Itseäni on pitkän aikaa kutkuttanut ostaa ratti ja polkimet -yhdistelmä, mutta en tiedä millainen kannattaisi ostaa. Hinnan yläraja on 150€ ja tietenki hyvä yhteensopivuus eri autopelien kanssa oisi hyvä. Test drive unlimitediä ja need for speedejä tulee pelattua. Ratin myötä oisi mukava päästä pelaamaan näitä reaalisempiaki pelejäm joita ei näppäimistöllä kehtaa pelata. Elikkäs, millaista kannattais vaihtoehtoja kannattaisi harkita? Kiitos jo etukäteen.
Ostin taannoin Logitechin momo racing force feedback ratin. Kokemusta tosin ei ole kuin GTR 2:n osalta, mutta kyllä on ollut kelpo ratti. Force feedback antaa mukavasti ajotuntumaa ja polkimetkaan eivät liu'u jalkojen alta pois, kun niissä on kumitassut alla. Keväällä ostin gigantista, 129 euroa ja 2 vuoden takuu.
Mulla on ollu kohta parisen vuotta Logitechin Driving Force Pro käytössä. Tyytyväinen olen ollut eikä ole uutta tarvinnut vielä ostaa. Tulee käytettyä viikottain eli ihan kestävää tekoa. Maksoin tästä noin 90€ uutena. Hinnat on varmaan nykyään vielä ihan samoissa, jos tätä mallia ees enää myydään. Momoon verrattuna varmaan aika samanlaisia, mutta tästä löytyy 900-asteen kääntösäde. Alle 150€ rattina markkinoille tuli tässä kesällä/syksyllä sellanen ku Driving Force GT. Se on uusittu versio tästä Driving Force Prosta ja kulkee GT5 Prologuen nimikkorattina. Hintaa tuolla ratilla on noin 130€. Jos meinaa laaturattia hommata niin se kannattaa olla Logitechin.
Juuh, kiitti vastauksista. Tuosta momon ratista ja DFP:ta olin kuullu aikasemmin. Onko kellään sitten kokemusta tuosta Driving Force GT:stä? Ja miten paljon tuolla 900 asteen kääntösäteellä on merkitystä autopeleissä?
Mitä nyt tulee autolla ajamisesta mieleen, niin joku 18-Wheeler: American Pro Trucker tyyppinen peli (?). Vanhaa rekkaa ajaessa ei ohjaustehostinta ollut, joten ratin välitykset oli semmoiset, että monta kierrosta sitä sai veivata tiukassa käännöksessä. Jossain rateissa oli jopa pyörivä nuppi, josta pitemällä ei tarvinut vaihtaa otetta veivatessa. Tai jos joku "Tsernobyl simulaattori", missä duunarina veivaat isoja putkistoventtileitä auki ja kiinni, yrittäen estä sen kosahduksen. Formula autoissa kun vaihteet on ratin napeissa, niin tarvittava kääntösäde ratissa on varmaan n. +/- 45 astetta.
Nuissa momossa ja DFP:ssä taitaa olla vaihdekeppi? Onko niissä vielä erikseen "viiksivaihteet" tai jotkin muut vaihteet? Kun kiehtoisi tuo vaihdekeppi kun tunnostais reaalistisemmalta sillä napautella vaihetta isommalle ja pienemmälle. Voi kai tuon DFP:n säätää myös että se käyttää pienempää kääntösädettä?
Joo kyllä ne läpät löytyy tästä DFP:stä ja saa tietenkin muutettua kääntösädettä, itse omistan myös moisen kapistuksen.
Itselläni on ollut aika pitkään tuo Logitechin Momo Racing Force ratti. Kyllä on erinomainen tuntumaltaan ja ajettavuudeltaan. Ostin sen aikoinaan melkein kolme vuotta sitten Gigantista. Taisi olla 129€. Siitä laadusta sen verran, että kävin vaihtamassa ensimmäisen setin, koska ratti ei tunnistanut kääntöä ollenkaan. Kaikki muut toimi, mutta ei ymmärtänyt, kun rattia käänsi. Oli jo ostaessa valmiiksi rikki. Takuuseen meni ja uusi setti onkin toiminut niin kauan kun sillä olen ajellut. Oli tosin käytössä varmaan vain jonkun puoli vuotta ja sitten innostus hiipui. Kaikista laitteistahan maanantaikappaleita löytyy.
Rupesi tuo Driving Force Pro kiinnostamaan, nii tietääkö kukaan että saako sitä vielä ostamalla/tilaamalla mistään? Kun vissiin sitä ei enää valmisteta?
Tuossa momossa on viiksivaihteet sekä vaihdekeppi. Arvioisin kääntösäteeksi (ääripäästä toiseen) klo 4:stä klo 8:aan. Muistaakseni kerran olen pelin valikkojen kautta kokeillut kääntösäteen pienentämistä. Sitä en tiedä saako sitä ratin omasta ohjelmasta muutettua.
momossa pystyy säätämään omista asetuksistaan, voisiko joku muuten pistää vinkin kuinka saan nuo specsit näkymään viestieni alla..?!