Tietokone vähän väliä rikki huoltoon.

Viestiketju PC:n rautaan liittyvä keskustelu -osiossa. Ketjun avasi Rudius 15.05.2009.

  1. Rudius

    Rudius Regular member

    Liittynyt:
    18.11.2005
    Viestejä:
    209
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Eli haluisin kysyä milipidettänne/neuvoa, että miten tässä tilanteessa tulisi oikein toimia: Koneeni sammuili itsestään, kunnes ei enää käynnistynyt lainkaan, vain tuulettimet jäivät pyörimään. Lähetin koneeni huoltoon, jossa kesti yli 4vko ja lopputulokseksi sain koneeni takaisin, johon oli vaihdettu takuista uusi virtalähde. Avasin koneeni kotona, niin prossutuuletin oli irronnut postikuljetuksessa (kiinnikkeet murtuneet/katkenneet) ja tuuletin lenteli vapaana näytönohjaimen päällä. Lähetin koneeni uudelleen huoltoon ja sain sen tänään takaisin. Koneeseeni oli nyt vaihdettu uusi prossutuuletin rikkoutuneen tilalle ja lisäksi näytönohjain (ennen C3D HD4870 1gb OC, nyt Asus HD4890 1gt) ilmeisesti korvaukseksi tuosta, että jouduin pitämään konettani niin pitkään huollettavana kun siitä puhelimessakin heille mainitsin. Vähän epäselväksi jäi, oliko myös ensimmäisessä huollossa näytönohjain vaihdettu, joten yhteensä siis nähtönohjain olisi vaihdettu kahdesti.

    Nyt sitten koneeni pysyi päällä muutaman tunnin, ja olin jopa tyytyväinen kun olin saanut piirun verran paremman näytönohjaimen veloituksetta koneeseeni, kunnes kone jälleen kerran sammui itsestään, eikä enää suostu käynnistymään tuulettimia lukuunottamatta. Eli ollaan taas palattu samaan tilanteeseen. Soitin jälleen liikkeesee josta kone on tilattu, niin sanoivat, että pitäisi soittaa maanantaina uudelleen, kun konetta korjannut huoltomies oli jo ehtinyt lähteä kotiin.

    Onko minun nyt vain nieltävä tämä uskomattoman surkea tuuri ja tyydyttävä siihen, että lähetän koneeni takaisin huollettavaksi ja toivottava, että se toimisi seuraavalla kerralla? Vai onko tässä jotain mahdollisuuksia kääntyä kuluttaja-asiamieheen? Mitä teen tietokoneella, jota en voi käyttää, koska se on kokoajan rikki?
     
  2.  
  3. BforeDusk

    BforeDusk Senior member

    Liittynyt:
    15.09.2006
    Viestejä:
    6,570
    Kiitokset:
    7
    Pisteet:
    118
    Kuluttajaneuvonta

    Neuvonnan puhelinnumero: 071 873 1901

    Numero palvelee arkisin klo 9.00-15.00 valtakunnallisesti. Soittaminen neuvontanumeroon maksaa normaalin paikallisverkko- tai matkapuhelun hinnan. Puhelinneuvontaa saa ruotsiksi numerossa 071 873 1902.

    Saat nopeimmin yhteyden neuvojaan puhelimitse, ja usein myös vastauksen ongelmaasi saman tien. Sähköisiin yhteydenottoihin vastataan mahdollisimman pian, mutta asioiden suuresta määrästä johtuen vastaaminen voi kestää useita työpäiviä. Neuvonnan toimipisteessä asiointia varten tulee varata aika neuvontanumerosta.
     
  4. Bomber12

    Bomber12 Member

    Liittynyt:
    11.05.2009
    Viestejä:
    5
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Outoa, että noin käy nyt ei taida olla kyllä huolletuista osista kyse.
     
  5. Rudius

    Rudius Regular member

    Liittynyt:
    18.11.2005
    Viestejä:
    209
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Niin siis osia ei itsessään ole huollettu, vaan ne on saamieni tietojen mukaan vaihdettu kokonaan uusiin.
     
  6. wipe2000

    wipe2000 Senior member

    Liittynyt:
    05.08.2002
    Viestejä:
    6,109
    Kiitokset:
    5
    Pisteet:
    118
    Kuulostaa siltä, että vika onkin ollut jossain muualla, esim. emossa. Huoltomiehen kannalta on tietysti hankalaa, jos kone toimii aluksi muutaman tunnin ja vasta lämmetessään "kuolee". Sitähän ei tiedä, onko huoltomies testannut konetta pitämällä sitä päällä edes muutaman tunnin.

    Käsittääkseni lain mukaan myyjällä on oikeus ensin korjata tuotteen virhe ja ellei se onnistu alentaa sen hintaa. Vasta viimeisenä vaihtoehtona on perua koko kauppa. Kuluttajaneuvoja varmaan kertoo käytännön tulkinnasta paremmin, mikä on kohtuullinen huoltoaika jne..

