Hei, En ole varma kuuluisiko tämä tuonne "Uutta kannettavaa ostamassa" -palstalle mutta kun itse läppäri on valittuna ja kyse on pelkästään sen komponenteista niin kirjoitan tänne. Eli olen vihdoin valinnut uudeksi läppärikseni Sonyn Vaio S 15-sarjan. Kriteereinä kevyt, 15" ja fullhd osuivat tässä hyvin. Enää ongelmana on komponenttien valinta, ne kun saa valita Sonyn online storesta tilauksen yhteydessä. Muistin määrä, kiintolevyn koko jne on valittuna mutta pitäisi päättää prosessori ja grafiikkapiiri. Vaihtoehdot prosessorille on: Intel®Core(TM)i5-3210M, 2,5GHz (2 ydintä) Intel®Core(TM)i7-3520M, 2,9GHz (2 ydintä) Intel®Core(TM)i7-3612QM,2,1GHz (4 ydintä, vain jos grafiikkapiiri 2Gt) Ja vaihtoehdot grafiikoille on: Intel® HD Graphics 4000 NVIDIA® GeForce® GT 640M 1Gt NVIDIA® GeForce® GT 640M 2Gt En pelaa muita kuin semmoisia pelejä mitkä pyörii jo tällä vanhalla halppis nuhapumpullakin hyvin. (bf1942 jne 'klassikoita') Lähinnä surffailua (+15 välilehteä) ja muita kevyitä juttuja tulee tehtyä. Nyt haetaan viileintä kokoonpanoa komponenttien osalta, koska tuo kahden kilon kokonaispaino vähän pelottaa että miten jäähdytys on saatu toteutettu. Vaikken pelaa niin tuo intelin grafiikka kuulostaa vähän siltä että kallistuisin itse mieluummin 1Gt nvidiaan. Eli mielipiteitä teho/lämpö-suhteeltaan optimaalisimmasta kokoonpanosta? Olen nykyisen läppärin alivoltittanut ja sen teen tällekkin mikäli näitä i-prossuja ylipäätään pystyy alivoltittamaan. edit, sen verran korjausta että ainoastaan 2Gt nvidia aukaisee tuon neliytimisen prossun vaihtoehdoksi korjattu tekstiä
Jos et pelaa pahemmin mitään tyytyisin tuohon i5:een ja integroituun, riippuen kuinka paljon tulee hintaeroa vs i7. 2GB näyttömuisti taas menee aivan hukkaan yhdellä näytöllä tuon tasoisella kortilla IMO.
Mihin tuo integroitu sitten riittää? Jotain esimerkkiä jos saisi mutta kyllähän se varmasti minun käytössä riittäisi.. Pelit pelailen pleikkarilla. Hinnat on tämmöiset: Intel®Core(TM)i5-3210M, 2,5GHz [0e = perus] Intel®Core(TM)i7-3520M, 2,9GHz [+120e] Intel®Core(TM)i7-3612QM,2,1GHz [+150e] Intel® HD Graphics 4000 [0e = perus] NVIDIA® GeForce® GT 640M 1Gt [+130e] NVIDIA® GeForce® GT 640M 2Gt [+170e] Jos 2Gt on liikaa niin jää tuo neliytiminen sitten pois jolloin parhain vaihtoehto varmasti olisi sitten tuo i5 luullakseni. Olisi tarkoitus myös jossain vaiheessa vaihtaa koneeseen SSD, on se sen verran vikkelä kaveri. Tuolla storessa ei voi valita ssd:tä mikäli grafiikkana ei ole 2Gt. Onko tähän jotain perusteluja rahastuksen ohella? Onhan nuo ssd:t tuolla törkeän ylihinnoiteltuna että joka tapauksessa hankin sen jälkikäteen mutta vähän ihmetyttää ettei ssd:tä voi valita kevyemmällä grafiikalla. edit, korjasitkin jo i3->i5
http://www.notebookcheck.net/Intel-HD-Graphics-4000-Benchmarked.73567.0.html Eli ei tuo HD4000 täysin mopo ole varsinkaan mikäli uudemmat pelit ei kiinnosta. Toisaalta ajuritukihan noilla integroiduilla on sen verran huono, että nvidia on ehkä kuitenkin parempi vaihtoehto satunnaisellekin pelimiehelle. Varmaan säästät rahaa jos ostat itse SSD myöhemmin, 128GB levy irtoaa jo halvimmillaan 80€ http://www.verkkokauppa.com/fi/product/34631/ddtsx/Kingston-SSDNow-V200-128-GB-SSD-2-5-kovalevy e: Lukihärö. Mainitsitkin että aiot ostaa SSD myöhemmin.
