Taulu telkkaria hankkimassa!

Viestiketju Televisiot -osiossa. Ketjun avasi josse123 16.10.2008.

1. josse123

josse123 Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Eli olen tässä Joulun aikoihin tai ennen joulua hommaamassa taulu telkkaria. Ajattelin ottaa asiasta hieman selvää ennenkuin hankitaa teen.
    Plasma tv:tä en halua hommata kun linnut laulelevat että LCD olis parempi vaihtoehto. Hinta luokka saisi maximissaan olla siinä 2000 paikkeilla, tietysti mitä halvempi niin mukavempi ostaa mutta eihän sitä kannata mitään aivan WC telkkua ostaa.
    Esitän muutamia tyhmiä kysymyksiä ja niihin ois kiva saada vastauksia/mielipiteitä. Kiitos vastauksista ja vaivannäöstä jo etukäteen. :)

Tässä pari vaihtoehtoa joita olen tuuminut, ja merkiksi olen ajatellut tietty sony, mutta saa hehkuttaa muitakin merkkejä. Mutta tässä linkkiä mitkä iskevät mun silmään. (niin ja kertokaa hyviä ja huonoja puolia oli kokemusta tai ei):

46 tuumanen: http://fin.afterdawn.com/laitteet/laitteen_tiedot.cfm/10221/sony_kdl-46w4500

JA tässä 52 tuumanen: http://fin.afterdawn.com/laitteet/laitteen_tiedot.cfm/5449/sony_kdl-52w4000

(Tuossa 52 tuumasessa afterdawnin linkissä lukee että ei ole VGA porttia, mutta pixmaniassa sanotaan että yksi pc sisäänmeno löytyy :S Kumpikohan sanoo totta?)

Tässä vielä sama 52 tuumanen pixmanian linkissä: http://www.pixmania.com/fi/fi/1173937/art/sony/lcd-televisio-bravia-kdl.html#tech-specs

Entä mitä eroa on kun tuon mallin perässä on tuo 4000 ja 4500?

1. Tuuma koko mitä olen ajatellut on 46-52. Olen kuitenkin iha fiilareis tuosta 52 tuumasesta, koska se o nii hienoo kun on vaa helkutin iso telkku. Katselu etäisyys on minulla 2-6 m. Tavallisesti kyllä katselen telkkua n. päälle 3 metrin etäisyydeltä ja harvoin 2 metristä. Tämän takia olenkin ajatellut, että onko se 52 liian iso minulle vai onko edes liian iso telkkua olemassakaan?

Ja sitten kun liitän läppärini siihen telkkuun kiinni, niin pitäisi siältä 4metrin päästä nähdä ne selaimen ja mesen tekstit. Toki niitä fontteja voi aina muuttaa, mutta olisihan se nyt parempi että ne olis normaalina. Ja resoluutio 1920x1080 olisi unelma kun tiatskari on kiinni teevees. (Mitä muuten tarkoittaa: 1920x1080, progressivinen? Ei varmaan mitään erityistä ja että läppärini luultavasti näyttää tuon reson tv:ssä jos koneeni tuota resoa tukee?)
    Toivottavasti molemmat läppärini näyttää resoluutiot sitten normaalisti niinkuin tv ilmoittaa sen resoksi.

Sitten mietityttää sekin, että maikkareita ym perus kanavia katsellessa niin tuleeko paljo pikselimössöä näin isossa telkussa kuin 52tuumaa? Ja eikö se pikseli mössö periaatteessa häviä, mitä pienempi telkku on? (siis pikseli mössö ei häviä, mutta se ei näy niin selvästi)

Jos jollain on kokemusta niin valaiskaa minua ja voi ehdotella muitakin tuuma kokoja 46-52 väliltä.

2. Tarkotus olisi liittää TV:seen kannettava tietokone (viime vuonna ostetut macbook ja pc läppäri. Mutta Mac pääasiassa), dvd soitin, digiboksi(humax CXC-2000PVR) ja ehkä tulevaisuudessa joku konsoli.

Joissain uusissa telkuissa on toki digiviritin valmiina, mutta tottakai haluan katsoa myös nauhoitettuja ohjelmia. Sekin mietityttää että kuinka tästä mun vanhassa digipoksista näkyy ne nauhotukset jossain 52 sonyssä? Onko ne kauheeta pikselimössöä? (eikö se vaikuta myös kuinka vanhaa ohjelmaa telkusta tulee esim. Macgyver) Luulen että olen hieman ennakkoluuloinen ja hyvin niitä pystyy katsomaan, mutta otin nyt tuossa tuollaisenkin ajatuksen esille.

Niin ja tässä macbook läppärissäni on miniDVI portti josta saan adapterilla sen tavalliseen DVI:hin ja siitä sitten HDMI:hin. Se on hyvä juttu tässä Macissäni, mutta kun joskus lyön siihen PC läppärini niin tässä ei ole kuin VGA portti ja sen takia haluaisin että TVssä olisi se PC sisäänmeno (VGA). Jollei nyt joku tiedä jotain muuta vaihtoehtoa VGA:sta HDMI:hin tjsp. Mutta tuskin sellaista ole. JA VGA:sta scarttiinkin olisi vissiin aika huono vaihtoehto? Ja onko VGA ja HDMI kuvan laadussa paljonkin eroa? Itse ajattelisin että ei olisi, mutta kuinka korostuu jossain 52 tuumasessa, entä joku VGA:sta scarttiin?

