Tarvitsisin hieman apua EAC:n käytössä...

Viestiketju Musiikki-CD-levyjen varmuuskopiointi -osiossa. Ketjun avasi Rockie 30.10.2004.

1. Rockie

Rockie Guest

Latasin ja asensin juuri EAC:n ja olen sillä nyt ensimmäistä levyä rippaamassa. Aiemmin käytin Easy CD Exactoria, joka oli selkeä ja helppokäyttöinen, mutta päätin tutustua EAC:hen kun sitä niin kovasti kehutaan. Vaikka olen aloittelija, niin kaipaan ohjelmaa, joka osaisi korjailla musiikin häiriöitä (kirjaston cd:t kun tuppaa olemaan naarmuisia). Olisi mukava jos joku teistä guruista viitsisi vähän valaista :)

Mulla on EAC versio0.95pb5 ja Lame 3.96.1. Käytin asetuksien määrittelemisessä apuna www.ukko.fi/mp3.html-osoitteesta löytyvää ohjetta. Nyt mulla ois kuitenkin muutama kysymys.

Rippaan kappaleita CD-levyltä MP3:iksi.

1) Miksi EAC näyttää tekevän ripattavista kappaleista .wav-versiot ensin? Tai ainakin oletan, että se kääntää ne vielä MP3:ksi, koska sellaiseksi ne haluan. Huononeeko kappaleen laatu kun se ensin ripataan .waviksi ja sitten muutetaan mp3:eksi?

2) Miten saan nopeutettua rippausprosessia? Nyt yhden levyn (19 biisiä, kesto 1:02:57) rippaukseen EAC:n kellon mukaan menee noin 35min - 60min. Valitsin asetuksien Offset/Speed valikosta nopeudeksi 32x. Easy CD E. tekee saman homman paljon nopeammin (rippaus nopeus on siinä säädetty 12x).

3) Kysyin tätä jo aiemmin eräässä viestissä, mutta en saanut vastausta: Miten rippaus nopeus vaikuttaa musiikin laatuun? Ja entä kun poltan, niin polttonopeus?

4) Miten tuota EAC:n Error Correction-boxia luetaan? Siinä olevat neliöt kun värjäytyy eri punaisen sävyillä aina välillä...

Kiitos jo etukäteen!

2.  
  3. Agent_007

Agent_007 Senior member

Kiitokset:
    124
    Pisteet:
    143
    1. WAV on tuossa CD-rippaus käytössä häviötön malli, eli laatu ei kärsi.

2. Se on tuo EAC virheentarkistus joka tekee siitä hitaammman vaihtoehdon.

3. Mitä suuremmalla nopeudella rippaat levyjä niin sitä suuremmalla todennäköisyydellä tulee ripatessa virheitä jotka kuuluvat esim naksuina, pätkintänä satunnaisina hyppyinä ja jne...

4. Rockie

Rockie Guest

Tuo EAC kyllä ylitti odotukset ja sai aika pahasti häiriintyneen kappaleen kuulostamaan aivan normaalilta! Hienoa. Ainoa mikä mättää, on se, että EAC ei kääntänyt rippaamiaan .waveja mp3:iksi, vaikka rippaamisen käynnistäessäni klikkasin MP3-nappia... Pitääkö .wav -> .mp3 käännös tehdä erikseen vai eikö EAC osaa hoitaa sitä automaattisesti rippaamisen jälkeen?

5. Agent_007

Agent_007 Senior member

Kiitokset:
    124
    Pisteet:
    143
  6. ~Jööman~

~Jööman~ Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    http://www.saunalahti.fi/cse/EAC/index.html

Siinä hyvät ohjeet, neuvotaan ihan kädestä pitäen.

Tosin noilla ohjeilla tulee apev2 tagit, joita esim. Winamp ei tue. Foobar2000, paras Windows audio playeri tukee niitä...

Viimeksi muokattu: 31.10.2004
  7. Rockie

Rockie Guest

Lamen olen asentanut ja asetukset ovat aivan samat kuin Agent007:n näyttämässä kuvassa...

Jos joku voisi antaa minulle osoitteen, mistä voisin imuroida varmasti toimivan lamen?

8. Agent_007

Agent_007 Senior member

Kiitokset:
    124
    Pisteet:
    143
  9. Rockie

Rockie Guest

Imuroin ton lamen täältä afterdawnin sivuilta, mutta EAC ei vieläkään muuta .waveja mp3:ksi. Musta lame-ikkuna kyllä vilahtaa rippauksen yhteydessä, mutta output-kansioon ei ilmesty kuin .wavit.

Ja toinen pikku kysymys: output kansioon wavit ilmestyy omiin kansioihinsa. Jos output-kansio on vaikka nimellä Esittäjä - Levyn nimi, sinne ilmestyy kansiot joiden nimet ovat muodossa Esittäjä - Kappaleen nimi ja jokaiselle biisille oma kansio... Yritin tutkia EAC:n asetuksia, mutta en löytänyt, että miten ton homman saa toimii niin, että biisit vaan tulee siihen output-kansioon, ilman että ohjelma luo jokaiselle oman kansionsa?

10. Voltaren

Voltaren Regular member

Kiitokset:
    2
    Pisteet:
    28
    Compression options, external compression välilehti, kohta parameter passing scheme: valitse vetovalikosta LAME mp3 encoder [nyt sulla mitä ilmeisimmin siinä lukee user defined, tai jotain muuta] Ja onhan sulla varmasti ruksi siinä "use external program for compression"

11. Rockie

Rockie Guest

Lame on koko ajan ollut valittuna tossa valikossa ja raksi on kokoajan löytynyt kohdasta "Use external program for compression".

12. AxelF

AxelF Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Onko polku (path) lame.exe ohjelmaan oikein?

13. Rockie

Rockie Guest

Juu... Oon tarkistanut sen moneen kertaan.

Jaa tämä sivu