    Oma kantani asiaan olisi, että vielä toisen huoltoyrityksen (nythän toka kerta kai johtui vain postireissulla tapahtuneesta vauriosta) voisi vielä hväksyä, varsinkin kun näyttis oli upgreidattu. Mutta tämä on vain mielipide.
     
  7. Rudius

    Rudius Regular member

    Liittynyt:
    18.11.2005
    Viestejä:
    209
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Paljon hyviä pointteja tuossa kertomassasi. Olen ajatellut ottaa sähköpostitse kuluttajaneuvontaan yhteyttä ja katsoa mitä he sanovat tilanteesta. Huoltojen aikana minulle kerrottiin, että konetta testailtiin eri ohjelmilla yön yli, eli käsittääkseni muistit, näyttis, virtalähde yms on testattu jo muutamaan otteeseen, sillä kone on siis kaksi kertaa ollut huollossa.

    Itse en tosiaan osaa oikein sanoa, että mistä tuo vika voisi johtua, sillä kuulostaa jo hieman epätodelliselta, että tämä uusi virtalähde olisi myös susi.
     
  8. SpeechMan

    SpeechMan Regular member

    Liittynyt:
    12.08.2007
    Viestejä:
    691
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Kaverilla oli jonkin aikaa pakettikone tuossa reilu vuosi sitten.

    Aluksi toimi hetken aikaa hyvin, sitten alkoi tulla jäätymisiä pelatessa => huoltoon (pari kk) => takaisin => sama vika jatkuu => taas huoltoon (taas pari kk) => takaisin => sama vika jatkuu (tässä vaiheessa koneeseen oli jo vaihdettu prossu, näyttis ja muistit uusiin) => hermostuminen => kone liikkeeseen ja rahat takaisin => komponentit toisesta kaupasta => kasaus => kone toimii kuin unelma vielä tänä päivänä (allekirjoittanut ottaa kunnian onnistuneesta kasauksesta).

    Liikkeestähän tuo on kiinni, antavatko suosiolla rahat takaisin, mutta sekä ketjun aloittajan että tuossa kaverin tapauksessa sanoisin, että liikkeellä ei ole paljoa vaihtoehtoja. Kannattaa aluksi kysyä suoraan liikkeltä, antavatko rahat takaisin. Mikäli liike ei suostu suosiolla antamaan rahoja takaisin, niin sitten kuluttaja-asiamies asialle. Tuossa tapauksessa on kuitenkin kyseessä selvästi viallinen tuote jossa myyjä ei ole onnistunut noita vikoja korjaamaan.
     
  9. Rudius

    Rudius Regular member

    Liittynyt:
    18.11.2005
    Viestejä:
    209
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Liikkeeltä olen kysynyt jo kertaalleen kaupan perumista, mutta tämä tapahtui siis ennen toista huoltoa. Silloin peruminen ei käynyt ja niistä puheista päätellen se ei käy vieläkään. Laitoin kuluttajaneuvontaan jo sähköpostia ja vaikka eivät viikonloppuisin vastaakaan, niin varmasti jossainvaiheessa saan vastauksen. Itsellänikin on se ajatus, että jos nyt vain saan kaupan peruttua niin samat rahat koneeseen kiinni jostain muualta.
     
  10. yaibal

    yaibal Member

    Liittynyt:
    27.04.2007
    Viestejä:
    74
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Kuluttajanvirasto ei neuvo asioissa sähköpostin kautta joten parempi olla mies ja ottaa puhelin käteen.
     
  11. Rudius

    Rudius Regular member

    Liittynyt:
    18.11.2005
    Viestejä:
    209
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Kuten aikaisemmin sanoin, viikonloppuisin eivät vastaile ja sähköpostin laitoin siinä toivossa, että vastaisivat. Ainakin siellä oli valmis kaavake, joka piti täyttää jos oli jotain valitettavaa. Ohjeistuksessa pyydettiin antamaan mahdollisimman tarkat tiedot, jotta he voivat ottaa sinuun jälkeenpäin yhteyttä. Eli tuoltakin pohjalta uskon, että sielä jonkinlainen vastaus tai yhteydenotto voisi tullakin.
     
  12. BforeDusk

    BforeDusk Senior member

    Liittynyt:
    15.09.2006
    Viestejä:
    6,570
    Kiitokset:
    7
    Pisteet:
    118
    Tossa edellisessäni on linkki josta voit lueskella viikonlopun. (Tai siellä oot jo käynnyt, kun lomakkeet löysit)

    Poimin myös sen puhelinnumeron ja selityksen millä nopeudella mihinkn tapaan vastataan.
    Ja ajattele ihan maalaisjärjellä.
    Parikymmentä sähköpostia odottamssa ja puhelin soi. Kumpaan se virkamies vastaa?
    Puhelimessa virkamies voi kysyä selventäviä asioita, sähköpostin selkeyn riippuu kirjoittajan taidoista. Kumpaan tule nopeammin vastaus?


