Riettaista äänistä ja Logitechin Cordless Desktopista

Viestiketju Vapaata keskustelua -osiossa. Ketjun avasi jsavioja 11.12.2002.

1. jsavioja

jsavioja Guest

Heipä hei taas.

Eli ensinnäkin, löytyykö jostain kätevää ohjelmaa Logitechin Cordless Desktop -näppäimistön näppäintoimintojen ohjelmointiin? Paketin mukana tuleva iTouch asetuksineen on melko rajoitteinen. Toivottavasti tähän ei löydy ratkaisua Windowsin vakiokalustosta - silloin minua nimittäin nolostuttaisi ;)

Toiseksi, olen lähes perfektionisti äänenlaadun suhteen. Minulla on SB Live -kortti ja noh - tietokone sen lisäksi ;) (Koen melko turhaksi määrittää kokoonpanoa.)
    Ongelmana on, että äänet (pääosin musiikki) scratchaa eli rätisee, kun kovalevyä käytetään. Toisinsanoen kuunnellessani esimerkiksi MP3:sia ja selatessani kovalevyäni tai asentaessani jotakin, ääneen sukeltaa ritinää. Tovereitain se ei haittaa, eivätkä kaikki edes kuule sitä, mutta itse en voi olla tällaista noteeraamatta.

Äänenvoimakkuuksien säätämisellä ei ole ollut vaikutusta (miksipä olisi, sillä ongelma esiintyy vain kovalevyn raksuttaessa), eikä myöskään ajureiden päivittämisellä. Itse asiassa tuota vikaa ei edes ollut ennen, enkä tietenkään muista, minkä jälkeen rätinä on alkanut koettelemaan minua.

Mjaa, ehkä ne kokoonpanotiedot sun muut pitänee varmuuden vuoksi kuitenkin mainita:

Käyttis: Windows XP Prozac
    HD: Maxtor Diamondmax 80 gt (7200 rpm).
    Äiti: Abit KG7-RAID
    CPU: AMD Athlon 1,2 GHz

Tässä kirjoituksen aikana tuli mieleeni, että en ole kokeillut ottaa Write Cachingia asemiltani pois. Jospa välimuisti on avainsana kuuloaistiini kimpoileville ongelmilleni. Pitääpäs testata, kunhan pääsen kotiin :)

Moderaattorin viimeksi muokkaama: 11.12.2002
  2.  
  3. mave

mave Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    tohon rätinään....veikkaisin jonkinlaista maadoitusongelmaa! kovalevystä voi teoriassa pyöriessään tulla pientä virtapiikkiä joka kuulostaa rätinältä kun se "hyppää" rca linjalähtöön. tsekkaa varmuudeksi kaapeli! (kai sulla on jotku muut kuin "tietokonekenkälaatikot" )
    Noi voi olla aika kiusallisia ongelmia

4. waiski

waiski Administrator Ylläpitäjä

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Kannattaa tarkistaa, ettei koneessa ole eri laitteilla irq:t päällekäin. Busmastering asetukset kannattaa tarkistaa myös näyttiksestä, jos asetuksista löytyy.

5. jsavioja

jsavioja Guest

(Anteeksi viipyneestä vastauksesta.)

mave: Ei sentään kenkälaatikkoja :) Äänikortti on yhdistetty RCA-piuhalla (mini)stereoihin, kuten ajattelitkin. Maadoituksesta en tiedä, miten sen voi edes tarkistaa? Nukuin suurimman osan yläasteen sähköopin tunneista ;D

WaiSki: IRQ:t eivät (valitettavasti) ole päällekkäin. Mutta yritän tsekata tuota "bussiherratusta" päästyäni kotiin :)

Kiitos.

Tulin muuten huomanneeksi, että se rätinä oli hetken aikaa pois kokonaan. Nyt se on taas palannut. Voi jestas kun voi tuollainen pienikin asia syödä miestä :[ Ei se musiikkia kuunnellessa haittaa läheskään niin paljon kuin pelatessa. Riks. Raks. Poks.

6. eska

eska Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Kokeile ottaa ääni ulos toisesta liittimestä.
    Eli jos nyt on liitetty line out liittimeen niin kokeile korvakuuloke liitännästä ottaa vahvistimeen.
    Ja rca-liittimien ulkokuoresta pitäisi olla sähköinen yhteys tietokoneen metallirunkoon.
    Yleismittarilla sen näkee kun mittaa ohmi-alueella.
    Jos ei ole mittaria niin kokeile väliaikaisesti jollain johdonpätkällä yhdistää maadoitukset, muuttuuko ääni kellossa vai missä :)

7. kujaki

kujaki Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    "Lähes perfektionistin" äänikortiksi SB Live -kortti ei välttämättä ole paras vaihtoehto. Äänikorttia on vaikeaa saada häiriöttömäksi kun ympärillä on monenmoista korttia emoa ja näyttistä.
    SB Audigy Platinum Ex:ssä nämä on jo hoidettu aika hyvin.
    Siinä on tuotu tietokoneesta erilleen omaan laatikkoon monta liityntää ja mm. kuulokeliitäntä. Laatikon ja tietokoneen välillä signaali siirtyy digitaalisesti, joten häiriöitä ei tule.
    Hintaa toki ko. vehkeellä on jonkin verran enemmän (200-300€).

Jaa tämä sivu