Linkistä paljastuneet fps-lukemat kyllä yllätti tuolla integroidulla.. Vaikkakin näytti olevan useimmat low asetuksilla. Nykyisessä on Ati Radeon HD 3200 Graphics RS780M 256MBytes 32bits (CPU-Z) että kyllä tuo HD4000 taitaa nykyisen hakata ihan kunnolla.. Pitää vielä miettiä panostanko 130 euroa tuohon 1Gt:hen mainitun ajurituen takia mutta oisko se prosessori kuitenkin tuo i5?
Palatakseni asiaan.. Päädyin siihen että se on minun käytössä se ja sama onko intelin vai nvidianin grafiikat koneessa niin jos tarkastellaan asiaa lämmöntuoton suhteen niin kumpi olisi viileämpi ratkaisu? Viileä kone kun on hiljainen ja sitä ajan lähinnä takaa.. Oma veikkaukseni olisi että intelin olisi viileämpi mutta toisaalta tuskin nvidian kevyellä käytöllä lämpöihin vaikuttaa juuri mitenkään. Vai mitäpä lottoatte? Eri asia sitten rasituksessa.. Inteli käy maksimissa kun nvidianin 1Gt näennäisesti vielä vajaalla samassa rasituksessa niin mitenhän tilanne on sitten.
Itselläni on läppäri, jossa i5 2450M prossuna ja näyttiksenä HD3000 (integroitu), sekä GT520MX jonka kone ottaa käyttöön pelatessa/raskaissa 3D-sovelluksissa. Normaalisti prossu pysyy Prime95 rasituksessakin alle 80, mutta GT520 käytössä ollessa suorittimen lämpö pomppaa +90 hujakoille vaikka pelaisi kevyttäkin peliä. Tuo tietysti riippuu jäähdytyksen toteutuksesta, mutta veikkaisin kuitenkin koneen toimivan hieman viileämmin integroidun kanssa.
Itse tilasin ton saman läppärin n. viikko sitten, ja otin siihen neliytimisen i7:n ja 640M 2GB. Lisäksi tyrkkään sinne itsekin varmaan 256gb ssd:n jossain vaiheessa, 8GB low-voltage muistin tilasin jo amazonista, kun sellaista ei löytynyt mistään suomesta. Notebookreviewin forumilta olen katsellut muiden kommentteja kyseisestä koneesta, eikä kukaan ole valittanut tuulettimien surisevan liian lujalla. Itseasiassa useimmat ovat sanoneet kyseisen läppärin olevan hiljaisempi kuin mikään aikaisempi mitä heillä on koskaan ollut, eikä se kuulemma käy kuumana, vaikka se olisikin varustettu "kaikilla herkuilla". Jos asut pääkaupunkiseudulla, niin Sony Centerissä Kämp Galleriassa on tuo esillä. Niin, ja kun tilaat sen, niin kannattaa soittaa sinne asiakaspalvelunumeroon. Ne puhuu siellä toisessa päässä englantia, (puhelu ohjautuu sonyn euroopan pääkonttoriin brysseliin) mutta itse sain sitä kautta 5% alennuksen ihan vaan kysymällä "opiskelija-alennusta". Onnistuin myös keplottelemaan sen lisäakun ilmaiseksi, mutta siihen saatto myös vaikuttaa hetkelliset ohjelmointivirheet sonyn verkkosivuilla.. Intel®Core(TM)i7-3612QM,2,1GHz Windows® 7 Home Premium Musta 320 Gt:n Serial ATA(5400k/min) 4 Gt 1 333 MHz DDR3-SDRAM DVD-levyasema 39,5cm:n LCD 1920x1080+kamera NVIDIA® GeForce® GT 640M 2Gt Pitkäkestoinen