on niin löysä, että sen vois vetää puolessa ajassa läpi. Jos on jo lukio takana kohtuullisilla arvosanoilla ja 3. asteen koulutus kiinnostaa niin suoraan vaan altaan syvään päähän. Turhaan jäät amikseen kituuttaa. Amiksen opetukset tuli EVTEKissä opiskeltua uusiksi muutenkin ekan vuoden aikana kaiken muun työn seassa.
     
  7. Pesmerga

    Pesmerga Regular member

    Liittynyt:
    15.01.2005
    Viestejä:
    298
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Itse opiskelen ''elektroniikka-asentajaksi'' jos nyt ammattinimekkeen oikein muistan. Alalla opiskellaan sähköpuolta/elektroniikkaa ja sitä tietotekniikkaa mielestäni ihan riittävästi. Tällä koulutuksella voi työskennellä esimerkiksi atk-tukihenkilönä.
     
  8. Anza88

    Anza88 Guest

    Jeb, elektroniikka-asentajaksi...nastolassa, toista vuotta.. :0 Aika monipuolista on..vaik välil aika tylsää...
     
  9. BlackL7s

    BlackL7s Regular member

    Liittynyt:
    26.08.2005
    Viestejä:
    710
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Itse olen hakemassa just elektroniikka-asentajaks.Miten on mitä te opettelette korjaamaan?Eikö 3 vai 2 vuonna voi keskittyä joko verkkojen huoltoon/rakentamiseen tai tietokoneen korjaamiseen?Luonnistuuko tv:n tai radion korjaaminen?Ym pesukoneet myös?
     
  10. Osku87

    Osku87 Regular member

    Liittynyt:
    30.11.2004
    Viestejä:
    2,634
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    46
    Samaa mieltä. Jos oot lukiossa tottunut vähänkään tiukempaan tahtiin ja oikein lukemaan (arvosanat vähintää 7-8 paikkeilla) niin amis voi tuntua aikamoiselta leikkikoululta eli jos sen haluaa käydä niin kannattaa tahtia kiristää vielä siitä paristakin vuodesta (vuosi lähtee jo pois sillä, että ei tarvi lukion ansiosta teorioita käydä) toki amk-puoli heti on hyvä vaihtoehto. Sieltä tietoliikenne-elektroniikan puolelta löytyy varmasti jotakin mielenkiintoista.

    Itte taidan olla yks nuorimmista täällä ja vasta lukion viimmenen vuosi menos ja teknilliseen korkeean pitäisi nyt keväällä hakea. Joko sähköä tai elektroniikkaa opiskelemaan.

    BlackL7s: Kyllä tv:n korjaaminen luonnistuu (sitä ainaki harjotellaan) ja pesukoneenkin. Myös monen muun teknisen laitteen kunhan kiinnostus riittää. Toki monet korjaa pesukoneita ja jopa tv:itäkin ilman mitään koulutusta.
     
    Viimeksi muokattu: 21.03.2006
  11. BlackL7s

    BlackL7s Regular member

    Liittynyt:
    26.08.2005
    Viestejä:
    710
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Niin eikö toi elektroniikka-asentaja koulutuksen käynyt ihminen voi mennä töihin ihan tietokone liikeeseen?Eiks siitä saa tarpeelliset herkut,että osaa ihan korjatakkin osia ei mtn muistien asennusta?Niin olen itse käsittänyt..
     
  12. Osku87

    Osku87 Regular member

    Liittynyt:
    30.11.2004
    Viestejä:
    2,634
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    46
    No tietokoneliikkeet harvemmin enää korjaa mitään. Jotakin pullistuneita konkkia saattavat vaihtaa. Aikaa menee ja tuntitaksat on kuitenkin kovat, että ei kannata korjata yksittäistä osaa. Lähinnä ne siis kokoaa koneita ja myy niitä. Jos tietoliikenne-elektroniikka-puolelle meet niin pääset kyllä yleensä töihin. Myyntityö tulee yleensä siinä sivussa eli kannattaa olla valmis hoitamaan sitäkin. Kannattaa kuitenkin muistaa että ne saattaa olla aika haluttuja työpaikkoja.

    Minkään tietokoneen sisällä olevan osan täydellistä toimintaa et kuitenkaan ammattikoulussa opi ymmärtämään. (En nyt puhu siitä kuinka prosessori toimii vaan siitä miksi se toimii niin) Ne on penteleet sen verran monimutkaisia. Jopa niin yksinkertaiseksi luullun komponentin kuin virtalähteen (sekin on oikeesti jo aika monimutkanen) toiminta tulee olemaan aika lailla hämärän peitossa, ellet sitten itse hanki lisätietoa. (Suomessa ei ole montaa ATK-liikettä, jonka henkilökunta osaisi sellaisen korjata.)
     
