Olen newbie täällä, mutta olen videotiedostojen ja vastaavien kanssa säätänyt jo kauan, ja tiedän, että kysymykseni on outo. Toivottavasti tämä viesti tuli oikealle alueelle. Siis olisikohan jotenkin mahdollista saada otettua tekstitykset TV:stä TV-kortin kautta sellaiseen formaattiin, jota voisi sitten katsoa videotiedostojen kanssa. Ohjelman siis pitäisi huomata aina kun tekstitys ilmestyy kuvaan ja tunnistaa teksti OCR:llä, jolloin ajoitukset tulisivat kohdalleen. Tarkoitus olisi, että saisi lisättyä tekstit sitten saman elokuvan/TV-sarjan jakson DVD-rippiin, vaikka eri frameratien ja mainoskatkojen takia siitä tulisikin aika säätämistä.
Enpä ainakaan itse ole tuollaiseen OCR-ohjelmaan törmännyt. Manuaalisesti voisi tietysti ajaa kaapatut TV-kuvat OCR:ään yksitellen ja katsoa onnistuuko tekstien poimiminen sillä, mutta aika iso homma siinä taitaisi olla. Teksti-TV:n kautta tulevat tekstitykset saisi varmaan talteen aika pienelläkin vaivalla.
Tuo manuaalinen juttu voisi olla aika hankalaa, ja lisäksi ne ajoitukset pitäisi laittaa itse. Saisi homman hoidettua varmaankin nopeammin, jos kirjottelisi ne itse ylös kuvassa olevasta tekstityksestä. Onko tietoa, miten tekstiTV:stä saisi ne tekstit talteen?
Itse olen kans pähkäillyt tommoisen asian kanssa, mutta en edes keksinyt mistä löydän jonku ohjelman. Mistä tuon ocr löytyy? Ehkä hommaa voisi vähän helpottaa, jos leikkaisi tietokoneella olevan videon teksti kohtaan kuuluvaan osaan. Kyllä tuo pitäisi kaiken järjen mukaan olla mahdollista, koska käsittääkseni vobitkin on kuva tiedostoja, joisssa on vain ajoitus informaatio. videossa vain teksti vaihtuisi 25x sekunnissa.
Tuo OCR tarkoittaa siis tekstintunnistusta kuvatiedostosta, eikä se ole mikään erillinen ohjelma, vaan OCR-ohjelmia on useita. DVD:llä ne tekstit ovat kuvatiedostoissa, mutta niissähän ei ole taustalla mitään, joten se tunnistaminen on helpompaa. En usko, että mikään DVD:n tekstityksien rippausohjelma toimii tähän, mutta ilmeisesti kukaan ei ole tehnyt mitään ohjelmaa tätä varten, vaikka kyllä todellakin luulisi sen olevan mahdollista.