Tietokoneen kello jätättää

Viestiketju Kannettavat tietokoneet -osiossa. Ketjun avasi missjen80 11.10.2012.

1. missjen80

missjen80 Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Tietäisköhän joku mistä johtuu, että tietokoneeni kello käy hitaalla? Kello siis jätättää ja sekunttiviisari käy puolet hitaammalla.. Netin selaimet toimii hyvin, linkit aukeaa nopeasti jne. Mutta pelatessani huomasin, että kaikki pelit, joissa lasketaan aikaa, toimivat hidastetusti..

En tiedä liittyykö tähän, mutta tänään myös kone sammui itsekseen, herjasi adobe readeria.. En muista mitä asiaa siitä herjasi, mutta jotenkin se siihen liittyi..

Meillä on sonera-koti-tv käytössä. Kokeilin varmuuden vuoksi myös irroittaa digiboksin piuhan, mutta tällä ei ollut vaikutusta koneen kellon etanan vauhtiin..

Kiitos etukäteen jos joku viitsii valaista edes jotain. Itse en oikein ymmärrä paljoakaan näistä teknisistä jutuista tietokoneen osalta.. :)

2.  
  3. Tuksu82

Tuksu82 Active member

Kiitokset:
    19
    Pisteet:
    68
    Yleensä jos tietokoneen kello jätättää, se kertoo että biosin patteri on lopuillaan. Kokeile ensin vaihtaa biosin patteri (pieni nappiparisto emolevyllä).

4. missjen80

missjen80 Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Kiitos paljon viestistä! Patterin vaihtoa eräs tuttava ehdottikin, mutta ei sitten itse siitä tiennyt sen enempää.. Onko kyseessä siis sellainen toimenpide, että itse pystyy tekemään?

5. Axu_

Axu_ Moderator Ylläpitäjä

Kiitokset:
    239
    Pisteet:
    143
    Totta kai. Emolevyllä on nappiparisto, joka on selvästi näkyvissä. Katso patterista tiedot ja hanki samanlainen tilalle. Patterin vaihdossa täytyy huomioida, että se resetoi BIOS:n asetukset, eli käytännössä kellotukset, jos sellaisia on tehty.

6. missjen80

missjen80 Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Kiitos viesteistä! Kysyisin vielä, että missähän tuo emolevy on? Koneen pohjassa siis? Pitääköhän pohja ruuvata irti kenties? Tähän en kyllä itse taida uskaltaa ryhtyä, mutta jos varmuuden saisin, niin tuttava sen kyllä tekee, kunhan siis tietää mistä lähteä etsimään. Koko konetta ei siis kai jouduta purkamaan osiin? :)

7. Joensuu

Joensuu Active member

Kiitokset:
    4
    Pisteet:
    68
    Ei ole senkummempi kun minkään muunkaan pariston vaihtaminen,ota kaikki virrat pois koneesta irroita paristo ja käy hakemassa samanlainen tai vastaava jostain alan liikkeestä.

8. Axu_

Axu_ Moderator Ylläpitäjä

Kiitokset:
    239
    Pisteet:
    143

Jaa tämä sivu