Olisi hakusessa keskusyksikkö josta riittäisi iloa taas seuraavaksi 5 vuodeksi. Tarkoitus olisi koota konepaketti itse ja säästää se pienikin raha. Olen itse jo tutkinut hieman alkuun, mutta kun nykyisen koneeni kokoamisesta on jo 8 vuotta. Enkä enää ole ihan tämän uuden tekniikan ja lukujen tasalla. Vertailin hieman Emolevyjä, joita ajattelin. Kertokaa oma mielipiteenne tai vaihtoehto? Lisäksi tein hieman hintavertailua paikallisten firmojen välillä. Mikä noista näyttiksistä olisi sopivin? Muutama kysymyskin löytyy: Mitä eroa on näissä prosessoreissa: Phenom II X6 1090T Black Edition, AM3, 3.2GHz Phenom II X4 970 Black Edition, AM3, 3.5GHz muutakin kuin hinta ja ytimien määrä, kumpi näistä nyt on tehokkaampi? Myös emolevy pistää miettimään. En kaipaa integoitua näyttistä tai äänikorttia (miksi siitä maksaisin kun kuitenkin ostan erilliset kortit). Onko valitsemani Emolevy muilta ominaisuuksiltaan riittävä tuon kokoonpanon kanssa vai tarvitseeko olla vielä hienompi? Jos jollain on parempi paketti mielessä olen pelkkänä korvana, voin myös ostaa kaikki osat vaikka eripaikoista jos saa halvemmalla .
Emolevyksi joko http://www.jimms.fi/tuote/890GX-EXTREME3 tai http://www.jimms.fi/tuote/M4A87TD/USB3?t=false Virtalähde vaihtoon ja tilalle Corsairin 650W (550W olisi paras vaihtoehto, mutta saatavuus näyttää lähes joka paikassa nollaa) tai Silverstonen tai Chieftecin 500W. LC-power on ihan pomminvarmaa rahojen haaskausta. Prossuksi laittaisin itse 1055T:n, koska ero suorituskyvyssä ei ole hintaeron arvoinen ja muistiksi riittää normikäytössä neljä gigaa. Laita kahdeksan, jos a) editoit videoita tai kuvia raskailla softilla tai b) on muuten vaan ylimääräistä rahaa. Koteloa listalla ei ole, mutta mikä vaan ATX-koppa tietty käy. E: Tuo halvempi emo lienee hintalaatusuhteeltaan paras AM3-kantainen. Äänikortti on kaikissa emoissa, sitä ei voi jättää pois ja "säästää". Prossuksi mun mielestä ehdottomasti kuusiytiminen. Enemmän ytimiä, enemmän tehoa, jos rautalangasta väännetään.
Kiitos pikaisesta vastauksesta. Olisko tuo ASUS hinta/laatu suhteeltaan "paras"? Kuinkas tuo 6 ytiminen istuu siihen, kun ei ole ollenkaan mainittu? Miten tuo ASRockin emo, kun siinä on näyttis integroituna, senhän saa pois käytöstä BIOS:sta mutta kuluttaako turhaan virtaa tai tehoja? Kuinkas tuo näyttis varmaan aika huippu tasoa, mutta onko merkillä väliä, vai voiko ostaa vaan sen malli sarjan halvimman? ASRock tuskin valmistaa kyseistä näyttistä niin ei voi samaa merkkiä ostaa... Muistista sen verran, että on onko yksittäinen 4Gb parempi kuin 2x2Gb? Koneen tehot on näillä näkymin tulossa pääosin peli käyttöön.
Kone Tehokkain kone mitä saa tuohon hintaan. Tarvitsetko kasauksen? Sen otin tuohon. Tuon 6950 näyttiksen voi muuttaa 6970 näyttikseksi, sitten takuun loputtua.
Mielenkiintoinen paketti ja edullinenkin, Mistä liikkestä olet paketin koonnut? Mitä tarkoitit tuolla 6950 vaihtamisella 6970 takuun jälkeen?
Ääh, Hankalaa tämä Emolevyn valinta... Vaihtoehtoja löytyy ja hintahaarukka on melkoinen (90-200€). En oikein tiedä edes mitä emolevyltä haen. Luultavasti jos kaikki sujuu, en rupea konetta suuremmin päivittelemään tulevaisuudessa enempää muuttelemaan (ehkä muistia lisää???), joten laajennettavuus ei ehkä ole tärkeintä. En halua integroitua näytönohjainta, mutta CrossFireX kiinnostaa, tosin näyttis taitaa riittää aika pitkäksi aikaa tulevaisuuteen (hope so). Emon tulisi tukea AMD Phenom II X6 ja ylikellottamis mahdollisuus olisi mieleen. Piirisarjasta en oikein tiedä, mikä ihme se edes on? 870,880,890 ja loppuliitteet on aika hepreaa. Liitännät koneen sisällä ja takana saisivat olla mahdollisimman monipuoliset, äänipuolella S/PDIF, USB3, E-Sata. Tietty kaiken maailman ominaisuudet olisi kiva olla, mutta en silti halua maksaa itseäni kipeäksi ominaisuuksista joita tuskin tarvitsen tai osaisin edes hyödyntää. Näitä emoja olen katsellut, mutta mikä olisi paras vaihtoento minulle, vai onko mikään näistä? ASUS, M4A87TD/USB3, AM3, AMD870, SATA 6Gbps, USB 3.0, ATX - 91.40€ ASUS, M4A87TD EVO, AM3, AMD870, SATA 3, USB 3.0, ATX - 105.00€ ASUS, M4A89GTD PRO/USB3, AM3, AMD890GX, SATA 6Gbps, DDR3, ATX, Core Uncloker - 128.40€ ASUS, M4A89TD PRO/USB3, AM3, 890FX, USB 3.0, SATA III, ATX - 190.00€ Muu kokoonpano, alkaa jo valjeta, joten listaan senkin tähän, niin voidaan tutkia yhteen sopivuutta. Prosessori AMD,Phenom II X6 1055T, AM3, 2.8GHz - 174.00€ Prosessorituuletin Scythe, Ninja 3 - 49.00€ Näytönohjain Sapphire, AMD Radeon HD6950, 2GB GDDR5 - 289.00€ Muisti Corsair, 4GB, DDR3 1600MHz, CL9 - 65.00€ Kiintolevy Samsung, 1TB SpinPoint F3 3.5", SATAII, 32MB, 7200RPM - 56.40€ Virtalähde Corsair, 650W 650TX ATX2.2 - 89.00€ Kotelo Thermaltake, Element G ATX-kotelo, musta (tuuletus valmiina) - 136.00€ Käyttöjärjestelmä Microsoft, Windows 7 Home Premium - 119.00€ Kuinkas muuten on prosessorien kanssa, tuleeko mukaan tuuletinta vakiona? Jos tulee löytyykö ilman tuuletinta olevia? Entä käyttöjärjestelmä, kumpi kannattaa valita 32bittinen vai 62bittinen?
