1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

Subbarin paikka

Viestiketju DVD-soittimet -osiossa. Ketjun avasi VILLE78- 18.11.2006.

  1. VILLE78-

    VILLE78- Regular member

    Liittynyt:
    28.11.2003
    Viestejä:
    104
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Tuossa mietiskelin pitäisikö bassokaijuttimen olla tv:n vieressä kuten asettelukartassa mainitaan.

    Olisiko hölmö idea asettaa se sohvan alle. Sekun on sellainen litteä malli ja sopisi sinne kuin nyrkki silmään.

    Makuasioitahan nämä osittain ovat mutta onko harrastajan näkemyksiä asiaan kellään tarjota.
     
  2.  
  3. Player_

    Player_ Regular member

    Liittynyt:
    04.10.2006
    Viestejä:
    1,323
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    46
    Aika pitkälti kannattaa luottaan omaan korvaan, jos kuulostaa hyvältä jossain niin laita siihen.
     
  4. VILLE78-

    VILLE78- Regular member

    Liittynyt:
    28.11.2003
    Viestejä:
    104
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Näinhän se on, mutta juuri siinä mielessä kirjoitin, että jos alan gurujen mielestä olisi pöyristyttävän huono idea.

    Esim jos olisin ehdottanut, että olisiko järkeä laittaa molemmat etukaijuttimet taakse ja päinvastoin. tai jotain muuta hölmöä.
     
  5. jartar

    jartar Senior member

    Liittynyt:
    07.04.2004
    Viestejä:
    8,485
    Kiitokset:
    111
    Pisteet:
    143
    Jos subbarin laittaa sohvan alle niin hyvänä puolenahan siitä tulee se että tärinät siirtyy kuulijaan tehokkaasti sohvan kautta.
    Mutta itse sijoituksesta. Jossain neuvottiin että paras paikka subbarille löytyy siten että laittaa subbarin kuuntelupaikalle ja musiikkia soimaan. Sitten konttaa lattialla ja etsii paikkaa mihin se soi parhaiten. Kun paikka löytyy niin subbarille paras paikka olisi siinä.
     
  6. girl82

    girl82 Member

    Liittynyt:
    19.04.2006
    Viestejä:
    3
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11

    Meille tuli kotiteatterin asentaja kotiin, joka asensi kaikki kaiuttimet paikalleen. Mun subbarin hän asetti aivan nurkkaan,seinään kiini. Sanoi että ääni kuuluu paremmin seinän kautta.

    Mutta lisäsi sitten siihen, että senhän voi laittaa mihin haluaa, mutta itellään hänellä oli nurkkauksessa. Parempi on, että pistät sinne,missä tuntuu että kuuluu parhaiten. Itse siirsin sen pois nurkkauksesta,sohvan taakse piiloon,enkä huomannut paljonkaan eroja :)
     
  7. Player_

    Player_ Regular member

    Liittynyt:
    04.10.2006
    Viestejä:
    1,323
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    46
    Itselläni on sellainen käsitys ettei kaiuttimia pitäisi laittaa aivan seinään kiinni. Seinästä kimpoavat ääniaallot sotkevat ääntä, tai ainakin tällaisen käsityksen olen saanut. Tiedä sitten kuuleeko eroa muulla kuin hifistin kultakorvalla mutta ainakin teoria menisi noin, mikäli olen oikein ymmärtänyt.

    Ja kuten jo useampaan otteeseen mainittu, mikä vain kuulostaa itsestä hyvältä, on hyvä.
     
    Viimeksi muokattu: 19.11.2006
  8. kerbo

    kerbo Regular member

    Liittynyt:
    15.05.2005
    Viestejä:
    2,796
    Kiitokset:
    4
    Pisteet:
    48
    Oman subbarin olen laittanut nurkkaan noin 10-20cm:n päähän seinistä ja todennut sen olevan paras paikka sille. Äänet tulevat ja jakautuvat tasaisesti joka puolelle.

    Mutta se olikin oma mielipiteeni... Siirtele subbaria ympäri huonetta ja kuuntele mistä lähtee parhaat jytinät ja laita sinne ;)
     
  9. Shagrath_

    Shagrath_ Regular member

    Liittynyt:
    11.10.2005
    Viestejä:
    839
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Noin se juuri menee. Tuo on tietysti täydellinen vasta kun huone on tasamuotoinen ja ei ole huonekaluja edessä. :) Mutta noin kannattaa kokeilla, sen jälkeen vielä hienosäätöä.

    Ei. Näin se on kokoalue- ja yläpääkaiuttimissa, mutta basson tulosuuntaa korva ei niin hyvin havaitse. Olettaen tietysti ettei ole täysin vieressä jolloin korvalla tuntee paineen paremmin.

    Näin myös itselläni. Juuri siitä syystä, että seinän kulmaus levittää basson. Parhaimman tuloksen tosiaan löytää vain kokeilemalla. Huoneet ovat tosiaan yksilöitä, joten varmasti toimivaa yleisohjetta ei pysty kukaan sanomaan.

    Itsellänikin subbari sattuu painamaan melkoisen keleesti, joten en jaksa sitä hirveästi pyörittää pitkin huonetta. Saati sitten naarmuttaa "peilipintaa".

    EDIT: Kirjoitusvirheet pois. (osa ainakin)
     
    Viimeksi muokattu: 19.11.2006
  10. VILLE78-

    VILLE78- Regular member

    Liittynyt:
    28.11.2003
    Viestejä:
    104
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    juu kiitos kommenteista.

    Itselläni edeleen tuolla vasemalla seinustalla, mutta aattelin koittaa sitä soffan alle koska oma hwlwä korvani tuntuu huomaavan äänen tulevan enemmän sieltä nurkasta kuin muualta.
    oon aina muutenkin kuullut ääniä vähän tyypillistä herkemmin... tai sitten tuo on vain mielen tepposia :)

    Mutta siis kiitosta taas!
     

Jaa tämä sivu