    Usein kysyttyä (Viivästys)
    Mitä voin vaatia korvaukseksi tilaamani tavaran toimituksen viivästyksestä?
    Laki antaa oikeuden kaupan purkamiseen toimittajalle annettavan kohtuupituisen lisäajan jälkeen ja oikeuden vahingonkorvaukseen asianhoitokuluista.

    Helpointa se on soittaa ja kysyä. Mitä se kohtuupituinen on, miten nuo edelliset huoltoajat tulkitaan siihen.
    Tietty oikeus kun kuluttajalla on saadaa toimiva laite lainaan sen takuukorjauksen ajaksi jos "sen kesto ei ole kohtuullista". Senkin voit kysyä. Postin välityksellä toimiminen vähän sitä asiaa hankaloittaa.

    Ja mieti viikonloppu, mitä sä haluat tuon liikkeen kanssa?
    Perua kaupan? (Ja ostaa muualta toimiva?)
    Hinnanalennusta? Rahana? Lisää parempaa osaa tilalle?
     
  13. Rudius

    Rudius Regular member

    Liittynyt:
    18.11.2005
    Viestejä:
    209
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Sähköpostissa jonka tuonne lähetin mainitsin, että olisin halukas perumaan kaupan. Tämä on siis jo mietitty. Ja kuten olen aikaisemminkin sanonut, laitoin sähköpostin koska virastojen aukioloaika oli mennyt jo umpeen. Voin ottaa uudelleen yhteyttä alkuviikosta, jos en saa vastautta sitä ennen.

    E: Tuli mieleeni, että voisiko jokin vikavirtasuoja tai ylijännitesuoja mahdollisesti auttaa? Jos koneeseen tulee jokin virtapiikki josta syystä se sitten pamautta virtalähteen? Toisaalta vanha koneeni toimii hyvin, kuten kaikki muutkin eleltroniset laitteet.
     
    Viimeksi muokattu: 16.05.2009
  14. BforeDusk

    BforeDusk Senior member

    Liittynyt:
    15.09.2006
    Viestejä:
    6,570
    Kiitokset:
    7
    Pisteet:
    118
    Yhden mielipiteen voisin sanoa. Vastaisuuden varalle.
    Vanha sanonta siihen liittyen: 'Turha se enää on rypistellä kun löysät on jo pöksyissä.'

    Sun olis pitänyt heti reklamoida siihen postikuljetus firmaan, että siellä osat helisee sisässä.
    Sen olis luullut jo kuuluvan kun sitä pakettia kannoit ja kääntelit. (Avaamattomana pakettina kysellä miten ne paketteja käsittelee.)
    Se firma olis sitten voinnut syytellä lähettäjää, ettei ole 'Varovasti, särkyvää', 'Tämä puoli ylöspäin' tarroja paketissa. Mut ei niillä paketeilla maalipotkuja ja donkkauksia saa harjoitella.
    Sieltä sitä riihiikuivaa korvausta olis voinnut vaatia kaikesta vaivannäöstä yms.
     
  15. Rubertti

    Rubertti Regular member

    Liittynyt:
    30.10.2003
    Viestejä:
    581
    Kiitokset:
    2
    Pisteet:
    28
    Onhan siellä kaavake minkä voi täyttää - itse tein niin ja soitto tuli jo seuraavana päivänä kotiin. Kyseessä oli liika laskutus - kuluttaja-asiamiehen soitto kyseiseen firmaan(DNA) ja asia hoitui kerralla. Outoa toimintaa kun eivät ota kuuleviin korviin kun asiasta kyselee ja jälkeenpäin kieltävät yhteydenotot vaikka on sähköpostia asian tiimoilta jäljellä.
     
  16. Rudius

    Rudius Regular member

    Liittynyt:
    18.11.2005
    Viestejä:
    209
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Olet varmasti oikeassa mitä tuossa viestissä kokonaisuudessasi sanoit. Mutta tuohon kohtaan tartun sen verran, että paketissa tosiaan oli helposti särkyvää- tarroja.

    Kommenteistasi päätellen vaikuttaa, kuin kääntäisit tämän minun syykseni?
     
