Suse 9.2 Ja tolkuton muisti käyttö

Viestiketju Linux -keskustelu -osiossa. Ketjun avasi M.P.T 11.03.2005.

  1. M.P.T

    M.P.T Member

    Liittynyt:
    04.07.2002
    Viestejä:
    37
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Kuinka paljon tuo 9.2 Suse tarvitsee muistia. Itselläni on 512Mb muistia koneessa ja silti kone on tolkuttoman hidas. Kun katson muistin kulutuksen niinn se on 100% ja ottaa kiintolevyltä vielä lisää. Eli onko asennuksessa jokin pielessä vai pitääkö vaihtaa distroa jolle 512Mb riittää. Harmi vain kun helppo käyttöisin linux tähän mennessä. Tämänkin kirjoittaminen on hidasta. Selaimena Firefox. konqueror:illakin se on hidasta. Eli jos joku osaa neuvoa millä saa ylimääräiset softat pois pyörimästä tai neuvomaan paremman distron niin kiitän. Kannettavan Muistit on älyttömän kalliita ostaa, joten halpaa ratkaisua pitäisi keksiä.
     
  2.  
  3. lunix

    lunix Regular member

    Liittynyt:
    01.07.2004
    Viestejä:
    773
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Käsittääkseni kaikki on OK. Vai ostitko/hankitko koneeseen muistia pitääksesi sen vapaana.

    jmp@toolshed:~> free
    total used free shared buffers cached
    Mem: 1036040 1013516 22524 0 20236 805084
    -/+ buffers/cache: 188196 847844
    Swap: 1052216 40 1052176


    Mitä palveluja sulla sielä pyörii?
     
    Viimeksi muokattu: 11.03.2005
  4. Erkkimon

    Erkkimon Active member

    Liittynyt:
    26.01.2005
    Viestejä:
    1,164
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    Ota turhat karkit pois päältä. YaST -> System -> /etc/sysconfig Editor -> Turhat pois päältä

    Esim. Apache on muistaakseni oletuksena päällä ja todennäkösesti et tee sillä (ainakaan vielä) mitään.

    Sitte jos tosiaa on ongelmia, ota käyttöö Fluxbox, joka on mun mielestä kurkompi ku KDE. Mut jos sä helppokäyttösyyttä tahot, nii pidä KDE päällä.

    Kernelin kääntö nopeuttaa koneen toimintaa.

    Mulla ei oo ollu muistin tai prossun kanssa minkäännäkösiä ongelmia SuSEssa. Mulla on keskusmuistia vaan ja ainoastaa 256. Swapin kokoa voit kasvattaa, jos on kovistilaa.
     
  5. juppe22

    juppe22 Active member

    Liittynyt:
    28.05.2002
    Viestejä:
    2,660
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    Kyllä toi tosiaan on ihan normaalia, eli linuxin yksi hyvä puoli on se, että se osaa käyttää koko keskusmuistin hyväkseen...tohon hitautetaan/nopeuteen vaikuttaa se, että kun kyseessä on suse ja valmiiksi käännetyt binääri paketit, niin silloin kaikki toimii todella hitaasti...

    EDIT:
    No eipä toi nyt kyllä paljoa vaikuta, jos sulla on itse käännetty kerneli ja paketit on binäärejä...vai mitä tarkoitit tällä??
     
    Viimeksi muokattu: 11.03.2005
  6. lunix

    lunix Regular member

    Liittynyt:
    01.07.2004
    Viestejä:
    773
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Siis voisitko tarkentaa? Ajattelin olla tarttumatta tuohon, mutta kiinnostaisi nähdä joku ihan oikea todiste(linkki tai jotain)

    ;-)
     
  7. juppe22

    juppe22 Active member

    Liittynyt:
    28.05.2002
    Viestejä:
    2,660
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    Yritän vääntää tän nyt ihan rautalangasta... :D
    Kuten varmasti tiedät, niin prosessoreissa on aika suuria eroja, eri mallien ja versioiden välillä...eli jos ajatellaan, nyt vaikka että mille koneille suse sopii (jätetään nyt 64 prossut tästä pois), niin tässä lista:
    Pentium 1-4, AMD Duron, Athlon, Athlon XP, Athlon MP ja Intel Celeron

    eli onhan tossa aika suuri ero vanhan Pentium1:sen ja vaikka Athlon Xp:n välillä eikö...??
    Nyt jos käännetään paketit valmiiksi niin, että ne sopii noille kaikille prossuille, niin silloin joudutaan tinkimään [bold]todella paljon[/bold] kääntäjän optimointi asetuksissa, eli käytännössä ei voi tehdä mitään optimointeja (joten siksi noi paketit yleensä käännetäänkin ihan default asetuksilla, että ne toimis mahdollisimman monessa koneessa) ja jos nyt sitten vertaat default asetuksilla käännettyjä paketteja omalle koneellesi optimoituihin paketteihin, niin niiden ero on kun yöllä ja päivällä...
    Ja noihin optimointi asetuksiin voi tutustua vaikka täällä:
    http://gcc.gnu.org/onlinedocs/gcc-3.4.3/gcc/Optimize-Options.html#Optimize-Options

    Tulikohan nyt riittävän tarkasti...??

