tietokone pitää meteliä.

Viestiketju PC:n rautaan liittyvä keskustelu -osiossa. Ketjun avasi TheOtttto 29.05.2011.

1. TheOtttto

TheOtttto Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Moro! Olen vielä aloittelia näissä asioissa joten sanokaa heti suoraan jollette ymmärrä tai jotain että olen aivan sekaisin :D

Mutta niin asiaan. mulla toi tietokone pitää mielestäni vähän liian kovaa meteliä joten saisiko sitä millään hiljennettyä ? metelin seuraajana on kun vähän tiedustelin koteloa niin emolevyssä tai jossain kiinni oleva cooleri. 12cm kokoinen ja pyöri aikas kovaan josta ääni johtui. en tiedä minkä merkkinen cooleri on jne. Samalla kovalevy raksuttaa pitää ihmellistä raksutusta vain vaikka ei edes vuotta vanha ole.TUOTENIMIKE
    SAMSUNG F3 1TB 3.5" SATA2 7200RPM 32MB. Koneessa on jonkin verran tilaa vieti truecryptillä tehty taltio jossa on kaikki elokuvat pelit ja sun muut tallennettuna johon mahtuu 600gb loput ovat normi paikallisessa levyssä. Haluaisin jotenkin koneen hiljentyvän joten neuvoja tänne onko se mahdollista tai mitään. Ja kysymyksiä saa esittää jne.

-amatööri

2.  
  3. Anestic

Anestic Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Noh mikä kone?? Meteli johtuu kuumenemisesta. Eli ensin puhdista kaikki osat pölystä. Paineilmakauppaan siis. Sitten voit vaihtaa prosessorin ja sen siilen välisen tahnan. Kovalevyn rutina voi kertoa ongelmista, joten mene valmistajan sivuille (mallin saat vaikka speccy-nimisellä ohjelmalla) ja etsi sieltä vianetsintäohjelma. Aja se.

Poista kaikki ylimääräiset ohjelmat esim. ccleaner-ohjelman avulla, siivoa myös rekisteri sillä ja eheytä kovalevy esim. defraggler-ohjelmalla.

HWmonitor on myös hyvä ohjelma lämpöjen seuraamiseen.

4. RatCon

RatCon Senior member

Kiitokset:
    574
    Pisteet:
    193
    Testaaa myös kotelotuulettimet. Onhan niitä tehoflektejä, jotka vakionakin pitää aikamoista mekkalaa. Myös halpakoppien vakioflektit voi olla myös tätä samaa luokkaa.

5. sidrend

sidrend Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    46
    Juu ja jotkut tuulettimet eivät tykkää koteloiden hunajaverkoista, mm. itsellä kaksi coolermasterin 12cm sickleflowta, jotka ovat erittäin tehokkaita ja pitäis olla hiljaisia niin pitivät define r3 kopassa kovaa melua verkkojen takia. Antecin 300, josta olen leikannut verkot pois eivät tuulettimet äännelleet paljon yhtään.

Tiedä sitten mistä kyseinen melu tässä TheOtttton koneessa johtuu, sen coolerin malli olis hyvä tietää, kotelo ja sen tuulettimet jne..

6. sidrend

sidrend Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    46
    *Tuplat ;<*

Viimeksi muokattu: 29.05.2011
  7. TheOtttto

TheOtttto Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    En tiedä minkä merkkinen cooleri on =(

8. TheOtttto

TheOtttto Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Mitä tuo kovalevyn ehottaminen tarkoittaa ? ja voikos tuota konetta imuroida hellästi ja varovaisesti että nuo pölyt lähtee ?

9. BPVest

BPVest Senior member

Kiitokset:
    701
    Pisteet:
    173
  10. TheOtttto

TheOtttto Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Noin olen nytten pölyt pyyhkinyt hyvin mutta siltin tietokone pitää hirveetä meteliä kun on hetken ollut päällä. Meteli vain kovenee ajallaan kun se on päällä. Johtuuko se siitä kun ulkona on niin kuuma ja samallaitten minulla on sisälläkin kuuma niin lämpeneekö tietokone siitä ja sitten se prossucooleri rupeaa koventaa vauhtia ja samalla meteli kasvaa? mitä minun pitäisi tehdä jotta kone pysyisi normaalina eikä cooleri rupea pitämään sellaista ääntä ?

