Heipparallaa. Kuinka saan luotua toimivan verkkoympäristön macin ja pc:n yhteiselossa? Pc-maailmassa pääsen katselemaan toisten koneitten jaettuja kansioita ja tiedostoja molemmissa päissä, mutta vastaavaa ahaa-elämystä en ole kokenut vielä macillani? Pääsen pc:llä macin tietoihin käsiksi todella vaivattomasti, mutta en osaa katsoa pc:n jaettuja tiedostoja macilta? kuinkas saisin tämän pelittämään?
Painat Finderissä omppu-k tai ylävalikosta siirry -->yhdistä palvelimeen. Sitten tulevaan ikkunaan kirjoitat smb://KONEENNIMI Mikäli ei heti hanskaa, niin koita ip:llä esim. smb://192.168.0.100 Tuolla siis tarkoitetaan tietenkin windows-koneen nimeä tai osoitetta. Windows-koneen salasana kysytään tarvittaessa. Jos ei toimi, niin vika on todennäköisimmin windowsin palomuurissa tai jakoasetuksissa.
iMac löytää kyllä XP-koneeni mutta kun koittaa yhdistää XP-koneeseen niin iMac kysyy nimeä ja salasanaa. Olen kokeillut sillä käyttäjätunnuksella ja salasanalla mitkä minulla on XP:ssä, mutta ei ole suostunut toimimaan. XP-koneeni myös näkee iMacin ja siihen kytketyn tulostimen (jonka sain toimimaan XP:ssä Bonjour for Windows nimisen ohjelman kanssa), mutta ei iMacissa jakoon asetettuja kansioita esim. kuvat ja videot jne. Eli apua tarvitsisin.
Nyt en oo ihan satavarma mutta saatta olla että Leopard käyttää aina sitä samaa kayttäjätunnusta ja salasanaa minkä olet ensimmäisen kerran laittanut kun olet ottanut yhteyden PC:lle. Tarkistappa että mac ei ole yhditänyt guest accountilla, sille ei defaulttina taida olla juurikaan oikeuksia. Mulle ainakin on Win/Mac sekakäyttö aiheuttanut kaikenlaisia outoja ongelmia mitä ei aikaisemmin osannut edes kuvitella.