  13. Takajammu

    Takajammu Regular member

    Liittynyt:
    01.03.2005
    Viestejä:
    508
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Taidetaan Oskun kanssa osua samaan paikkaan opiskelemaan. Tampereellekkö menossa?
     
  14. Osku87

    Osku87 Regular member

    Liittynyt:
    30.11.2004
    Viestejä:
    2,634
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    46
    Takajammu: Joo. Voi olla. Serkkupoika sieltä on juuri lähdös pois. Mutta mä meen vasta reilun vuoden päästä ku tuo armeijakin pitäis välissä käydä.
     
  15. BlackL7s

    BlackL7s Regular member

    Liittynyt:
    26.08.2005
    Viestejä:
    710
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Joo hakupaperit on lähetetty ja toivottavasti päästään.Niin ja meinasin sitä ihan tietokone puolta,etten tota tietoliikenne.Kattoo sit miten jatko-opinnoista vielä sitte.Tuskin kiinnostaa,mut jos pääsis ni jotain kivaa vois katella.
     
  16. Virus88

    Virus88 Regular member

    Liittynyt:
    11.04.2005
    Viestejä:
    475
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Joo mä oon kans Nastolassa opiskelemassa,(ollaa Anza88 samas ryhmäs) ja meilt valmistuu siis ihan ATK puolen hemmoja jotka voi mennä vaikka tietokoneiden erikoisliikkeisii töihin. Sit tietty valmistuu näitä sähköasentajiakin.

     
  17. Damm_

    Damm_ Guest

    Elektroniikka-asentaja sekä jatkokurssituksia ATK-puolelle. Paljon on myös auttanut pitkä harrastusaika, (noin 23 vuotta) selviytymisessä eteentulleisiin ongelmatilanteisiin.
     
  18. SSaarinen

    SSaarinen Regular member

    Liittynyt:
    14.02.2006
    Viestejä:
    1,182
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    46
    Mietin kanssa, että minkäköhän ikäistä porukkaa tämän alan ammattikouluissa on? En nyt tarkoita mitenkään alentavasti, mutta kohta tulee 22 täyteen ja normaalisti noihin kouluihin tullaan suoraan yläasteelta eikö? Voisi olla hieman hmm...ulkopuolinen fiilis. Eihän siinä mitään jos tahdon kouluttaa itseäni, silloin mennään sinne minne pitää, mutta yleensä parasta (ainakin niissä kouluissa missä olen ollut) ovat olleet samanikäiset kaverit, jotka jakavat edes jossain määrin saman ajatusmaailman. Helpompi käydä koulua, kun on hyvä porukka ympärilä.

    Osku87/Virus88/Anza88 ovat aika nuoria ja mulla on sen ikäinen pikkuveli, mutta en voisi kuvitella käyväni sen kanssa koulua. Niin tyhmältä kuin se kuulostaa.

    Olisipa älynnyt mennä oikeaan paikkaan heti lukiosta päästyäni, niin ei tarvitsi taas miettiä kaikkea alusta asti. Shit happens....
     
  19. Zaon

    Zaon Regular member

    Liittynyt:
    14.11.2005
    Viestejä:
    191
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Juu itekkin oon menossa elektroniikka-asentajaksi kunhan pääsen... Toinen vaihtoehto olisi ollut datanomi, mutta kiinnostaa tuo rautapuoli enemmän.
     
    Viimeksi muokattu: 22.03.2006
  20. label

    label Regular member

    Liittynyt:
    31.01.2006
    Viestejä:
    134
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Elektroniikka-asentajaksi opiskellaan ensimmäistä vuotta :). Mitä tuohon nyt sanoisi, ei siellä ainakaan aivoja raiskata. Välillä tuntuu että päivät voisi olla puolet lyhyempiä kun niin helppoja töitä mitä siellä tehdään. Esim Metalli työt oli semmoista mitä yhtään en osannut odottaa tuolle alalle hake'essani, sekä Sähköasennus tekniikka, mutta siitähän on jo jotai käytännöllistä hyötyä jos vaikka joskus rupeaa omaa taloa tekemään.. Muutenhan siellä on ollut mukavaa, koneen etupaneliin juoksevat 'joulu'valot, alkeellisen äänivahvistimen on tullut tehtyä ja nyt juuri alotettiin 12V powerin teko :)
     
  21. Mr_Kaos

    Mr_Kaos Member

    Liittynyt:
    08.09.2005
    Viestejä:
    77
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Itse opiskelen nyt datanomiksi mutta homma ei ole kyllä sellaista mitä odotin. Ensi vuonna ajattelin vaihtaa amikseen sähköpuolelle.
     

Jaa tämä sivu