akku Ei WWAN-yhteyttä Office 2010 Starter + Acrobat Ei suojausta McAfee Online Backup trial Ei Adobe Creation Ei Adobe® Lightroom 3 Imagination Studio Suite 2 Ja tuosta paketista siis maksoin 1210,30e. Kun siihen vielä laittaa päälle sen 60e RAM:n ja 200e SSD:n niin hintaahan kertyy jo melkein 1500e, mutta esimerkiksi macbook samoilla specseillä (joka on paksumpi, painaa puoli kiloa enemmän ja jossa on huonompi näyttö) maksaisi vähintään 2300e, ja kyllä niitäkin ihmiset ostaa. Vielä jos kiinnostaa, niin: Notebookreview: forum.notebookreview.com/sony-owners-lounge-forum/669429-official-2012-sony-s-series-owners-thread.html Low-voltage muisti amazonissa: www.amazon.co.uk/gp/product/B005J4C820/ref=oh_details_o00_s00_i00 Tuossa koneessa siis toimii myös tavallinen DDR3, joka käyttää 1.5V jännitettä, mutta päätin nyt tehdä viimesen päälle ja tilata tota vähän virtaa säästävää 1.3V DDR3L:ää.
boddha kiitoksia näistä vinkeistä! Toimitusaika taitaa olla se 2-3 viikkoa eli et ole konetta vielä saanut? Voisin jäädä odottelemaan mikäli lämpöjä viitsit rasituksessa mittailla ja omaa arviotasi koneesta yleisesti. Kyllä minä nykyisen läppärin kanssa vielä pärjään vaikka tuuletin huutaa kuin hinaaja vaikka varmasti kaikki temput alivoltittamisesta tuuletusaukkojen hiomiseen on tehty. Tämän takia tulevan koneen viileys ja sitä kautta hiljaisuus on ihan ykkösjuttu. Odotellessa kerkiääkin tutustumaan hulppean pituiseen foorumikeskusteluun notebookreviewissä. edit, Amazonin linkistä paljastui yksi 8 gigan kampa. Varmaan tietoinen valinta mutta eikös koneessa ole kuitenkin kaksi kampa paikkaa? Näin ainakin ymmärsin muistien vaihtoehdoista 4+4 jne.
Ei ole vielä tullut perille, odotan sormet syyhyten. Toivottavasti tulee ensi viikolla, mutta huonolla tuurilla voi venähtää sitä seuraavalle. Tuo yksi 8 gigan kampa on ihan oikein. Kyseisessä läppärissä on aina 4gb 1333mhz muistia emolevyyn juotettuna, jota ei siis pysty korvaamaan. Maksimimuisti, mitä se siis tukee on juuri tuo 4+8=12gb. Muistaakseni notebookreviewin forumilla jotkut olivat jo ilmoitelleet lämpötiloja, ainakin S13- mallista.
Kyllä kuumottelis satsata muutama satanen lisää että sais nuo samat mitä laitoit, mutta järki sanoo ettei tuolle määrälle tehoja ole tarvetta ja voin käyttää ne rahat sitten hyvään ssd:hen.. Painiskelen itseni kanssa vielä asian tiimoilla. Hyvää settiä on kyllä notebookreviewissä sonystä ja näistä läppäreistä joten tuskimpa petyn tilasimpa millä tahansa spekseillä. Teho/paino-suhde on kyllä kohillaan ja plussana hyvä näyttö - ihan mitä kuka itse vain arvostaa kannettavassa. Jostain syystä petyin tuohon juotettuun muistiin :/ En ymmärrä syytä miksi niin pitää tehdä, mutta ei siitä haittaa liene..