Entäs kun ajattelin joskus hommata tuon BLURAY soittimen niin nämä matskut olisi hyvä pyöriä tv:ssäni sitten ja luultavasti pyöriikin jos on FULL HD, mutta pitääkö tämän kanssa ottaa jotain muita ominaisuuksia huomioon?

3. Mitä tulevan telkkuni kannattaisi sisältää tulevaisuutta varten ainakin nämä HD jutut, entä onko mitään muuta mitä pitäisi huomioida? (Mikö ero on muuten HD ready ja FULL HD:lla? Luultavasti FULL HD on parempi ainakin kuulostaa siltä.)

4. Ajattelin myös hommata langattoman näppäimistön ja hiiren, että voi olla sitten sohvalta asti koneella. Onko kellään mitään hyviä vinkkejä näiden hankinnassa? pitäisi olla yhteensopiva PC että MAC koneissa.

Okei siinä ne sit olikin. Jos jollain on jotain hyviä vinkkejä minulle TV:n hankinnassa kertokaa ihmees kaikki ja suositelkaa jotain jos jaksatte. Ja kertokaa ihan mitä vain tästä aiheesta.

Entä koska tuo telkku kannattaisi hankkia, kun on joulukin on lähestymässä. Onko parhat ALE:t ennen joulua vai joulun/uudenvuoden jälkeen. Vai onko tällä mitään merkitystä?

Viimeksi muokattu: 17.10.2008
  2.  
  3. sampe73

sampe73 Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Täältä saat vastauksia useampaan kysymykseen.

Jos itse ostaisin telkun nyt niin ehkä se olisi 2000 egen budjetissa KDL-46W4500. Itsellä KDL-46W4220 ja tyytyväinen olen siihen [​IMG]

46W4500 vs. 46W4000
    Eli 4500 on uudempaa mallia missä mm. Motionflow 100Hz. (ja on 46W4000-mallissa VGA-liitin vaikka tuossa vertailussa lukee 0) -> E. 11.12-08: Korjattu oikeaksi vihdoinkin

Täällä lisää malleja ja täällä keskustelua mm. 46W4500 mallista.

Viimeksi muokattu: 11.12.2008
  4. josse123

josse123 Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Tulin juuri vknlopun viettoon muijan vanhempien luo ja he ovat juuri ostaneet tämän sony kdl-52w4000 mallin ja telkun takan oli toki pc sisäänmeno. Kun esim tuola afterdawnin teknisis tiedoissa sanotaan että ei ole. :?

No mutta minulla oli pc läppärini mukana ja vga piuha. Laitoin koneen telkkuun kiinni ja ei pystynyt kun näyttämään jtn 1300x 700 reson kun specseis sanotaan telkun resoks 1920x1080. Tukeekohan tämä pc läppärini edes sitä resoa mitä tv sanoo. Olen joskus pitänyt tätä kiinni eräässä kuvaputkinäytössä ja siinä kyllä sain 1900x1600 reson. Mikähän tässä mättää? Mistähän minä näen paljonko tää koneeni tukee resoja?

5. josse123

josse123 Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11

korjaus äskeiseen: Olen joskus pitänyt tätä kiinni eräässä kuvaputkinäytössä ja siinä kyllä sain 1900x1600 reson

6. josse123

josse123 Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Onko kellään muulla ollut tai on parhaillaan konetta kiinni sonyn kdl 52? tai jossain muussa sonyn mallissa? Jos on onko vga kautta vai hdmi ja minkä laista resoo näyttää?

7. josse123

josse123 Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Kävin juuri teknisillä vilkuilemas töllöjä ja siälä eräs kaveri suunnitteli minulle ihan 46 tv:tä että 52 alkaa oleen jo liian iso ja vielä kun tv kanavista tulee sellaista kuraa. Ja ei se 52 nyt ihan pakollinen tv mulle oo, riittää että se nyt on hieman normaalia isompi ja kun surffailen netissä tv:llä niin selaimen/mesen tekstit näkyisi siinä.

Sitten katsottiin tätä 100hz ja 50hz eroa niin se oli kyllä sellanen ero, että todellakin maksan muutamat sataset lisää että se ominaisuus siitä löytyy. 50hz telkussa liikkuva kuva nyki pahasti verrattuna 100hz.

Sitten tuli esille myös tämä led tv:n ero, mutta se nyt ei ollut niin paha, mutta kummiskin musta näkyi aivan mustana ja anto enemmän syvyyttä kontrastiin. Niin ja nämä led valot kestävät paljon pitempään kuin normaali valo systeemi. Eli käyttöikä on parempi.

Sitten kysyin kumpi olisi parempi telkku sony vai samsung niin, ei siihen nyt osannut aivan sanoa mitään mutta sanoi vaan että sony nyt on aina vähän jäljes muita. Ja kehui myös philipsiä.

Sonyltä ei kuulemma ole tullut vielä led tv:tä, mutta sampalta on. Myydäänkö missään sampan 46 led töllä 100hz ominaisuudella. Kiinnostaisi nähdä hieman minkä laista hintaa ne pyytää?

Jaa tämä sivu