  17. wipe2000

    wipe2000 Senior member

    Liittynyt:
    05.08.2002
    Viestejä:
    6,109
    Kiitokset:
    5
    Pisteet:
    118
    Powern hajoamisesta "virtapiikkiin": Yleensä jos asut maaseudulla, jossa sähköjohdot kulkevat ilmassa, sähköverkossa voi esiintyä niin suuria jännitepiikkejä (esim. salaman toimesta), että niiden voisi uskoa rikkovan kunnollisen virtalähteen. Tietysti jos talossa tai lähellä on jotain poikkeuksellisia häiriölähteitä, tuollainenkin voisi olla mahdollista. Onko sinulla jotain erityistä syytä epäillä häiriöitä, napsuuko vaikka TV:n tai radion ääni usein tai jotain vastaavaa? Jos jännitteen epäilee vaeltelevan poikkeuksellisen korkeaksi, kannattaa ottaa yhteyttä paikalliseen sähkölaitokseen.

    UPS on ihan hyvä laite, ja kun sellaisen saa jo reilusti alle satasen, ei hankkimisessa sinänsä mitään vikaa ole. Se saattaa pelastaa esim. kovon sotkeutumasta jonkun sähkökatkoksen myötä. Edellisen perusteella, en kuitenkaan lähtisi ostamaan sitä korjaukseksi ko. ongelmaasi, ellei joku muu seikka siihen suuntaan viittaa.
     
  18. Rudius

    Rudius Regular member

    Liittynyt:
    18.11.2005
    Viestejä:
    209
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Kiitoksia tästä tietopaketista! TV ja kaikki muutkin laitteet ovat toimineet ihan normaalisti. En siis ole huomannut mitään äänen tai kuvan pätkimistä. Ja kuten taisin aikasemminkin jo sanoa, vanha tietokoneeni toimii täysin moitteitta. Näistä lähellä olevista häiriötekijöistä en kyllä osaa sanoa mitään. Asun talossa, jossa kerrosta alempana on varasto/autotalli ja siellä vuokrantajani tekee paljon rakennustöitään. Käyttää sirkkeliä yms työstökoneita, mutta niiden ollessa päällä koneeni on toiminut ihan normaalisti kunnes siis alkoi hajoilemaan. Eli tuskin vika on sielläkään? Viereinen rakennus on sähköliike, mutta eikait tällä ole merkitystä?

     
  19. wipe2000

    wipe2000 Senior member

    Liittynyt:
    05.08.2002
    Viestejä:
    6,109
    Kiitokset:
    5
    Pisteet:
    118
    Sirkkelit ym. rakennuskoneet ottavat kyllä suuria tehoja sähköverkosta, eli jos ne ovat samassa syöttöjohdossa koneesi kanssa, niin voisihan sieltä häiriötä tulla. Toisaalta tietokoneen powerin pitäisi kestää kohtuullisen hyvin häiriöitä. Ovatko muuten molemmat powerit, siis se ensin (mahdollisesti) hajonnut ja tilalle huollossa vaihdettu olleet samaa merkkiä ja mallia? Voisihan se tietysti olla jotenkin huono kestämään tietynlaisia sähköverkon häiriöitä.

    Paikallinen sähkölaitos on varmaan oikea osoite tarvittaessa testata sähköverkon kuntoa, voivat esim. asentaa piirturin tai dataloggerin verkon jännitettä seuraamaan, jos on syytä epäillä, että jännite ei pysy normaaleissa rajoissa.

    Sähköliikkeen lähelläolosta en kyllä keksi mitään vaikutusta koneeseesi.

    Eiköhän tuossa nyt vielä kerran kannata korjata kone varmasti kuntoon, siis niin, että se toimii jossain muualla ainakin pari päivää putkeen, ja jos se sitten taas hajoaa teillä, lähteä hakemaan syyllistä esim. sähköverkosta. Eli eiköhän asiointi liikkeen ja tarvittaessa kuluttaviranomaisten kanssa koneen korjaamiseksi tai vaihtamiseksi ole se paras tie.

    Virtalähteen vaihto on muuten yleensä sen verran helppoa, että jos epäilee vikaa pelkästään siinä, voisi liikkeestä pyytää uuden powerin, vaihtaa sen ja palauttaa vanhan. Silloin huollossa ei ainakaan kuluisi viikoja. Tai powerin voisi koittaa lainata vaikka kaverilta kokeiltavaksi.
     
  20. Rudius

    Rudius Regular member

    Liittynyt:
    18.11.2005
    Viestejä:
    209
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Virtalähde on samaa merkkiä ja mallia kuin edellinenkin Corsair HX520W. Itse asun eteläsuomessa ja liike josta koneeni tilasin, sijaitsee Vaasassa joten ainoa tapa selvittää tämä on lähettää kone sinne huollettavaksi. Harmillinen tilanne, sillä tälläinen pienikin huolto kestää aina vähintään viikon.
     
  21. Wintoosa

    Wintoosa Regular member

    Liittynyt:
    02.01.2009
    Viestejä:
    2,918
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    46
    Mielenkiintoista, laatupowerista on kyse.

    Itse kyllä arvelen emolevyä, jotenkin vain sellainen tunne...
     

Jaa tämä sivu