Olenkohan nyt jakanut tiedostoja kahden kotikoneeni verkossa turvallisesti niin, ettei internetissä kukaan voi päästä niihin käsiksi? Eli näin sen olen tehnyt: *Kaksi konetta -joissa XP- on kytketty ADSL modeemin TW EA500 kautta yhteen. *Molemmat käyttävät internettiä itsenäisesti eli yhteyttä ei ole jaettu. *Molemmissa koneissa Nortonin palomuuri ja virustorjunta. *Tiedostojen ja tulostimien jakamista ei ole tehty TCP/IP protokollalla vaan IPX/SPX protokollaa käyttäen. (TCP/IP - kohdasta on ruksit pois) Olen ymmärtänyt niin, että IPX/SPX protokolla ei ole edes käytettävissä internetyhteyksissä ja tämän perusteella kuvittelisin, että kaikki on nyt ok - vai onko?
Kiitos. Miten muuten jakoihin laitetaan salasanat? Kun jaan jonkun kansion niin siinä voi vaan ruksata sen jakamisen sekä sen, että saako sitä myös muokata. (win XP pro)
No hei [bold]kujaki[/bold].. Kerroppa mites toi toimii toi ipx tiedostojen jako? ku me ollaan kanssa tässä kotiverkossa vähän pähkäilty tota tiedostojen jako ongelmaa verkon yli, eikä oikein olla saatu sitä toimiin ton tcp:n kanssa. Olen kyllä ymmärtänyt että se ipx:n kanssa jotenkin onnistuu, mutta, miten? pitääkö sinne jotain asetuksia määritellä, ja miten noita tcp/ip asetuksia pitää säädellä? Mitä rukseja tarkoitat? Kerroppa ihmeessä silleen suurinpiirtein, että miten ton saa toimimaan..? kiitos..
No ensin IPX/SPX pitää asentaa. Sitä kun ei oletuksena ole asennettu. - Verkkoympäristö - Verkkoyhteydet - Lähiverkkoyhteys - Hiiren oikealla ja ominaisuudet - Sieltä "asenna". Sen jälkeen - Verkkoympäristöstä taas verkkoyhteydet ja yläpalkista "lisäasetukset alta lisäasetukset. Sieltä sitten ruksit kohdalleen eli Tiedostojen ja Tulostimien jakamisesta sekä Mikksoftan verkosta ruksit ainoastaan IPX/SPX ruutuihin ja TCP/IP:stä taas ruksit pois. Lisäksi tarvii sitten jakaa tulostin ja halutut tiedotot tai kansiot.