eli sain tässä ssh lähiverkon toimimaan ja nyt sitten pitäisi saada X käyntiin... ...olen kyllä sallinut x tunneloinnin /etc/ssh/sshd_config tiedostossa:' X11Forwarding yes X11DisplayOffset 10 PrintMotd no PrintLastLog yes KeepAlive yes en kylläkään tiedä pitäisikö minun tuosta jokin kommentoida pois... tällä hetkellä kun kirjoitan startx niin näyttää tältä: xauth: creating new authority file /home/kalzu/.serverauth.14314 xauth: /home/kalzu/.Xauthority not writable, changes will be ignored xauth: error in locking authority file /home/kalzu/.Xauthority xauth: error in locking authority file /home/kalzu/.Xauthority xauth: error in locking authority file /home/kalzu/.Xauthority X: user not authorized to run the X server, aborting. xinit: Server error. xauth: error in locking authority file /home/kalzu/.Xauthority Couldnt get a file descriptor referring to the console pitäisikö minun ajaa ssh yhteys teksti tilassa? kyseessä siis kaksi ubuntu 5.10:ä ajavaa konetta... kiitos jo näin etukäteen...
Miksi haluat ylipäätään palvelinkoneen X:n käyntiin? Jos asiakaskoneessa on X ja ikkunamanageri käytössä, riittää kuin käynnistät palvelinkoneelta yksittäisiä ohjelmia asiakaskoneessasi käytettäviksi. Näitä ohjelmiahan tietenkin voi käynnistellä sitten useita yhtäaikaa, jos tarvis. Kokonaista X:ää voidaan käyttää esim. vnc:llä, mutta yhteys on suht' hidas.
Tämä riippuu ihan miten paljon käyttää värejä ja minkälaista resoluutiota haluaa katsella istunnossa. Itsellä pyörii p233/96Mb myllyssä mukavasti 8-bittisenä 1180x950 ainakin fluxbox.
hmm... tuo juylin mainitsema tapa on aikasta mielenkiintoinen... kokokeilin näin: ~$ set display=85.131.89.35:0 (tuo siis asiakaskoneen ip) ~$ rhythmbox (rhythmbox:10595): Gtk-WARNING **: cannot open display: vai miten käytettävä näyttö pitäisi määrittää...? ja sitten tuo X:än ajo: juu olen itsekkin ajatellut fluxbosia ajella ja jollain pienellä värimäärällä varmaan olisi hyvä ajaa =) voisitkos kertoa miten sait X:än aukeamaan... =)
Tuossa on kyhäämäni opas, ja se on yleispätevä mille tahansa distrolle; http://www.kotoistaminen.novell.fi/?sivu=vnc
Hehh... Ei se nyt noin mene. Kirjaudut normaalisti käyttäjänä ssh-palvelinkoneelle (tekstitila ja komentotulkki). Ja kirjoitat suoraa käynnistettävän ohjelman nimen ilman turhia display-määrityksiä. Ohjelma avautuu koneen näytölle, jolta olet ottanut yhteyden (määritys: X11Forwarding yes) . Mutta... ajatus on rhytmboxin ajamisesta etänä on huono, sillä käytät palvelinkonetta aivan kuin olisit sen äärellä. Mietipä nyt vielä uudelleen sitä, miten aiot etäkäyttää rhytmboxia.
nyt pyörii vnc:eellä X verkon yli =) 800*600 reso 16bittisenä fluxbox... hyvä ohje tuo... kiitoksia vaan neggis. jäi päätä rassaamaan tuo juylin ehdotus ja sitäkin yritin hiukan heikommin tuloksin: kummassakin päässä on tuo "ForwardX11 yes" ja nyt antaa tälläistä erroria: ~$ firefox X11 connection rejected because of wrong authentication. X11 connection rejected because of wrong authentication. The application 'firefox-bin' lost its connection to the display localhost:10.0; most likely the X server was shut down or you killed/destroyed the application. tuosta en itse saa muuta selvää kuin nuo alimmat rivin että luultavasti ohjelma on rikki... tosin testasin tuossa vnc:en X:ssä ja kyllä siinä lähti foxi käyntiin =/ ps. se rhythmbox sattui vaan olemaan ensinmäinen ohjelma joka päähän pisti... =)