Olen tulostanut cd-tarroja poltettujen dvd-levyjen koristeeksi, mutta olen huomannut että jotkut levyt ei enää toimi joissakin soittimissa sen jälkeen kun tarra on siihen liimattu. Yksi syy tähän on ollut se että jos tarra ei ole ihan täsmälleen keskellä levyä, alkaa levy pyöriä epätasaisesti, mikä varsinkin leffan loppupuolella saattaa aiheuttaa ongelmia, niin että välillä jää loppuhuipennukset näkemättä joillakin DVD-soittimilla. Mutta sekään ei aina käy selitykseksi, sillä vaikka ois kuinka hyvin kohdistettu tarra niin välillä ei lätty toimi kunnolla. Sitten kun tarran repii pois niin levy toimii taas. Olen myös huomannut että sellaiset tarrat, jotka kattaa koko levyn (eli tarrat joiden sisähalkaisija on 19mm) aiheuttaa useammin ongelmia kuin tarrat jotka jättää levyn keskiosan vapaaksi (sisähalkaisija 39mm). Olen kokeillut myös eri merkkisiä tarroja (Mayspies, Fellowes), mutta mikään ei tunnu olevan varma tapa saada dvd:stä vähän hienomman näköistä kuin jos tussilla vaan merkkais. Onko kellään ollut mitään vastaavia ongelmia tiettyjen levyjen/tarrojen/DVD-soittimien kanssa? CD-mustesuihkuprintterit tuntuu olevan vielä vähän liian kalliita ja hankalia pienimuotoiseen harrastustoimintaan... Olen myös huomannut että jotkut levyt aluks toimii ihan kivasti ja parin kuukauden ja muutaman katselukerran jälkeen levy ei enää toimikaan.... onko tästä kellään kokemuksia?
joo, niinpä näyttää näköjään olevan samaa ongelmaa muillakin. Kumma juttu, toisilla ei ole minkäänlaisia ongelmia vaikka kuinka ois tarroja liimailtu ja toisilla taas on. Täytyykin ihmetellä ja testailla vähän tarkemmin tuota asiaa omilla lätyillä... Mites muilla täällä Suomen päässä, onko kokemuksia?
DVD levyt on hieman paksumpia ja siksi niihin ei saa noita tarroja liimailla, levyn pyörittäminen asemassa perustuu magneettiin joka tarraa levyssä olevaan ohueen metallikerrokseen, jonka takia liian paksu pinta aiheuttaa ongelmia levyn pyörittämisessä. Pahimmillaan saattaa rikkoa koko aseman, varsinkin jos levy pyörii epätasaisesti.
olen käyttänyt neljää eri merkkistä cd/dvd taraa ja todennut neaton tarrat(39 reiällä) ja kohdistimet parhaiksi,tarrat jota ei missään tapauksessa kannata käyttää ovat kirjakauppojen omat merkit,ne eivät kohdistu kunnolla(dvd/cd soitin alkaa kuuulostaa laakerivikaiselta kulmahiomakoneelta/linkoavalta pesukoneelta)paperimateriaali on syvältä(jos levy jää autoon viikoksi niin tarra muistuttaa viimekevään tammenlehtiä),liiman laatu(generoi satunnaisesti ilmakuplia)
vai että neaton tarrat ovat toimineet, täytyykin kokeilla. Itse olen onnistuneesti saanut Fellowesin 39mm tarrat toimimaan Verbatimin ja Ricohin levyjen kanssa, mutta nekään ei kaikissa levyissä toimi, välillä ne täytyy repiä pois. Pienellä sisähalkaisijalla kalliimmatkaan levyt eivät tahdo toimia, rupevan pätkimään leffan loppua kohden. Halvemmat levyt eivät toimineet tarrojen kanssa juuri koskaan. Kyllä ne levyt on tarrojen kanssa niin paljon siistimmän näköisiä, että jos vain joku keino löytyy niin olis ne kiva saada. tällaisesta en ole koskaan kuullut. Missä kohtaa levyä tämä metallikerros on, onko se koko levyn aluella? Itse olen aina luullut levyn pyörittämisen tapahtuvan jotenkin mekaanisesti. Tuleeko tämä magneetti levyn ylä- vai alapuolelta? Tietääkö kukaan tästä enempää?
mpk666, mitä tarroja olet käyttänyt? onko niissä pieni (19mm) vai suuri (39mm) sisähalkaisija? Mitä levyjä oleet käyttänyt? Mikä polttaja ja ohjelma on käytössä? Oletko kokeillut levyjä muissa soittimissa kuin omassasi? Olen huomannut että jos käyttää 19mm sisähalkaisijalla olevia tarroja, jotka peittää levyn sisäaihiolla olevan kapean metallirenkaan, niin silloin levyt alkavat pätkimään joissakin soittimissa. (Ilmeisesti se magneetti ei saa kunnon kontaktia silloin levyyn ja se rupee lipsumaan soittimessa) Isolla halkaisijalla olevat tarrat tuntuvat yleensä toimivan kun käytän parempia levyjä (Verbatim), mutta nekään ei aina toimi. Joissakin soittimissa ne toimii, mutta sitten joidenkin kavereiden soittimissa ne rupee nykimään ja loppu leffasta katkeaa. Jos tähän löytyis joku varma tapa saada levyt näyttämään hyvältä ja silti vielä toimia hyvin, niin ois kyllä kiva!! Kiitoksia kaikille kommenteista!
Hiivatti, mitäköhän mä sitten teen väärin? Mullakin on Sonyn polttava asema (DW-10UA, jonka olen alustanut DRU-500:ksi ja siinä on uusin firmis 2.0g). Polttoon olen käyttänyt yleensä dvddecrypteriä ja kompressointiin shrinkkiä. Ja tietenkin liimaan tarrat vasta polton jälkeen. Viime aikoina olen vielä antanut tarrojen kuivua pitkään tulostamisen jälkeen, jos vaikka se muste jotenkin vaikuttais mutta enpä usko että sillä olis mitään väliä... Omalla PC:llä yleensä toimii kaikki levyt tarrojenkin kanssa. Yks tai kaks levyä ei toiminut enää tarrojen kanssa muualla kuin polttavassa asemassa, jolla levyn poltin, muuten kyllä pc:n dvd-rom asemassa toimii aina. Läppärissäni on joku toshiban dvd-rom asema, joka kyllä yleensä lukee levyt, mutta jos laitan läppärin telakkaan, jolloin se on pikkuisen vinossa, ei tarralliset levyt enää toimi kunnolla. Ilmeisesti niihin tulee jotain tasapaino-onglemia ja siksi ne rupee pätkimään ja nykimään leffan loppua kohden. Originaalit ja tarrattomat levyt kuitekin toimii telakassakin. En tiedä tarkkaan mitä malleja ne pöytämalliset soittimet oli, jossa levyt eivät toimineet, mutta niitä on kuitenkin niin paljon että ratkaisu täytyy löytyä paremmin toimivista levyistä, ei uusista soittimista. Niin, kyllähän noi Neaton tarrat ovat nimenomaan Fellowesin tarroja. Olen käyttänyt niitä ja yhdessä Verbatimin levyjen kanssa olen saanut niillä parhaammat tulokset, mutta nekään ei aina toimi. ihme juttu.