Käytin vanhassa koneessa Sunbelt + Avast combinaatiota, koska sitä oli ihan TM:ssä asti kehuttu, mutta koska ilmaista Sunbelttiä ei enään tehdä niin, tästä uudesta koneesta lötyy vain Avastin ilmainen versio. Onko tämä riittävä suoja tuon Win 7 oman suojauksen lisäksi? Itse olen huomannut, että Avastilla ei pysty estämään ohjelmien nettiin pääsyä, Sunbelt kysyi jokaisen ohjelman kohdalla, että saako päästää netiin. Käyttis on Win 7 home premium 64 bit.
Itse en suosittele Avastia vaan tätä: http://windows.microsoft.com/fi-FI/windows/products/security-essentials On helppokäyttöisempi ja siihen ei tarvitse aina rekisteröityä...
Avast ei mielestäni mikää kamalan vaikea ohjelma ole ja rekisteröitymisen olen jo hoitanut, joten pointtina oli, että onko Avast nimen omaan tietoturvan pohjalta riittävä? Kiitos kuitenkin vastauksesta ja vinkistä !
Mikään virustorjuntaohjelma (maksullinen tai ilmainen) ei ole viime vuosina testeissä aina pärjännut muita paremmin, joten tietoturvan takia ei ole merkitystä mitä ohjelmaa käyttää. Virustorjuntaohjelmaa tärkeämpää on että päivitykset on ajantasalla ja jättää lataamatta epämääräiset tiedostot. Joudut asentamaan jonkun palomuuriohjelman jos haluat estää ohjelmien nettiin pääsyn. Tai muuta Windows 7:n oman palomuurin asetukset niin että kaikkien ohjelmien nettiin pääsy estetään, mutta tällöin joutuu kaikille sallituille ohjelmille (ja myös Windows Updatelle) tekemään palomuurisäännöt. Mutta jos et päästä koneellesi haittaohjelmaa asentumaan, niin silloin et tarvitse palomuuriohjelmaa jolla estetään haittaohjelman nettiin pääsy. Tietoturvasta tietäville kokeneille käyttäjille riittää ilmainen virustorjuntaohjelma, jossa ei ole palomuuria.
Vastaus siihen sun kysymykseen on se että avast on riittävä suoja koneelle, kunhan muistaa käyttää myös sitä paljon kaivattua maalaisjärkeä... Edit: ja win 7 oma palomuuri hoitaa hommansa.. (tuo yhdistelmä ollu itellä kolmatta vuotta eikä yhtään virusta)