Sattuipa tässä juuri sellainen ikävä juttu, että kaikki tiedostot kovalevyltäni (Samsung 60 gt) NÄYTTÄVÄT kadonneen. Tiedän, etteivät ne ole oikeasti hävinneet, mutta en saa niitä millään tavalla esiin. Kaikki tapahtui kun minun piti eräänä rauhallisena talviyönä käynnistää kone boottidisketin kautta. Kirjoitettuani DIR (eli katseltuani tiedostoja) huomasin järkytyksekseni, että kovalevy oli tyhjä. Käynnistin typeryyksissäni DOS:in Scandiskin, joka muutti pari sataa virheellistä hakemistomerkintää _4096_ tavun tiedostoiksi. Sen jälkeen katseltuani juurihakemistoa uudelleen huomasin, että kovo oli 10 _megan_ kokoinen ja sisälsi vain ne FILE????-tiedostot... ja myöhemmin huomasin, että se oli vaihtunut tavalliseksi FAT:iksi FAT32:sen sijasta. Formatoimalla saisin sen takaisin 60-gigaiseksi, mutta samalla tiedostot häviäisivät - tällä kertaa oikeasti. Tiedän, että tietoja saadaan palautettua jopa useiden päällekirjoitusten jälkeen (joskin se lienee tolkuttoman kallista ja ei kuulemma kuulu Suomen bisneksiin). Nyt sen pitäisi olla helpompaa, sillä en ole poistanut mitään. Ennen kuin vien kovalevyn liikkeeseen (jossa asiantuntijat todennäköisesti vain formatoisivat sen), haluan tietää, onko kellään tiedossa kotikonstia, jolla saisin palautettua kaiken visuaalisesti hävinneen datan? Ehkä jotakin kekseliästä ohjelmaa tms.? En usko (99,57-prosenttisella varmuudella) virusta tämän aiheuttajaksi, sillä en käytä nettiä omalta koneeltani, enkä muutenkaan juuri ole siirrellyt dataa - ja F-Secure on aina varmuuden vuoksi päällä tuoreine päivityksineen. Mahdollisen fyysisen vian vuoksi olen tietenkin suorittanut pintatarkistukset, mutta mitään ei ole löytynyt - vaikka eipä tarkistettavana ole kuin ne 10 megatavua. Jossakin TÄYTYY olla ratkaisu. Kovalevy on täynnä ERITTÄIN tärkeitä tiedostoja (säveltämääni musiikkia, tekemiäni ohjelmia jne.)... lähinnä itkettää koko juttu :/ Oman typeryyden piikkiin täytyy laittaa se, etten ole ottanut varmuuskopioita mistään. Sille ei nyt kuitenkaan mahda mitään. Auttakaa, rakkaat tietokonenerot, auttakaa. Kiitos ja kumarrus etukäteen.
Mikä oli se alkuperäinen syy, miksi jouduit boottikorppua käyttämään? Saatko koneen nyt käyntiin ilman sitä?
JS: Mikä käyttöjärjestelmä sulla on tuossa? En nyt äkkisiltään muista mitä itse käytin, mutta onhan näita data recovery ja get data back ohjelmia.
Easy Recover ohjelmasta saa netistä ainakin ladattua 30 päivän trial version, jolla ainakin näkee mitä dataa pystyy palauttaan takaisin ohjelman lisenssi tais olla 200 Euron pintaan. GetDataBack ohjelma on toinen minkä saa ainakin tilattua suoraan netistä hintaa en osaa sanoa.
Drive rescue auttoi omalla kohdallani aikoinaan: http://skyscraper.fortunecity.com/amd/887/rescue/e_index.html Softa on nykyisin muuttunut maksulliseksi, mutta Freeware-version löytää osoitteesta: http://www.absolutefreesoftware.co.uk/rescue.zip
Olin melkein varma, että tiedostojen palauttaminen ei onnistuisi, mutta - Easy Recover -ohjelmalla homma luonnistui nimensä mukaan helposti. Täytyy sanoa, että siitä on melko kauan, kun viimeksi olen tuntenut pientä onnellisuutta (kyseessä olleilla tiedostoilla oli ja on niin suuri tunnearvo). Mutta jotta en aivan poikkeaisi aiheesta, lopetan herkistelyn - ja keskityn kiittämiseen. KIITOS KAIKILLE!