Tämmöistä topiccia ei vielä näyttänyt olevan ja tämä taitaa olla ainut alue johon se sopii (kun puhutaan kotiteatterisubbareista). Eli aloitetaan: Halpaa ja hyväähän ei tunnetusti ole olemassa mutta olisiko kenties halpaa ja toimivaa... Eli olen katsellut tuota Yamahan YST SW 225 http://www.hifikrug.fi/tuote/845/ Eli näyttää suht hyvältä mutta onko? Tuossa huolestuttaa lähinnä tuo 28Hz alaraja kun olen ymmärtänyt että nimenomaan elokuvia katsellessa tuon olisi parempi menmä lähemmäs kahtakymmentä hertsiä. Mutta se ei ole toki se ainut asia mitä pitää katsoa subbaria valitessa. Vahvistimena samoin Yamaha (RXV496-RDS) jossa on subbariulostulo jota voin käsittääkseni tuon kanssa hyödyntää?
Suosittelisin käymään kuuntelemassa myös tuon isoveljen eli YST-SW515. Ainakin specsien mukaan menee 20Hz (tosin millä vaimentumalla). Lisäksi tuossa edullisten subien hintaluokassa suosittelen myös koekuuntelemaan Audio Pro B1.36 ja toki mikäli mahdollista niin toistolleen mahdollisimman samankaltaisten kaiuttimien kanssa kuin omasi ovat.
Subwooferin hankintaa kannattaa miettiä ensin että tarviiko sitä enemmän musiikin, elokuvien vai molempien käyttöön. Musiikin kuuntelussa suosittelisin lyhytiskuista elementtiä ja elokuviin taas pitkäiskuista. Mikä on hintahaarukka? Itse olen aika lailla tee-se-itse mies tällähetkellä on rakenteilla 40mm ja 28mm mäntyliimalevystä, simexin ba-480 vahvistimesta ja spl pro g12 elementistä kotiteatterisubwoofer. Hintaa moiselle laitteelle tuli n. 210e. suosittelen itse myös paikan päällä kuuntelemista kuuntelemista ja kyseisen merkin subwoofereita. Tuotteiden spekseihin ei kannata 100% luottaa, sillä suurinosa ilmoitetuista tehoista on melkeinpä sanoisinko kusetusta.
oftopic: Osta jostain muualta kuin hifikrug.ilta, vähän googletat paljon keskustelua kaupasta eikä aina ihan hyvää. esim. http://www.jippii.fi/jsp/forum/thread.jsp?b=hifi&t=1284
Kannattaa huomioida, että pelkkä alarajataajuus ei vielä paljoa kerro, samalla pitäisi kertoa paljonko äntä subbari matalilla äänillä tuottaa. Eli kyllähän taajuusvaste jollain 1 W:n teholla saadaan vakisin venytettyä vaikka alle 20 Hz:n, mutta äänen määrä (ja laatu) jää sillä tavalla mitättömäksi. Elementin liikuttama ilmamäärä ja elementin+kotelon aiheuttama sovitus kuuntelutilaan rajaavat akustisen tehon eli käytännössä äänen määrän matalilla taajuuksilla. Yhdellä 15":n pitkäiskuisella elementillä voi saada "normaali" olohuoneessa n. 30 Hz oikeasti kuulumaan. YST SW 225:n 20 cm:n elementillä lienee turha kuvitella saatavan alle 35 Hz:n ääntä kunnolla potkimaan. Korvan herkkyys tippuu hyvin nopeasti äänten madaltuessa kuten esim. oheisesta kuvasta voi nähdä: Toki hyvin "piikittävällä", hyvähyötysuhteisella rakenteella ja huoneen korostuksia hyväksikäyttämällä (sijoitus nurkkaan), voi jonkun mainittuakin pienemmän yksittäisen matalan taajuuden saada kuulumaan vielä välttävällä voimakkuudella, mutta silloin ääni tuskin kuulostaa enää kovin hifiltä. (edit: typo)
