Onko olemassa paikkaa jossa saa koottua tietokoneensa halvalla sellaisista komponenteista jotka eivät ole siitä liikkeestä kotoisin. Tai jos rupean itse kokoamaan, onko se kuinka vaikeata? Jotain tahnoja johonkin tarvitsee ilmeisesti. Osaatteko suositella joitain sivustoja mistä saa neuvoja.
Itse jos kokoat niin niiden komponenttien mukanahan tulee manuaaleja ja esimerkiksi täällä on ohjeet tietokoneen kasaamiseen.
Ei se itse kokoaminen ole ollenkaan paha homma kun vaan rauhassa tekee. Emolevyn ohjekirja on hyvä apu. Staattinen sähkö on oikeastaan ainut mitä pitää varoa. Sen välttämiseen löytyy neuvoja ympäri nettiä. Jos uudet osat tilaat niin kaiken tarvittavan pitäisi tulla mukana. Jotain kaapeleita voi ehkä tarvita ostaa erikseen riippuen ainakin dvd asemien ja kovalevyjen määrästä. Prosessorien mukana olevissa tuuletin/siili yhdistelmissä on tahna/tarra valmiina ja suurimmassa osassa erillisissä prossu jäähyissä tulee tarvittavat tavarat mukana.
Kiitti vastauksesta. Mitä eroo on vesijäähyllä ja tavallisella ja mitä muita niitä onkaan? Onko jäähyistä hyviä keskusteluja/ artikkeleita? Mitkä osat on semmosia jotka voi kestää tyyliin 10 vuotta ja jotka voi laittaa aina seuraavaan kokoonpanoon. Onko nämä sellaisia: kotelo, virtalähde, tuulettimet ja jäähdyttimet?
Tuskin mitkään noista tai yleensäkään kestää 10 vuotta tietokoneen sisällä. Jos mietit vaikkapa vuotta 1998, ni ei siltä ajalta ole oikeen mitään säästynyt nykypäivän koneen sisälle. Eikä nykypäivän komponenteista mikään kestä tuonne 10 vuoden päähän. Fyysisesti kenties voi kestää, mutta ei käytönnön hyötyä siis enää ole 10 vuoden päästä. EDIT: Tosiaan, jos koneen kokoaminen kiinnostaa, ni uusimmassa mikrobitissä on artikkeli aiheesta kuvien kera. Ja youtubesta löytyy englanniksi hakemalla paljon videokoosteista koneen kokoamisesta.
Kotelo taitaa olla ainut mistä voi olla hyötyä 10 vuoden päästä. Virtalähde pettää jo siinä ajassa todennäkösesti. Tuulettimien kanssakin varmaan aika heikkoa. Ja tekniikka muuttuu kumminkin sellaisessa ajassa melko paljon. Ns. normi jäähdytys toimii ilmalla ja on yleisin. Riippuu käyttötarkoituksesta mutta luulisin että ei vesijäähdytystä kannata miettiä vielä tässä vaiheessa.