Synkka kuntoon PVAstrumentolla ajetulla ps mpg:llä?

Viestiketju DVD-R -keskustelu -osiossa. Ketjun avasi pede 16.10.2003.

1. pede

pede Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Mulla on alkuperäisestä transport stream mpg filestä PVAstrumentolla ajettu program stream mpg. File on ajettu ilman ruksattuja valintoja Expert lehdellä, eli ei ole tiputettu kokonaisia GOPeja puuttuvien videofreimien takia

Tässä filessä on audio loppuleffasta pahasti jäljessä jos fileä katsoo esim PowerDVD:llä. Tämä johtunee siitä, että kun videofreimejä puuttuu välistä, pääsee audio, josta ei puuttunut freimejä PVAstrumenton login mukaan, maaliin vasta kauan videon jälkeen.

Kuitenkin katsottaessa tätä pätkää WinDVDllä ääni on synkassa!!

maallikon johtopäätös on, että filessä on aikakoodeja jotka WinDVD osaa lukea ja seurata, mutta esim PowerDVD ei.

Jos vain olisi tarve katsella pcltä, hommassa ei olisi ongelmaa, WinDVDhan toimii, mutta tarkoitus on polttaa tämä file DVDlle joka kelpaa normaaliin soittimeen.

Olen kokeillut authoroida tämän filen TMPGenc Authorilla ja Ulead DVD Workshopilla, mutta molemmat kadottavat synkan.

Yrtitin myös uudellenenkoodata TMPGencillä, mutta se ei hyväksy, ilmoittaa vaan "Illegal MPG:stream". Saman valmistajan TMPGenc Author kyllä syö mpg filen mukisematta, mutta sylkee ulos epäsynkassa olevan audion ja videon.

Pitäiskö yrittää demuxata ja remuxata? Millä ohjelmalla?

Säilyisikö aikakoodit näissä, vai saisinko vain eripituiset filet, jotka eivät sovi yhten koska freimien tippuminen on joissakin kohtaa alkuperäistä kovempaa kuin muissa kohdissa?

Pitäskö ajaa jollain mpg korjaavalla ohjelmalla?

Onko yleensä jotakin ehdotuksia?

2.  
  3. Jarpo

Jarpo Guest

Oletko kokeillut Womblen MPEG-VCR -ohjelmaa?
    http://www.womble.com/

Voisitko vain polttaa DVD+RW/-RW:lle ja kokeilla miten toimii pöytäsoittimessa jos se on kuitenkin ok WinDVD:ssä?

Womblella olen saanut korjattua nauhoituksia joissa on ollut ääni pahasti epäsynkassa sekä sitten vain niin korruptoituneita tiedostoja joita TMPGenc tai Ulead Mediastudio ei ole avannut (headerit kai rikki).

Muttamutta.. ei tuo aina toimi... joku guru ehdotti että "demux --> ... --> ääni wav --> käsittele wavia --> .. --> remux"...

4. pede

pede Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Olen kokeillut Womblella, siis siten että olen ottanut tämän ps filen ja editoinut alun (kuulutuksen pois) muttak un mene filen loppupäähän, niin epäsynkka on paha.

Womble tekee kyllä ok sellaisen materiaalin, jossa lähteessä ei ole datadroppeja kuin pari, mutta jos lähetteeseen on kasautunut enemmän, i wonmble tahdo haldata.

Otin jo woblella ekat n. 34 min erikseen, koska ekat dropit tahatuvat sen jälkeen, mutta jätin kesken kun tajusin että WinDVD toimii ok, eli että koodit on siellä..

Koska mulla on samasta lähetyksestä myös DVB-T tallenne, pahimmillaan joudun parsimaan näistä filen. Siinä ääni on ongelma eli hukkaa äänen muutamaski sekunniksi eräässä kohdassa.