11. Axu_

Axu_ Moderator Ylläpitäjä

Kiitokset:
    239
    Pisteet:
    143
    Mitkä osat ja mitkä lämmöt? Paha sanoa mikä tuuletin huutaa, kun ei tiedä mitä siellä edes on. Äänen aiheuttajaa kannattaa myös ihan kuulokorvalla hakea.

12. TheOtttto

TheOtttto Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Niin siis avasin kopan ja siinä prossun päällä oleva cooleri piti hemmetisti ääntä. mielestäni en edes ole valikoinut sellaista cooleria siihen kun kopassa oli jo normaalisti 2x12cm tuuletinta mitkä ovat hiljaisi mutta tämä prossussa oleva cooleri pitää ääntä. Olen ottanut lämmöistä kuvan mutta miten saisin lisättyä ne tähän jotta näkisit ne ? hwmonitorilla otin. anteeksi kun olen vielä vähäsen amatööri

13. Axu_

Axu_ Moderator Ylläpitäjä

Kiitokset:
    239
    Pisteet:
    143
    Kuva pitää uppia johonkin hostauspalveluun (Imageshack ja aijaa.com taitavat olla nopeimpia), mutta mikä lämpötila prossulla on? Ja mikä prossu? Varsinkin AMD:n prossujen mukana tulevat jäähyt ovat metelöiviä. Pölyinen siili lisää myös tuulettimen kierroksia.

14. TheOtttto

TheOtttto Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
  15. leinmi

leinmi Active member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    Viimeksi muokattu: 07.06.2011
  16. TheOtttto

TheOtttto Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Olen näissä asioissa amatööri vaikka valitsinkin osat koneeseen muiden neuvojen mukaan mutta en ole ennen koonnut tietokoneitä enkä niinkään taitava näitten pc-komponettejen kanssa joten onkohan ton vaihtaminen vanhan tilalle helppoa puuhaa ? pitääkö siinä olla jotenkin erikoistyökalut ja siinä olisi jotenkin vaara että homma menisi mönkää ja kone hajoaisi kokonaan ? Vai pitäisikö minun vain pyytää ammattilainen paikalle ?

EDIT: Ja onhan tuo jimmisin cooleri minkä linkkasit niin sitten ihan laadukas ? Kun olisi ihan järkevää ostaa samntein kunnollinen ja kestävä sekä hiljainen cooleri.

http://imageshack.us/photo/my-imag <<< otin äsken toisen kuvan lämmöistä kun kone on ollut noin 1h päällä.

Viimeksi muokattu: 07.06.2011
  17. leinmi

leinmi Active member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    jos sulla joku kaveri/tuttu on joka on ennenkin tehny näitä hommia niin sitten mutta toi on kyllä itsekin helppo vaihtaa,muutama ruuvi irti pyyhit vanhan tahnan pois uutta tilalle riisin jyvän kokoinen nokare uusi tuuletin kiinni ja hyvä on.

18. TheOtttto

TheOtttto Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    pitääkös tuollainen tahna ostaa ? kun olen katsellut niin sieltä löytyy lämpötahnoja osastoilta ja niin...?

http://imageshack.us/photo/my-imag <<< ja tuossa uusi kuva lämmöistä minkä otin äskettäin.

19. leinmi

leinmi Active member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    tossa coolerissa tulee tahna mukana.

20. TheOtttto

TheOtttto Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Varmistan vielä ennen tilausta että onhan tuo sitten varmasti aikas hiljainen tuuletin ja ihan suhtkoht tehokaskin ? meinaan kyllä varaa olisi laittaa 10-15e tuohon hintaan enemmänkin :) Ja samantein ostaa ihan hyvän ettei sitten pety ja joudu uutta lähes heti ostelemaan..
    Esimerkiksi tälläinen >> http://www.jimmspc-store.fi/tuoteinfo/UCACO-P0900-CSB01?pid=1307733125182 << jos tämä olisi tuota hiljaisempi ja tehokkaampi sekä yksinkertaisesti vain parempi niin otan tämän mieluiten koska ei tuo hirveästi kalliimpi ole kuiteskaan, Vai ? sinä olet kummiskin näissä asioissa minua kokeneempi joten luotan sinun päätöksiin mikä minun pitäisi ottaa noin max 35€ budjektista ?

Viimeksi muokattu: 10.06.2011
  21. jjabi

jjabi Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26

Jaa tämä sivu