Mä poistin eilen Ubuntu 9.04 konelta ja nyt kone ei toimi oikein. Mä ehdä poistin jotkain liian paljon. Siihen tulee tämä : " GRUB Loading stage 1.5. GRUB loading, please wait... ERROR 17 " En edes pysty asentaa uudellen Windows Vistat. Olen myös unohtanut tehdä varmuus kopio Windows Vistast. Voitko Joku Antaa ohjeita ja neuvoja?...
Vistan fixboot ja fixmbr komennot Vistan asennuslevyltä. - Vistan asennuslevy DVD-asemaan ja käynnistä tietokone uudelleen. - paina jotain näppäintä kun tulee "Press any key to boot from CD or DVD". - klikkaa alhaalta vasemmalta "Korjaa tietokone". (Repair your computer). - "Microsoft Windows Vista" pitäisi olla valittuna, klikkaa "Seuraava" (Next). x) - klikkaa "Komentorivi" (Command Prompt). - kirjoita komento bootrec /fixboot - kirjoita komento bootrec /fixmbr - molemmilla komennoilla pitäisi tulla ilmoitus "Toiminto on suoritettu" (The operation completed successfully). - sulje komentorivi-ikkuna. - poista asennuslevy asemasta ja klikkaa "Käynnistä uudelleen" (Restart). x) Jos tulee virheilmoitus etkä pääse "Järjestelmän palautusasetukset"-ikkunaan, niin poista valinta "Microsoft Windows Vista" (klikkaa tyhjää kohtaa ikkunassa) ja klikkaa "Seuraava".
Homma korjaantui, hyvä. Selitystä vastaisen varalle. Linuxin GRUB krjoittaa sen dual-boot osan kovon MBR:n päälle ja lukee sillä menu.lst tiedostosta (yleensä linux osiossa), missä mikäkin käyttis sijaitsee. Kun sen linux osion poistaa, menee menu.lst ja winukastakaan ei ole tietoa missä se on. 'GRUB loading, please wait... ' hakee sitä menu.lst:tä. fixmbr niminen komento on xp:n palautuskonsolissa, vistassa näköjään bootrec komennon atribuutttina. Molemmat kirjoittaa takaisin winukan käyttämän MBR:n ja winukka toimii kuten ennen linuxin rinnalle asennusta. Win98 boottidisketti, jossa fdisk.exe kopsattuna, "salainen" atribuutti, fdisk /mbr korjaa myös ntfs kovon, vaikka 98 ja fdisk on fat levyjärjestelmää. MBR on sama.