Tosin on mulla sitten äänifilejäkin tästä, mutta ongelmana on että niitä droppejaon aika paljon ja epätasaisesti. Toivon vielä että joku ohjelma löytyisi joka löytää sen äänikooodin, kuten WinDVD.

Authoroidut olen polttanut dvd+rw:lle ja nissä oli synkka pielessä.

Jos tarkoitat sen ps filen polttamista suoraan dvd:lle, en usko että toimii, koska tuo TMPGenc Author ei uudellenenkoodaa eri bitratella kuten tuo Ulead DVD Workshop, ja sen lopputuloksessa synkka oli pielessä.

Mulla on tuollainen idän ihme United 3054M, joka kyllä syö suoraan mpg:täkin. Voinhan ensin koittaa sillä. tarkoitus olisi kuitenkin tehdä standardi dvd.

Muita ehdotuksia?

5. pjh

pjh Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Ootko valinnut PVA;n MPEG sivulta packet size 2048 ja expert sivulta kaikkeen rastit. Jos lähdematskussa on paljon erroria ja PVA joutuu pudottelee GOPpeja pois, niin se näkyy tietysti vain hetken hyppyinä kuvassa, mutta synkan pitäs kyllä pysyä. Ite olen useita toimivia levyjä tehnyt Hauppauge-Nova T;llä, täysin synkassa.

Remuxaus kylläkin tuo synkka ongelmat takaisin, täytyy tyytyä mpeg-ääniin.

6. pede

pede Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    -> pjh
    Kuten ekassa postissa kerroin, tällä kertaa Expert lehden valinnat oli ruksittamatta, eli ei ole tiputtanut GOPeja. Voin kylla ajaa vielä ruksitettunakin ja kokeilla.

Kyllä minullakin on useimmat leffat pysyneet aivan mainiosti synkassa, mutta tässä oli ongelmaa. Kun tätä ei ole saatavissa DVD:llä koetan poltaa oman. Siksi näen nyt vaivaa.

Mitä authorointisoftaa olet käyttänyt?

7. pjh

pjh Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Tuota TMPGEnc DVD Authoria, sillä on niin pirun helppo trimmata alku- ja loppukohdat sekä pätkiä mainokset pois.

8. pede

pede Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    samoin, yleensä käytän sitä.

ajoin expert lehden kaikki paikat ruksitettuna. ero on siinä että kun ajan ilman rukseja, on pätkän pituus noin 2 h 09 min, kun ajan ruksitetuna, eli tiputtaa GOPit, on pituus 2 h 02 eli niin paljon matskua tiputtaa, että esim yksi action kohtaus jossain 1 ½ h kohdalla menee ihan käsittämättömäksi..

pelitää tosin PowerDVDllä synkassa, koska PVAStrumenton lokista näkee että samalla kun tiptti GOPeja tiputti audiota. En tosin halua tätä 5 min lyhennettyä versiota. Kelvoton!

edelleen, mua hämää se että ne aikakoodit on siellä ilman rukseja vedetyssä versiossa

sen verran olen nyt oppinut postauksen jälkeen, että tuo mediasoitinsofta ajaa eriäisiä filttereitä. Ensin splittaus audioon ja videoon, siten eri dekooderit audiolle ja videolle ja sitten molemmille erikseen renderi, jotka antaa ulos lopputuloksen.

Näiden eri softasoittimien eri käytös johtuu eri filttereistä, joissa toiset osaa ottaa aikakoodin esiin tai pysyä synkassa, toiset vaan työntää ulos tavaraa samassa tahdissa jossa niihin heitetään tavara.

tuon authorointisoftan sielunelämää taas en tunne

kellään ehdotuksia?

9. pede

pede Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    ->pjh

ajoin vielä sen saman failin niin että expert lehden valinnoista vain se "Strong audio PTS-checks (each GOP)" oli valittuna, ja ylläri ylläri, nyt faili ajettuna PowerDVDlläkin pysyy synkassa.