Hommaa erillinen tuuletin. Prossun mukana tulee sirkkeli. 64 bit käyttis. Emoista http://www.jimmspc-store.fi/tuote/M4A87TD/USB3?t=false ellet pistä kahta näyttistä.
No tuo toisen näytönohjaimen lisääminen tuskin on tarpeen, mutta mikä/mitkä emolevyistä tukevat tätä ominaisuutta? Onko Windows:n bitti määrällä vaikutusta ohjelmiin/peleihin, kuuntolevyihin tai muuhun rautaan?
ASUS, M4A89GTD PRO/USB3, AM3, AMD890GX, SATA 6Gbps, DDR3, ATX, Core Uncloker - 128.40€ ASUS, M4A89TD PRO/USB3, AM3, 890FX, USB 3.0, SATA III, ATX - 190.00€ tukee, alempi tukee paremmin. Onko se parempi käytännössä, siitä voi tapella loputtomiin. Tolla hintaerolla en maksais kalliimmasta. Tossa ylemmässä on integroitu näyttis. Sillä ei mitään tee ellei sit pidä varalla jos toi 6950 näyttis hajoo. 4 gigan muistilla ottasin 64 bit. Ainoo syy ottaa 32 bit on jos käytät 16 bittisiä ( yleensä aika vanhoja) softia. Ellet tiiä käyttäväs, ota 64.
Noniin, nyt on pakettia hiottu, taas lisää. Emolevystä en vielä ol ihan varma... Edelleenkin arveluttaa mitä tulen koneeseen tulevaisuudessa tekemään. Tässä kuitenkin linkkiä, pariin pakettiin jotka kokosin eri liikkeiden listoilta. Jimm'stä siksi Asus, Crosshair IV Formula, kun on yhtä kallis tuon Asus, M4A89TD PRO/USB3
Oma pikku ehdotus, kun noi uudet Intelin prosessorit saapuivat. http://www.aijaa.com/v.php?i=7292579.jpg Jos kirjotukset mitä luin pitävät paikkaansa, tuo i5-2500K tulee olemaan lähes samalla tasolla kuin melkein 5 kertaa kalliimpi http://www.jimmspc.fi/tuote/BX80613I7980X?t=false ja i7-2600K jopa sen yli. Sekä hinta verrattuna tuohon AMD 6-ydin prosessoriin on melko pieni.
No eikös Intelin ja AMD:n piirien sekoittaminen ole aika huono idea? Itselläni on nykyisessä: Intel P4 2,8GHz ABIT AS8-3rd Eye ATI Radeon 9600XT 128Mb Kingstone 3x512Mb DDR eikä ole kyllä minun mielestäni toiminut ihan niinkuin pitäisi. Mutta tiedä häntä, en mä näistä mitään enää tiedäkkään (tai ole koskaan tietänytkään, valitsin vaan kalleimmat ja etsi halvimman vastaavan) , siksi kyselen ihan kamalasti.
Ok, miten sitten, onko AMD 6x2,8GHz suoraan verrattavissa Intel 4x3,3GHz, minun laskupäälläni Prosessoreissa on melkoinen ero ja molemmat on varmasti kellotettavissa.
Ok, perkele sentään, näitten koneittenkanssa pelaaminen on raivostuttavaa, kun ei tiedä mitään... Jos Intel on "parempi" niin kai mun pitää sitten katella semmostakin vaihtoehtoa, mikä kanta on sitten se Intelin "järkevin/paras" vai onko edes merkitystä. Entäs sitten mikä prosessoreista on hinta/teho suhteeltaan se paras? Sitten pitäis löytää vielä sopiva ja Asus M4A89TD PRO/USB3 vastaava Emolevy. Muut osathan sopivat sitten molempiin kokoonpanoihin... Niin että jos joku ystävällinen voisi kertoa hyvän emo+prossu kombon, arvostaisin kovasti (ovat niin vaikeita nuo kaksi osa-aluetta)! Katsoin nyt itsekkin sitä pakettia ja tälläiseen comboon päädyin: Emolevy ASUS P8P67 Pro, LGA1155, Intel P67, DDR3, USB 3.0, ATX Prosessori Intel Core i5 2500K, LGA1155, 3.3 GHz, 6MB Kuinka on tuon ATI:n ja Nvidian suhteen kumpi niistä on "parempi"? Eikö muistia voi lisätä tarpeen mukaan?