Innostuin kokeilemaan näyttiksen kellotusta kun kortin mukana tuli siihen sopiva ohjelmakin, triXX. Ensinnäkin tästä triXX ohjelmasta, onko tästä tullut uusia versiota vai miksihän minulla ei koskaan löydä päivityksiä? Ja toisekseen Sapphiren sivuiltakaan ei mitään tietoa ko. softasta löydy (?). Itse asiaan: Tuossa softassa kun laittaa "performance" tilan käyttöön, ohjelma etsii kortille "turvalliset" uudet kellotaajuudet. Onko tässä kortissa huonot muistit vai miksi ei kellotu kuin 10Mhz, ja itse core kuitenkin 50Mhz? Huono softa? Käsittääkseni 50Mhz corelle on aika hyvin, muisteille 10Mhz aika huonot. Tässä tuloksia: [bold]3DMark03 Vakio = 5333p (250/400) Performance: 5621p (260/450) = +288p[/bold] Eli vain 288 pojoa tuli lisää, pitäisi varmaan lisää saada? Raistuksessa kortti käy lähemmäs 80 asteisena, onkohan liikaa? Kortin tuuletin pyörii aina välillä (pelatessa) reilusti kovempaa kuin idlenä, ilmeisesti jäähdyttelee korttia?
Core tosiaan yleensä ei kellotu niin paljoa kuin muistit, mutta yleensä merkitään ensin core ja sitten muisti, joten esim. 260/450 tarkoittaisi että core meni 10mhz ja muistit 50mhz. nuo lämpöasteet ovat joskus korttikohtaisia, mutta sanoisin ettei se niin uudelle kortille kuin X700 ole liikaa. Idlenä monet kortit hiljentävät tuulettimen nopeutta ja sitten vasta rasituksessa lyödään kierrokset sataan.
Joo mutta kyllä tossa tosiaan muistit meni vain 10Mhz ja Core 50Mhz, ellen mä ihan sekaisin näiden termien kanssa mene Eli Mem Clock = muistien kello (kellotettu 10Mhz 250 -> 260), ja kun tuo on DDR niin eikös tuo sitten oikeastaan ole X2, eli 260Mhz = 520Mhz? Eli nimellisesti 20Mhz nousu? Ja sitten VPU Clock lienee core (GPU tutumpi nimike)? Mistähän tuo lyhenne? Tuo on siis nostettu 400 -> 450.
mielestäni tuo trixx ohjelma on HUONO! poista kyseinen ohjelma ja lataa atitool http://www.techpowerup.com/atitool/ kelloittaminen on "helpompaa" sekä voit tallettaa asetukset, sekä laittaaa että ohjelma käynnistyy wintoosan yhteydessä ja ottaa sun laittamat asetukset valmiiksi päälle. ohjelmalla voit etsiä sulle korkeammat kellot max core sekä max memory komennolla, kuten kuvassakin näkyy (find max core ja find max mem).
Joo vaihdoin atitooliin tuossa päivemmällä, oli tuo triXX aika huono tosiaan (koneen kun boottasi palasi vakiokellot jne...). Noin pikaisesti kun etsin max kellot tuli tulokseksi 450/270 (trixx 450/260). En kuitenkaan kovin pitkään vielä ohjelmaa rullannut. Ihan kätevä kun voi laittaa niin että kellotukset menee päälle vasta kun on 3D svellus päällä, ei turhaan kortti rasitu Kovimmissa rääkeissä näyttää nousevan lämmöt jopa tuonne 85C, onkohan jo vähän liikaa? Tuossa vaiheessa tosin alkaa tuuletin huutamaan kovempaan ja lämmöt laskee tuonne ~80C tuntumaan. Idlenä lämpöjä semmonen 50C (vakiokellot). Voiko kellottamalla saada korttiin mitään pysyvää vahinkoa, kun siinä ei kuitenkaan edes jännitettä nosteta? Millä tavoin kortti alkaa reagoida jos menee liian kuumaksi jne?
Ainakin tuo GeForce 6800 mikä mulla oli, reagoi alentamalla jännitettä ja kellotaajuuksia rankasti, pelit eivät kuitenkaan kaatuneet. Toinen vaihtoehto on sitten tietysti että kone sammuu. Tuossa GF 6800 raja kriittinen raja oli 127C, eli aika paljon