Tarvitsisin hieman apua EAC:n käytössä...

Viestiketju Musiikki-CD-levyjen varmuuskopiointi -osiossa. Ketjun avasi Rockie 30.10.2004.

1. Rockie

Rockie Guest

Latasin ja asensin juuri EAC:n ja olen sillä nyt ensimmäistä levyä rippaamassa. Aiemmin käytin Easy CD Exactoria, joka oli selkeä ja helppokäyttöinen, mutta päätin tutustua EAC:hen kun sitä niin kovasti kehutaan. Vaikka olen aloittelija, niin kaipaan ohjelmaa, joka osaisi korjailla musiikin häiriöitä (kirjaston cd:t kun tuppaa olemaan naarmuisia). Olisi mukava jos joku teistä guruista viitsisi vähän valaista :)

Mulla on EAC versio0.95pb5 ja Lame 3.96.1. Käytin asetuksien määrittelemisessä apuna www.ukko.fi/mp3.html-osoitteesta löytyvää ohjetta. Nyt mulla ois kuitenkin muutama kysymys.

Rippaan kappaleita CD-levyltä MP3:iksi.

1) Miksi EAC näyttää tekevän ripattavista kappaleista .wav-versiot ensin? Tai ainakin oletan, että se kääntää ne vielä MP3:ksi, koska sellaiseksi ne haluan. Huononeeko kappaleen laatu kun se ensin ripataan .waviksi ja sitten muutetaan mp3:eksi?

2) Miten saan nopeutettua rippausprosessia? Nyt yhden levyn (19 biisiä, kesto 1:02:57) rippaukseen EAC:n kellon mukaan menee noin 35min - 60min. Valitsin asetuksien Offset/Speed valikosta nopeudeksi 32x. Easy CD E. tekee saman homman paljon nopeammin (rippaus nopeus on siinä säädetty 12x).

3) Kysyin tätä jo aiemmin eräässä viestissä, mutta en saanut vastausta: Miten rippaus nopeus vaikuttaa musiikin laatuun? Ja entä kun poltan, niin polttonopeus?

4) Miten tuota EAC:n Error Correction-boxia luetaan? Siinä olevat neliöt kun värjäytyy eri punaisen sävyillä aina välillä...

Kiitos jo etukäteen!

2.  
  3. Agent_007

Agent_007 Senior member

Kiitokset:
    124
    Pisteet:
    143
    1. WAV on tuossa CD-rippaus käytössä häviötön malli, eli laatu ei kärsi.

2. Se on tuo EAC virheentarkistus joka tekee siitä hitaammman vaihtoehdon.