    EDIT: typoja
     
    Viimeksi muokattu: 12.03.2005
  8. lauritx

    lauritx Regular member

    Liittynyt:
    05.03.2004
    Viestejä:
    488
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Mun mielstä tää keskustelu hyppäs taas kinasteluun käyttöjärjestelmän paremmuudesta. Susen ei todellakaan pitäs olla hidas 512mb:n muistilla. Siinä asennus cd:llä on se memtesti. Koitappa ajaa se. Tai jos se asennus on jostain syystä epäonnistunut? Entä minkälainen prossu?
     
  9. lunix

    lunix Regular member

    Liittynyt:
    01.07.2004
    Viestejä:
    773
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Itseasiassa ei, edelleen kiinnostaisi linkki jossa on vertailtu koneelle X, optimoiduilla ja yleisillä asetuksilla käännettyä järjestelmää. Pekka Peruskäyttäjä EI todennäköisesti huomaa eroa.* (eriasia on jos sille vieressä kerrotaan että nyt käytössä on ohjelma joka on kää..)

    Ymmärrän kyllä optimoinnit ja niiden merkityksen, mutta tavalliselle käyttäjälle on aivan sama käynnistyykö sovellus X 5 vai 10 sekunnissa, kunhan se pysyy pystyssä. Huomaa että puhun tavallisesta käyttäjästä.


    * voin olla väärässä, mutta tuskin olen.
     
  10. juppe22

    juppe22 Active member

    Liittynyt:
    28.05.2002
    Viestejä:
    2,660
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    Ton testaamiseen ei varsinaisesti ole mitään työkaluja...tietysti time:lla voi leikkiä, mutta sekään ei kerro koko totuutta...eli toi menee aika paljon mielipide osastolle..

    No itse ainakin huomasin suuren eron binary pakettien ja ite käännettyjen pakettien välillä...ehkä muutkin, jotka asiaa pystyvät vertailemaan (on siis käyttänyt molempia ja siis tarkoitan koko systeemiä, eikä vain yhtä pakettia) haluavat kommentoida, että onko itse käännettyjen pakettien ja binääri pakettien välillä mitään eroa...??

    Joo siis vakaushan on tietysti tärkeä asia, mutta kyllä esim. jossain OpenOfficen tyyppisten ohjelmien avaamisessa sellanen vaikka 10-20 sekunnin ero tuntuu mun mielestä pitkältä ajalta...

    EDIT:
    Ehkä tosiaan vähän offtopiccia, mutta toihan oli ihan yleisellä tasolla binary pakettien ja sourcesta käännettyjen vertailua...
     
    Viimeksi muokattu: 12.03.2005
  11. lauritx

    lauritx Regular member

    Liittynyt:
    05.03.2004
    Viestejä:
    488
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Varmaan se gentoo on jonkun verran nopeampi, mutta kyllä tällä susella tolla muistimäärällä nyt pitäisi ainakin pystyä kirjottaan ihan normaalisti.
     
  12. lunix

    lunix Regular member

    Liittynyt:
    01.07.2004
    Viestejä:
    773
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Niin ja ihan oikeasti mä odotan että 3dMark käännetään Linuxille

    ;-) [vitsi]

    Mutta nyt puhuttiin peruskäyttäjän koneen hitaudesta(ainakin näin oletin). En ihan ensimmäisenä sanoisi että vika on käyttäjän jakelu versiossa(tai binääreissä). Tuskin se kone järkyttävän paljon nopenee tai muistin käyttö pienenee vaikka siihen gentoo laitettaisiin.

    aivan varmasti
     
    Viimeksi muokattu: 12.03.2005
  13. Erkkimon

    Erkkimon Active member

    Liittynyt:
    26.01.2005
    Viestejä:
    1,164
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    M.P.T, hyvien tapojen mukaa, jos vaa oot jo jotaa koneelles tehny, kerrotaa mikä ohje tohon ongelmaa tepsii, että tästä ois muillekki hyötyy. Eli viittisitkös vastapalvelukseks laittaa vähän infoa toisillekki..?
     
  14. M.P.T

    M.P.T Member

    Liittynyt:
    04.07.2002
    Viestejä:
    37
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Tottakai pitää kertoa, mutta ratkaisua en oikeen löytänyt. Käytän nyt taas XP:tä vaihteeksi ja kun olen saanut vähän paremmin tuota linuxia kerrattua opintomateriaaleista päähäni niin kokeilen uudelleen.

    Voisin asiaan liittyvänä sanoa. Omaan myös tuon Suse 9.2 Live Eval DVD levyn ja se hitaus esiintyy samanlaisena sitäkin käytettäessä. Tai no ei aivan yhtähitaasti, mutta melkein. kokeilin vastaavaa kaverin koneessa jossa oli 768Mb muistia niin ongelmaa ei esiintynyt.