Oho kun tullut vastauksia kun vähän aikaa olin poissa... Tuo YST-SW515 olisi muuten (noin speksiensä puolesta ainakin) parempi eikä hirveästi hintavampi mutta se on _väärän värinen_ :/ Pitää olla hopeaa kun kaikki muutkin osat on... Mitenkäs tuo Audio Pro B1.36? Taitaa olla musta, mutta jos sitä miettii noin laadun kannalta niin mielipiteitä? Subbari olisi enemmänkin tulossa elokuvakäyttöön ja siksi juuri tuo matalien taajuuksien toisto olisi (ymmärtääkseni?) tärkeää... Mitä itse tehoon tulee niin se ei ole niin hirveän tärkeää eli ei sitä voi täällä kerrostaloasunnossa kuitenkaan kovin kovalla pitää. hifikrugia siksi mietin kun sieltä vahvistimeni ostin joskus vuosia sitten... mutta nyt kun asian mainitsit niin siellä taisi juuri sillä hetkelläkin olla joku kyselemässä takuuasioden perään kovaäänisesti Katson tuon dvdplazan läpi kiitos. Ja olen jonkun verran lukenut subwoofer tekniikasta mm. täältä http://www.tkk.fi/Misc/Electronics/faq/sfnet.harrastus.audio+video/ mutta ajattelin näin ihan toisaalta yleisesti ottaa aiheen esiin ja toisaalta etsiä itsdelleni hyvän subbarin.
Ja senhän saat menemällä kauppaan ja kuuntelemalla. Voithan käydä missä vaan kaupassa ensin tsekkaamassa. Verkkokaupoissa tietysti, tiedustelemalla vaihto/ palautus ehdoista. Jumps Jumps! vaan. Edit: Myös kotona kuuntelu pelaa monessa kaupassa.
Subbarin sointi ja kuuntelutilaan saatava äänenpaine riippuvat niin paljon kuuntelutilasta ja kaiuttimen sijoituksesta, että liikkeessä (edit: siis myymälässä) kuuntelu ei vielä paljoa kerro. Äänitehoa subbarista on saatava tarpeeksi, jos aikoo saada myös pienet taajuudet kuuluviin. Pystyt kuulemaan vasta äänen, joka ylittää kuulokynnyksen + taustamelun. Esim. kerrostalossa laitakaupungilla 30 Hz:n kuuleminen luokkaa vaatii 60 + 20 dB = 80 dB äänenpaineen. Jos vielä haluat, että ääni erottuu elokuvan musiikin/puheen yli ja jopa "potkii", vaatimukseen saa äkkiä lisätä ainakin 10-30 dB, mikä alkaakin olla jopa 12" elementille aika kova paikka.
ok Tuota vähän pelkäsinkin... Ja mitä tulee siihen että alkaa käymään liikkeitä läpi niin kaipa se on sitten niin tehtävä.
"Oikea" hifiliike antaa kyllä subbarin (kuten minkä tahansa kaiuttimen) kotiin kuunneltavaksi ennen ostopäätöstä. Ja joissain kodinkoneliikkeissä (kuten Gigantit) on kaikilla tuotteilla automaattisesti koeaika.
Kuten wipe2000 totesikin kannattaa kyllä ehdottomasti tuoda se subi kotiin testiin jos suinkin vain on mahdollista. Kotona nimittäin akustiikkakin on erilainen kun puodissa niin saa sen oikean kuvan siitä miltä mikäkin omassa katselutilassa kuulostaa.
Noh. Ostin nyt sitten lopulta ihan eri subbarin (Eltax Atomic A-10.2 http://www.eltax.com/eltax/documents/10058_flyer1.pdf ) kun sain kohtuuhintaan (209e) sellaisen Mustanpörssin loppuunmyynnistä. Täytyy kyllä sanoa että lyhyiden testien jälkeen olen täysin tyytyväinen ostokseen. Täytyy sitten panostaa enemmän rahaa tähän kun opiskelut ovat ohi Sen jo ehdin kuitenkin toteamaan että suomesta ei kannata mitään hintavaa ostaa vaan kannattaa Saksasta tilata joko suoraan tai välitysfirman kautta.