"46 a § Filmiä tai muuta laitetta, jolle on tallennettu liikkuvaa kuvaa, ei tuottajan suostumuksetta saa, ennen kuin 50 vuotta on kulunut tallentamisvuodesta: 1) siirtää laitteeseen, jolla se voidaan toisintaa; 2) levittää yleisön keskuuteen; 3) välittää yleisölle johtimitse tai johtimitta siten, että yleisöön kuuluvilla henkilöillä on mahdollisuus saada tallennettu aineisto saataviinsa itse valitsemastaan paikasta ja itse valitsemanaan aikana." Tämäkö siis tarkoittaa sitä, että: Tallennan videolle TV:stä jonkun elokuvan ja laitan videon vaikka huomenna takas nauhuriin, niin minun pitää joko [bold]A)[/bold] odottaa 50 vuotta tai [bold]B)[/bold] pyytää tuottajalta lupa, jotta puuha olisi laillista?? Korjatkaa, jos olen väärässä. Mutta jos tämä pitää paikkansa, niin laki on hirmuinen!
Yleensä kun kuulee jotain aivan älytöntä tapahtuneen on ensimmäiseksi sanottava: Only in America ...nyt eikun keksimään Suomellekkin omaa fraasia
Pitää nauhan nauhurissa niin ei ole ongelmaa Entäs jos nauhoitti tietokoneella TV-kortilla, tuleeko rikollinen jos siirtää tietokoneen sisällä kiintolevyasemalta toiselle. Vai luetaanko tietokone yhdeksi laitteeksi.
"Entäs jos nauhoitti tietokoneella TV-kortilla, tuleeko rikollinen jos siirtää tietokoneen sisällä kiintolevyasemalta toiselle. Vai luetaanko tietokone yhdeksi laitteeksi." Uskoisin, etä tietokone luetaan yhdeksi laitteeksi ja kiintolevyt käsitetään tietokoneen yhdeksi komponentiksi, ei erilislaiteeksi.
@crusoec En usko että uuta tarvitsee kehitellä vaan liität siihen "& Finland" Only in America & Finland.
Onko se vaan oikeasti niin älytöntä että joidenkin suomalaisten p*skojen artistien takia tehään tämmönen laki, josta johtuisi että videot,tallentavat DVD:t,tallentavat digiboxit, mp3 soittimet menettävät monet ostajat.. ABSURDIA !!!! Ja sitten toinen naurettava asia meille Afterdawnlaisille on tuo ettei saisi kopioida musiikki tallennetta mp3 soittimelle jos siinä on [bold]vahva[/bold] kopionsuojaus.. Kyllähän ne nyt kiertää rattosasti laulellen.. ps. Äiti ei ees tiedä mitään laista ja nauhottaa vanhahkolla videolla joka päivä kauniit ja rohkeat tms. SE ON RIKOLLINEN!
No onneksi ei nyt kuitenkaan... Tietääkseni tuolla pykälällä tarkoitetaan sitä että jokin teos saatetaan yleisölle saataville, eli ei sitä että sinä nauhoitat sen videolle tms. On aina vähän vaarallista tulkita lakeja ja asetuksia yksi pykälä kerrallaan ja asiayhteydestä revittynä ;-) Eli tuo yleisölle saattaminen tarkoittaa julkaisua ilman oikeuksien omistajalle suoritettavaa korvausta tms. EDIT: Lisäys vielä , että nämä pykälät on tainneet olla tekijänoikeuslaissa mukana jo ennen Lex Karpelaa ;-)
@Valittaja Sinähän olet hyvin seurannu keskustelua jota tän touhun ympärillä on käyty.. PS. Ei taida olla suomalaisella artistilla, sillä paskimmallakaan, juurikaan mitään tekemistä tuon lain kanssa..
Aijaa.. Eiks tässä vai ajettu mm. levy-yhtiöiden oikeuksia että levyt tuottais max. paljon ja ettei levyjä kopioitas ja levitettäs netissä. Ja levy-yhtiöiltä rahaa menee myös artisteille?!? Jos ei pidä paikkaansa niin oon sitten ihan pihalla..
ai menee rahaa levy yhtiöltä artistille itse en ukso siihen(urbaani legenda) muuten poets of the fall teki ittensä naurettavaksi tässä hiljan. Olemalla tv:ssä. Lähinnä siinä huvitti se että pojat valitti että levy mikä ei ollu julkastu meni nettiin ennen aikojaan. Eihän se oo p2p verkon vika että se on olemassa vaan ihmisten jotka sinne tavaraa laittaa. Ja jos haluaa että levyt ei mee jakoon enne aikoja niin käyttää pientä ryhmää tai tekee oma kustanteen en muuten tykänny kotisivustakaan sais olla 3 kotimasta kieltä suomi ruotsi ja englanti eipä muuta tällä kertaa tää on vaan yhden ihmisen mielipide asioista ei kaikkien
Opetusministeriön sivuilla on julkaistu FAQ uudesta tekijänoikeuslaista. Käykääs lukasemassa, jos on jäänyt jotain vielä eopäselväksi http://www.minedu.fi/opm/tekijanoikeus/FAQ_tekijanoikeus.html#alku
Tää on oikeasti aika huolestutavaa. Ensimmäinen Linux distro joka ilmeisesti törmäs meillä tohon Lex Karpelaan http://tonnikala.net/news.php?id=4987 Tälläkin disrolla ei sitten joidenkin mielestä oo muuta käyttöä kun tekijänoikeuksien rikkominen? On se vaan veikeä laki meillä nyt. Onko libdecss noin vaarallinen koodin pätkä, että sen levitäminen on noin kamalaa? Varmaan menee koko Hollywood konkurssiin, jos Linuxilla niiden tuotoksia katsellaan. Seuraavaks varmaan pistetään koko Linux levityskieltoon, kun se raukka ei ymmärrä noiden CD:den kopiosuojausten päälle mitään tai sitten velvotetaan lailla joku se kopiosuojaus siihen kirjoittamaan ennen kun sitä saa levittää. vaikka tää laki ei oo ollu voimassa kun kaks päivää, niin on tää osottanu tyhmyytensä jo moneen kertaan. Ei tästä oikein osaa mitään enään sanoakkaan.
Jos oikein tarkasti lakia luetaan niin tämä on laitonta keskustelua. Siellähän todetaan, että organisoitu keskustelu kopiosuojauksesta on kielletty... Luin uutisen, että Tanja Karpela siirtyy miniterin tehtävistä muihin töihin. Viisasta onkin sillä niin paljon tuhoa ei kukaan ole saanut aikaan näin lyhyenä aikana. Isot levyfirmat (Sony BMG) kusettivat häntä kunnolla.
Eikös se ollut niin, että organisoitu keskustelu kopiosuojauksen purkamisesta on kielletty, ei itse kopiosuojauksesta. Sitä paitsi tämä ei ole organisoitua keskustelua. Lainaus Afterdawnin uutisesta uuden lain tiimoilta: http://fin.afterdawn.com/uutiset/arkisto/7180.cfm