    Takaisin alkuperäiseen

    Eli muisti on minun ratkaisu ongelmaan tai sitten poistaa liiat karkit yms tilpehöörit pois. Muistia kiintolevyltä kone ottaa (512Mb muistia käytettäessä) 2megasta - 10 megaan. Joskus saattaa keskusmuistissa olla pari megaa jopa vapaana. Asennus oli automaatisena ja kenties sitä pitäisi yrittää manuaalisesti.

    Eli mitähän kaikkea sitä voisi poistaa jos jättäisi firefoxin, palomuurin, musankuuntelu ja officen siihen. Muut kaikki mahdollinen pois. Wineä ei saa poistaa jos sitä joskus tulee tarvitsemaan.

    Ihan specseinä koneet.
    Minulla 2.4Ghz Pentium4, 512Mb, 30gb.
    Kamulla 2000AMD XP+, 768Mb, 80Gb

    Kenties noi helpottaa jotain.
     
    Viimeksi muokattu: 12.03.2005
  15. juppe22

    juppe22 Active member

    Liittynyt:
    28.05.2002
    Viestejä:
    2,660
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    Jeps eli ei muistin käyttö todellakaan pienene mihinkään...ja en kyllä viitannut pelkästään gentooseen, vaan kaikkiin niihin distroihin, joissa kaikki paketit käännetään sourceista...enkä tarkoittanut, että suse olisi sen huonompi linux jakelu, kuin mikään muukaan...

    Eli sullahan voi olla asennettuna siellä koneella vaikka mitä ohjelmia ja ne ei vie tilaa kun kovalevyltä...eli Erkkimon tarkoitti tossa viestissään sitä, että kaikki taustalla deamoneina pyörivät turhat palvelut pois päältä...eli esim. apache, samba, mysql jne...

    Kyllä noin tehokkailla koneilla pitäisi pyöriä ihan mukavasti kaikki distrot...
     
  16. lauritx

    lauritx Regular member

    Liittynyt:
    05.03.2004
    Viestejä:
    488
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Mikäli mä oikein tajusin sulla on multiprosessori. Sun pitää yastilla päivittää kernel smp.(kerneli multiprosessoriominaisuuksilla)
     
  17. lunix

    lunix Regular member

    Liittynyt:
    01.07.2004
    Viestejä:
    773
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Kiitos, tämän halusinkin kuulla. :) Jätämmekö tämän tähän?

    Ja sitten itseasiaan.

    Ei vaikutusta vaikka asentaisit manuaalisesti, Tuo koneesi muistinkäyttö on aivan normaalia, siis Linuxin mittapuiden mukaan. Jos vertaa sitä wondowsiin, niin se vaikuttaa oudolta, johtuen windowsin järjettömästä muistinkäytöstä(eli miksi pitäisi ostaa lisää muistia kun järjestelmä ei kuitenkaan käytä sitä)

    Miksi? Kuten juppe22 asian jo ilmoitti softa vie sulta ainoastaan kiintolevy tilaa, jos et käytä sitä. Voit tietysti laittaa tänne lista käynnistetyistä palveluista.

    YaST -> System -> Runlevel Editor

    Varmasti riittävän tehokas pyörittämään SuSEa
     
  18. juppe22

    juppe22 Active member

    Liittynyt:
    28.05.2002
    Viestejä:
    2,660
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    Joo kyllä mulle ainakin sopii...
    Mitä sitä maku asioista väittelemään... :D
     
  19. Erkkimon

    Erkkimon Active member

    Liittynyt:
    26.01.2005
    Viestejä:
    1,164
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    Joo, kuten jo joku sanoki, palveluita pois päältä.

    Siis mistä näit, että se käyttää koviksen swappia 2 - 10 megaa? Kuin iso sun swap on? Kandeerais heittää varmaan giga, jos kovista löytyy. Vähentää keskusmuistin kuormitusta valtavasti. Kovis ei tietenkää koskaa korvaa keskusmuistia, koska tietysti se on hitaampaa, mut se on valtava apu, jos keskusmuisti loppuu kesken.

    Mut tosiaa mysteeri, koska mulla on keskusmuistia 256 ja ei jumita ei sitte ollenkaa.
     
  20. M.P.T

    M.P.T Member

    Liittynyt:
    04.07.2002
    Viestejä:
    37
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Erkkimon

    En muista enää mistä valikosta katsoin, mutta graaffisena sen piirsi ja näytti myös lukuina. Swap:ia en itse ole määrännyt mutta 1000 jotain se oli. Eli jos muistan oikein niin se oli giga. Olen poistanut linux:in nyt koneelta joten en voi enää varmistaa. Ei riittänyt kärsivällisyys, mutta asennan uudelleen kun saan toisen koneen.

    Ei mandrake tai redhat ole koskaan noin hitaasti toiminut. Aina olen antanut mennä kaikki oletuksena. Sitten jälkikäteen katsonut mitä puuttuu yms.
     
    Viimeksi muokattu: 13.03.2005

Jaa tämä sivu