Kokeilin soitta DVD soittimella, joka ei "virallisesti" soita SVCD:tä. DVD toisti levyjä jonkun aikaa noin 8-30 min, sen jälkeen kuva jämähti tai ruudulle tuli teksti "levy on likainen". Aiheuttaako tämän joku esto vai mikä? SVCD oli kopioitu 90 min. levylle, voisko toimia pienemmillä levyillä moitteetta?
Jos se jämähtää samassa elokuvassa aina samaan kohtaan, vika on varmaankin levyllä. Tuskin siihen soittimeen mitään estoja on rakennettu, jos se alkaa SVCD:tä toistamaan. Itselläni on Philipsin 622 DVD-soitin, jonka pitäisi toistaa SVCD -levyjä jonkin kiinastandardin mukaisesti. Monesti elokuva kuitenkin 'freezaa' jossakin vaiheessa, eikä auta kuin hakea aikahaulla kohta mikä on tämän toimimattoman kohdan jälkeen. Samoin minuuttimäärä DVD-soittimen näytöllä ei ole todellinen. Yli 2 tunnin leffa saattaa olla soittimen mukaan vain tunnin mittainen. En ole jaksanut selvittää mistä tämä johtuu, tulee niin vähän tehtyä noita SVCD-levyjä.
Matti! Kertoisitko mikä DVD-soitin on kyseessä ja minkä merkkiselle levylle pätkän tallensit. Itselläni on sony DVD-soitin joka ei tue SVCD toistoa. Olen kuullut ettei sonyn dvd-soitin kykenisi lukemaan tavallisia cd-r levyille tallennettua VCD, pitääkö paikkansa? Cd-rw pohjalla pätkät on pelanneet hyvin. Onko jollain kokemuksia?
Kannattaa tosiaan kokeilla 74 ja 80 min sekä cdr ja cdrw levyillä. Itselläni Unitedin halpissoitin tuntuu pyörittävän kaikkea alkaen vaasan pienestä pyöreästä täysjyvänäkkileivästä.. Mutta raja tuli vastaan 90min levyillä, toimii kyllä jos niille polttaa tavaraa vain 85min, mutta täyteen poltettuna ei suostu toimimaan. Tuotakin rajaa voisi kokeilemalla saada vielä ylemmäs, mutta parista minuutista ei enää ole homma kiinni. Käytän niitä 90min levyjä vain lyhyille lasten piirretyille, joten sen muutaman minuutin voi nipistää esim lopputeksteistä.
Poltin SVCD-levyn(RW) TMPGEnc + NERO yhdistelmällä. Soitettaessa Sony DVP-NS400D soittimessa (tukee R ja RW, VCD + SVCD) ruutuun tulee juuri tuo "C:13:00 Levy on likainen". Eli ei suostu aloittamaankaan toistoa. Miksi? Toisaalta: Olen lukenut toiselta palstalta että soittimeni tukee SVCD-formaattia, mutta vain jos siihen tekee mpeg-1 headerin (VBR-2 vai normaali?) TMPGEnc:llä. Olen onnistunut tekemään hederin, mutta NERO valittaa sen jälkeen niin SVCD kuin VCD poltossakin että tiedosto ei ole oikeaa formaattia. Kun hyväksyn tiedoston silti se leviää niin että se ei enää mahdu levylle?!? Auttakaa joku. Olisi mukava saada SVCD kun VCD:n laatu on huomattavasti heikompi kuin mitä on lähtötaso...
Minullakin on Philips DVD 622, ja kyllä se soittaa SVCD:tä nimenomaan Philipsin SVCD speksien mukaan. SVCD toistossa oli aluksi paljon ongelmia (firmware 2.9.6), mutta lähes kaikki ongelmat poistuivat firmware 4.15-O:n asennettuani (Vieläkin ongelmia SVCD tekstityksissä, mutta en välitä enää kun ostin DVD polttimen). Soitin on erittäin tarkka spekseistä, max bitrate ei saa ylittyä yhtään tai freezaus alkaa. Parhaan SVCD yhteensopivuuden saa mielestäni authoroimalla VCDEasyllä. 90 minuuttiset levyt kyllä soivat soittimessani, mutta eivät kestä kovin pitkää aikaa toistokelpoisina. Polttonopeudellakin on vaikutusta, ei kannata välttämättä polttaa nopeimmalla mahdollisella nopeudella.
Mikäs tuo levyjen happanemisilmiö on? Olen itse polttanut (x 12-nopeudella) äskettäin muutaman 90 minuttisen (aihiot ovat MMORE -merkkisiä) levyn VHS:ltä kaapatusta materiaalista ja 5-10 katselukerran jälkeen ovat ainakin vielä kunnossa. DVD:ni muuten on United 3052, joka tuntuu tosiaan syövän mitä tahansa formaattia (no en nyt sentään ole kokeillut kuin muutamaa, mutta esim. digikameran Jpegitkin "soivat" suoraan CD:ltä). Polttamani levyt ovat "nigerialaisen standardin" mukaan tehtyjä 352x288 Mpeg-1 VCD:itä (VBR:llä!) tavoitteena tunkea 100 min yhdelle levylle "tippaakaan VHS-laadusta tinkmättä"...Hyvin tuntuvat "Junaittidille" maistuvan - CD/R:nä tai RW:nä!