Moro! Minulla on ollut Sony Vaio nyt 2 vuotta, eilen tuli ongelma ensimmäistä kertaa 2 vuoden aikana, elikkä noin 40min-1h käytön jälkeen läppäri jumittuu kokonaan, hiiri ei liiku, näppis ei toimi ja äänet looppaa noin 0,1sekunnin pätkää, ainoa tapa miten se loppuu on kun sammuttaa läppärin virtanapista ja käynnistää uudestaan, mutta silloinkin sama ongelma tulee takaisin. Eilen illalla recoverasin koneeni viimeisimpään kertaan kun se toimi, joka oli 5 minuuttia ennen kun se tilttasi, sen jälkeen kone oli päällä testailun vuoksi yön jolloin se pysyi päällä noin 8h, mutta aamulla kun laitoin leffan pyörimään se jumittui taas, ajattelin kokeilla vielä tänään siirtää sen takaisin päivää ennen kun ongelmta alkoi, tosin luulen että se ei toimi. Ylikuumentumisesta ei luultavastikkaan ole kyse koska kone ei tunnu kuumalta ja ilma jota se puhaltaa ulos on melko viileää, ja tuuletin on myös pysynyt rauhallisena. Onko kellään ollut samanlaisia ongelmia, ja onko kellään mitään ideaa miten asian voisi korjata? kiitos Kannettava specsit Sony Vaio i5 dual core 2.0 Ghz AMD Mobility radeon HD5650 Windows 7 Ram 4gb 500gb tilaa joista noin 300gb käytössä
Itsekkin olen ostamassa uutta, mutta isä haluaisi ostaa kyseisen kannettavan minulta, joten ajattelin että jos joku tietäisi miten sen voisi korjata. Jos ei muu auta pitää varmaan viedä tietokoneliikkeeseen ja sanoa niille että kattoo mikä vikana.
Kun kone jumiutuu, kokeile saatko laitehallinnan käyntiin (Ctrl+Alt+Del). Jumiutuneessa koneessa voi kestää kauan ennen kuin laitehallinta avautuu, mutta usein se kuitenkin lopulta avautuu. Jos pääset näin pitkälle, selvitä, mikä prosessi vie kaiken prosessoritehon. Koska oireet kuitenkin viittaavat lämpöongelmaan, kannattaisi lämmöt selvittää esim. SpeedFan-ohjelmalla eikä pelkästään tunnustelemalla. Edit: Huomasin että olit tehnyt toisenkin aloituksen, josssa oli lisätietoja. Ellet ole tätä jo tehnyt, lataa ja asenna Malwarebytes Anti-malware, päivitä se ja tee tarkastus vikasietotilassa. Jos jotakin löytyy, poista se.
Kiitos vastauksesta. Latasin speedfan ohjelman ja vaikuttaa että kone käy kyllä vähä kuumana kaikki lämpötilta kävi siin 60asteen paikkeilla. Kokeilen illalla putsailla vähän pölyjä ja kattoo uudestaan. Voisin myös kumminkin illemmalla koittaa tota malware ohjelmaa ja kattoa että ei oo mitään sillä osastolla.