Moi! Liittymänä on DNA Taloyhtiönetti nopeutettuna 1000M. Netti asuntoon on toteutettu ethernet liittimillä. Liitteessä asunto, selitetty miten asunnossa menee laitteitten välillä nettiyhteys. Viimeisen parin kuukauden aikana Steamin kautta pelatuissa peleissä (esim. CS2, PUBG) on esiintynyt korkeaa pingiä ja kesken pelin jopa nettiyhteyden katkeilua. Tänään pelatessani CS2, huomasin pelissä pingien nousua. Kun aloitin pelin (liite: 1.jpg) linkin nopeus oli 1000/1000 (Mbps). Kun nettiongelmat alkoi kesken pelin, huomasin että linkin nopeus oli TIPAHTANUT 100/100 (Mbps). Käynnistin pelin ja tietokoneen uudelleen, linkin nopeus oli 1000/1000 (Mbps). Sain tänään testerin, jolla voin testata RJ45 kaapelit. Testerin mukaan kaikki kaapelit ovat ehjänä. Testasin myös silleen että RJ45 kaapeli oli kiinni, joko kytkimessä/reitittimessä/pöytätietokoneessa. Myös näin näytti testerin mukaan kaapelit ehjiltä. Kaikista laitteissa olevat RJ45 kaapelit ovat CAT6. Olen soittanut myös DNA:n asiakaspalveluun, mutta he heti sitä sanoivat, että vika olisi minun laitteissa tai liitännöissä, jota en oikeen usko, koska kaikki laitteet on hommattu alle puoli vuotta sitten. Miksi tuo linkin nopeus tippuu 1000->100? Mitä pitäisi seuraavaksi kokeilla, jotta yhteys pysyisi vakaana?
Onko taloudessa toista konetta, esimerkiksi kannettavaa, jolla voisi tarkistaa nopeuden silloin, kun pelitietokoneelle tulee vain 100 Mb/s? Voisi tarkistaa, mitä tulee tuon TP-Link -kytkimen jostain toisesta lähdöstä. Mittauksen voi tehdä myös olohuoneessa kytkemällä TP-Linkin toisen lähdön olohuoneen Ethernet-pistokkeeseen nro 2. [Edit. Ja jättämällä Asus-reitittimen siis pois välistä.] Jos sieltäkin tulee vain tuo 100 Mb, voisi testata kytkimenkin toimivuuden ohittamalla tilapäisesti sekä TP-Link -kytkimen että Asus-reitittimen eli kytkeä talojakamosta tulevan linjan suoraan olohuoneen Ethernet-kaapeliin nro 2 ja liittää tietokone suoraan olohuoneen vastaavaan Ethernet-pistokkeeseen ilman reititintä. Näiden testien jälkeen voi päätellä, onko vika kytkimessä, reitittimessä vai pelitietokoneen verkkokortissa.
Läppäri on taloudessa. Olen kerennyt testata ongelmaa niin, että olen jättänyt sähkökaapilta kytkimen välistä pois. Silloinkin pelitietokone näytti linkin nopeudeksi 100/100. Vielä en ole kerennyt testata ongelman ollessa, että jättäisin kytkimen ja reitittimen välistä pois.
Kokemus sanoo, että kun noin vastataan, vika on AINA operaattorin päässä, ei asiakkaan laitteissa. Nyt uusi yhteys sinne aspaan ja kurkusta hellästi kiinni ja puristaen, voit ainakin vaikka valehdella, että kaikki laitteet ja kaapelit on uusittu ja silti nopeus ei ole luvattu. Onko mahdollista vaihtaa pois tuolta DNA:lta, sillä uhkaus yleensä ainakin saa liikettä. T: Vesku
DNA:lta poisvaihto onnistuisi silleen, että jos ottaisin muulta yhtiöltä 4G/5G, mutta näistä oon kuullut pelihommissa pelkkää p*skaa. Täytyy yrittää uudelleen aspaan olla yhteyksissä.
Kun menet Ohjauspaneelin Verkko- ja jakamiskeskukseen ja klikkaat Ethernet-yhteyttä, avautuu ikkuna, josta näkyy verkkosovittimen ja siihen kytketyn laitteen (reititin) neuvottelema yhteysnopeus. Jos se on 100 Mbps eikä 1 Gbps, on sinun laitteissasi tai niiden asetuksissa jotain vialla.
Vähän myöhään ketjuun kommentoimassa, mutta varmista että pöytäkoneesi ethernet-ajurit on joko oem-valmistajan tai emolevyn valmistajan julkaisemat. Windowsin update-service ei aina osu oikeaan ja koneelle saattaa asentua viallinen ajuri. https://support.microsoft.com/en-us...-windows-ec62f46c-ff14-c91d-eead-d7126dc1f7b6 Kun kerran asus on switchin ja koneen välissä, niin ongelma on joko siinä tai koneeen ethernet-ajurissa: https://www.asus.com/networking-iot...axe7800/helpdesk_manual?model2Name=RT-AXE7800