No tästä nyt tulee hieman tyhmä kysymys mutta anyway... Mikä on suurin CD-R mitä tänää markkinoilta löytyy? Käytän itse 80min/700Mb CD:itä mutta kun olin kaverin luona kyläilemässä niin hänellä oli 90min CD:itä. Olen polttanut (CD:itä ) monta vuotta mutta olen vissin jäänyt vähän evoluutiosta jälkeen. Onko niitä vieläkin isompia? Tarvitsenko erilaisen polttimen tai softan jotta saan nämä 90minsan CD:t polttamaan?
Usein romputtimista on niiden myynti/valmistaja-sivuilla jonkinlaista mainintaa siitä kuinka suuria levykokoja tuetaan. Esimerkiksi omalla jokusia vuotta vanhalla Lite-on asemalla olen polttanut 99min (muistaakseni 870mb) cd-r -levyjä.. kaveri toi noita tsekeistä ison läjän pilkkahintaan. Ja näyttipä netissä olevan useita guideja siitä kuinka pystyy vielä 99min levyllekin jonkin verran overburningilla kirjoittamaan ekstraa.. Noita isommista cd-r:stä en ole ainakaan itse mitään kuullut. Mainitsemiasi 90min levyjä on ihan yleisesti myynnissä, Anttilasta ostin viimeksi paketillisen.
Onhan noita 99 min/900 Mb levyjä joille voi poltella audiota tai videota ylipolttoa tukevilla asemilla.
suurten levyjen ongelmana on se, että kaikki asemat eivät niitä ymmärrä. Erityisesti jos on kyse vanhasta asemasta. 99min on suurin virallinen koko, sen lisäksi on tullut tekniikoita polttaa tavalliselle 80min cd-r:lle esim 1,4GB tavaraa. Tämän huonopuoli on se että poltetut levyt toimivat ainoastaan asemissa jotka tukevat kyseistä tekniikkaa, eli käytännössä vain saman valmistajan uudemmissa asemissa...
..välttäkää MMore-merkkisiä levyjä. Ehkä jollakin toimii, mut ittel ei ainakaa pelien/leffojen polttoon soveltunut. cd-rw asema ja playerit aina pukkaamassa virhettä.
Juu MMORE on ihan ok merkki poislukien nuo 90min levyt, niiden yhteensopivuus on ollut hieman ongelmallinen! LG CD-RW asemani ei tunnistanut niitä sitten millään, mutta LG DVD-RW onneksi tunnistaa kyseisen aihion (GMA 4020b Firmware A108).
Ite ostin yhestä läheisestä (kävelymatkan päässä) kaupasta josta tuntu aika halvalla saavan MMore cd-rrii 80min, 20kpl oli 14€, oon käyttäny kaks sellasta musiikkiin enkä oo huomannu mitään onggelmii, toimii hyvin. Mietityttää vaan, kun kannessa lukee 1x-52x, mutta nerolla kun cd on asemassa se antaa valita pienimmillään 8x-nopeuden, ja kun asema on tyhjä, voin valita pienimmillään 4x-nopeuden. Softan vai polttimen syy kun ei neros mitenkään löydy vaihtoehtoo 1/2x?
mulla on 99/min cd:tä kun niihin polttaa videoo niin niihin menee 99/min sitä. mutta kun polttaa softaa niin sinne menee vain 800mb