Sähköposti on alkanut kiinnostaa minua. Pystynkö tekemään oman sähköpostin hyödyntäen palveluntarjoajani sähköpostipalvelinta? Olen kuullut, että sähköpostin pystyisi tsekkaamaan komentokehotteella. Miten ihmeessä!?
Siis oman sähköpostipalvelintako olet tekemässä vai uutta sähköpostiosoitetta? http://www.exclamationsoft.com/exclamationsoft/netmailbot/default.asp tuolla onnistuu sähköpostin lähettäminen ja vastaanottaminen komentokehoitteesta windows ympäristössä.
Kiitos. Eli voin php:llä lähettää sähköpostia omatekemällä lomakkeella vaikkapa osoitteesta pikkut@ääliö.com. Näin ystäväni saa postia osoitteesta pikkut@ääliö.com. Ei tarvitse hankkia omaa domainia, sähköposti käyttää palveluntarjoajan sähköpostiserveriä ja osoite on silmänlumetta. Mutta jos ystäväni vaikka haluaisi vastata osoitteeseen pikkut@ääliö.com, ei se olisi mahdollista. Olisiko siis mahdollista myös vastaanottaa postia samaan osoitteeseen? Tietysti, jos haluan siitä oikein postin, minun pitää suojata mm. lomake salasanalla.
Tuohon lähettäjä ja reply to kohtaan voi muutenkin kirjoittaa mitä huvittaa, tosin se ei ole nettietiketin mukaista. Jos haluat että kaverisi voi vastata tuohon ääliöt.com mailiin niin domain täytyy olla hallussa.
Melko useat sähköpostipalvelujen tarjoajat nykyään tarkistaa vastaanotettujen postien helo/ehlo hostnamen, eli siinä tapauksessa noi feikki emailit ei mene koskaan perille, ja eikä tuu bumerangina edes takas. Senhän voi kiertää/tarkistaa sillätavalla, että paat smtp serverin omalle koneelle johon määrittelet ehlo:ksi jonkun oikean domainin. Ja sit vaan lähetät sun feikki osotteellas (ei toimi 100% varmuudella), mutta melko varmasti pelaa. Ja jos käytät omaa smtp serveriä + jotain email clienttiä (esim. the bat) sähän voit sen clientin asetuksissa määritellä REPLY to osotteeksi eri osotteen kun lähettäjän osote. PHP:n yksi mainio ominaisuushan on, että siihen ei välttämättä tarvita mitään smtp servereitä, PHP osaa lähettää postia ihan itsekseen.