Tosin authoroin sen TMPGenc Authorilla, ja poltin kokeen DVD-RW:lle, niin loppuleffasta synkka ei enää ollut kohdallaan :-(

nyt vielä kokeilemaan eri vaihtoehtoja

Viimeksi muokattu: 19.10.2003
  10. pjh

pjh Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Noi löysin Hauppaugen supportista ihan sattumalta, mikäs kortti sulla muuten on. Vissiin tossa viitataan että tallennusvaiheessa jos myllyn tai kovon potku ei riitä, niin synkkaongelmat voi tulla siinä vaiheessa...

11. pede

pede Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Tuo ole ongelmana digivideota kaapatessa. Streami napataan suoraan lähetteestä ilman sen suurempa käsittelyä.

Aikakoodi on selvästi olemassa mpg filessä, koska esim elecardin mpeg2-soitin osaa toistaa fileä oikein ja viimeisellä ajon jälkeen myös PowerDVD (eli näiden ohjelmien mpeg2 video ja audio filtterit pysyvät tahdissa/lukevat aikakoodia)

ongelmana lienee tämä authorointisofta joka kadottaa synkan joko luku tai siinä vaiheessa jossa sae tekee VObeja

tämä file on Hauppage Nova C:llä tallennettu. Mulla on Nebulan kortti joka normaalisti tekee paljon parempaa jälkeä, eli ei juuri tiputa freimejä, mutta juuri tässä katosi 4-5 sekuntia ääntä jostain syystä.

Olen yrittänyt naittaa omaa talllennetta, sen jälkeen kun olen erottanut videon ja audion (omasta tallenteesta, jossa ei yhtään videoframea puuttunut). Audion olin taas saanut erään tutun laserlevyltä rippaamana waw tiedostona. Ensin yritin naittaa suoraan video elementary streamia waw tiedoston kanssa. PCM audio on dvd spexin mukaista, jonka vuoksi teoriassa tämän olisi pitänyt onnistua. Synkka oli kunnossa mutta pöytäsoittimella äänet olivat ainoastaan ylärekisterin ääniä, eli ilmeisesti alemmat taajuudet jäivät pois.

Sitten muutin äänet mpg layer 2 ääniksi, jolloin naittamisen jälkeen synkka ei ollut kunnossa.

Nyt olen taas palannut tuohon DVB-C tallenteeseen ja kokeilen eri ohjelmilla.

Nero Vision Express kaatuu aina filen lopussa, josta minun pitäisi poistaa muutama sekunti. Saattaa olla että jätän sen ylimääräisen loppuun, koska sitä tskin tulee katsottua ja alun ylimääräisen voisi hoitaa pakottamalla levyn alun ekasta chapterista, joka ei ole filen alku.

Nero Vision Express kaatui viimeksi kun tein autochapterts ajoa. Saatan vielä yrittää tehdä chhaperit käsin, saa nähdä.

Kokeilen vielä eri ohjelmilla, jospa löytyis joku joka käyttäsi sellaisia filttereitä/enkoodausta että ymmärtäisi aikakoodien päälle.

12. inuyashas

inuyashas Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Kannattaa myös etsiä syy sille miksi, niin monta audio ja/tai video framea jää tallentumatta.

Olettaisin, että ongelma on koneen (lue: kiintolevy) nopeudessa. Defrag kannattaa ajaa ja varmistua siitä, että asemalla on n. 20% tilaa. Ei kannata myöskään alkaa pelailemaan Half Life 2:sta samalla kun kaappaa TV ohjelmaa.

Asiaan voi auttaa, jos nostaa kaappausohjelman prioriteettiä. Esim. ProgDVB ohjelmassa se onnistuu suoraan ohjelmasta.

Itse kaappaan kamat Hauppaugen digitv kortilla 2:lle IBM 7200 rpm kovalevylle, jotka ovat raidissa stripellä (Kirjoitusnopeus n. kaksinkertainen verrattuna ilman raidia olevaan kovalevyyn. Overkilliä ehkä.)

