Raudassa jotain hässäkkää

Viestiketju PC:n rautaan liittyvä keskustelu -osiossa. Ketjun avasi Faeryan 11.10.2005.

1. Faeryan

Faeryan Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Jo hetken aikaa on tietokoneeni kaatuillut oudosti tietyissä tilanteissa. Tämä tapahtuu nykyään pelejä pelatessa (viimeisimpänä diablo 2 joka kaatuilee lähes tunnin välein) ja hyvin harvoin musiikkia kuunnellessa.
    Kaatuminen tapahtuu niin että yht'äkkiä ruutu jumittuu, mikään kontrollilaite (hiiri, näppis) ei toimi, ja äänet jäävät soittamaan korkeaa "Piiiiiiiiii!" ääntä kunnes sammutan koneen.
    Käyttiksenä tällä hetkellä Ubuntu Linux, mutta muistan tämän tapahtuneen jo wanhoina Windows XP aikoina.
    Kone on useampia vuosia vanha AMD Athlon 1.1GHz 384Mt muistilla, joten ei pitäisi olla konetehojen heikkous syynä.
    Muistit olen skannannut läpi Memtest86:lla ja tuntuvat olevan ok kunnossa. Näytönohjaimen (GeForce 2 GTS:n) olen hiljattain korvannut GeForce 3:lla eikä ongelma häipynyt. Kovalevyt olen myös hiljattain uusinut, joten niissäkään ei ole vikaa.
    Vika saattaisi olla äänikortissa (SB Live!) koska musiikkiohjelmien ollessa päällä kone on joskus kaatunut, ja pelejä pelatessa melko usein (tosin pelissä äänien säätäminen kokonaan pois päältä ei ole toiminut). Jokusen kerran kone on jopa kaatunut ollessaan yön päällä ilman sen kummempaa toimintaa, mutta tämä on sattunut vain 2 tai 3 kertaa.
    Läpötilassa en usko ongelman olevan, koska tuo peli kaataa koneen vaikka se olisi vasta laitettu päälle ja takuuvarmasti sopivissa käyttölämpötiloissa.
    En myöskään usko että tuo kyseinen murheenkryyni (Diablo2) sitä aiheuttaisi, koska muistan tämän tapahtuneen muidenkin pelien kanssa aiemmin.
    Powerissa ei myöskään pitäisi olla vikaa, koska sekin on hiljattain vaihdettu uuteen.
    Netin kanssa hommalla ei ole mitään tekemistä koska kone kaatuilee samaan tahtiin riippumatta siitä onko se kytkettynä nettiin.

Vielä kertauksena mahdolliset aiheuttajat:

Vaihdetut/tarkistetut osat:
    - cd-asemat
    - näytönohjain
    - muistit
    - kovalevyt
    - virtalähde

Tarkistamattomat/mahdolliset vianaiheuttajat:
    - äänikortti
    - prosessori
    - emolevy

Ohjelmistoissa en usko myöskään olevan vikaa koska sama toistuu kahdella eri käyttiksellä, eri kovalevyille asennettunakin.

Äänikortin saan vielä tarkastettua yksinkertaisesti ottamalla sen pois, mutta jäljellejäävät prosessori ja emolevy ovatkin hankalampia tarkistaa. Niinpä ajattelin kysellä josko joku täällä osaisi/tietäisi ongelmaan ratkaisun, tai olisi joskus kohdannut itse saman ongelman, ennenkuin menen ja ostan uuden prossun/emon.
    Ja ilmoittakaa toki jos olen unohtanut mainita jotakin oleellista.

2.  
  3. teijoster

teijoster Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Oletko tutkinut biosin asetukset muisteille ja fsb:lle?

4. Faeryan

Faeryan Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Tietääkseni Biosin asetukset on olleet samat jo herraties kuinka kauan, kuitenkin ajalta ennen näitä ongelmia. Suurin osa Biosin säädöistä on melkoista hepreaa, mutta pitänee katsella ja kokeilla ne läpi jahka pääsen kotiin.

Jaa tämä sivu