Näinkin tehdessä johonkin puoleen tuntiin tulee silti 0-2 frame droppia PVAStrumento ohjelman mukaan.

En tee kaappaamastani tavarasta mpeg2:sta ja DVD:tä, vaan Xvid aveja.

Ajan sen siis pvastrumenton läpi (rastit kaikissa ruuduissa ;) ja samalla demuxaan sen erillisiksi mpa ja mpv tiedostoiksi.

Mpa:n käännän wav tiedostoksi winampin disk writerillä.

Mpv menee DVD2AVI:n läpi tuottaen d2v skriptin, joka ladataan Gordian Knotiin, joka tekee Avisynth avs skriptin doom9.orgin ohjeiden mukaan.

Tämä skripti ladataan virtualdubiin ja wav myös. Tämän jälkeen virtualdubissa editoidaan tarpeettomat kohdat pois ja tallennetaan editoitu wav talteen ja enkoodataan vbr mp3:ksi Gordian knotin encoder lehdykän avulla (Lame.exe).

Tämän jälkeen Virtualdubilla voidaan enkoodata video halutulla koodekilla. Itse teen Xvid pass 1 ja pass 2 jobit ja käynnistän job queuen.

Myöhemmin minulla on mp3 ja avi tiedosto, jotka sitten viimein yhdistän Nandubilla (Koska Virtualdub ei osaa vbr:ää) ja ihme ja kumma syncci on tallella kaiken tämän sohlaamisen jälkeen :D

Tämä

13. pede

pede Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Päätin lopettaa tappelun sen filun kanssa.

Lopputulos oli että sain 2 eri kautta synkassa olevan dvd:n. Ajoin siis sen PVAstrumentolla expertlehden eka ruksi valittuna, eli "Strong audio checks", mutta tiputtamatta niitä GOPeja pois (kahdella seuraavalla ruksilla).

Useimmat DVD-authorointiohjelmat eivät osaa pitää synkkaa, eli jossain splitteri-audiojavideodekoodausrenderöintienkoodausvaiheessa katoaa synkka. Kun vielä halusin alusta kuuluttajatädin ja lopusta ylen logon, ei homma oikein skulannut.

MyDVD toimi, tosin niin että sitä alku- ja loppuleikkausta varten pomppas esiin ArcSoftin ShowBiz, jolla pystyi leikkaamaan. Kun Siihen tuli kaksi uudelleenenkoodausta, olikin laatu sitten tosi romu, loistava "halo" hahmojen ympärillä ja paljon värikkäitä palikoita. Edelleen tässä MyDVD:ssä menujen teko on aika alkeellista. Poltin levyn tyhjäksi.

Adobe Encore olikin jo sitten hieman oikeampi työkalu. Vaikka en edes sillä saanut erillisiä audio ja video pätkiä muuten kuin alussa synkkaan, koska sillä pystyy vain pätkimään alkua ja loppua, kuitnkin se piti synkan sillä videofreimejä tiputtaneella tallenteella. Se tosin enkoodaa matskun uusiksi, ja nähtävästi tiputtaa pois viallisen, koska paikka paikoin pätkä nykii pahasti. DVD:llä ääni on synkassa ja kuva on terävä, mutta täytyy tallentaa uusiksi digikortilla kun seuraavan kerran tulee, jollei ohjaaja ehdi julkista ensin dvd:n(jota epäilen). Tämä Encore muuten tekee sistejä menuita.

olis vielä voinu audioeditorilla venyttää audifileä, mutta ei jaksa

ihme että missään (havaitsemassani) dvd-authrointisoftassa ei ääniraitaa voi tarkkailla graafisesti, eli waveformia, sillä saisi paremmin erillisen audion synkkaan, jos aikakoodit on goodbye

Jaa tämä sivu