Q9550 boxed jäähyllä rasituslämmöt lähes 80 astetta ja nousee

Viestiketju PC:n rautaan liittyvä keskustelu -osiossa. Ketjun avasi Scorpio86 02.09.2008.

1. Scorpio86

Scorpio86 Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Elikkäs viikon vanhassa koneessa prossun rasituslämmöt nousee lähelle 80 astetta.. Nousis varmaan ylikin jos rasitusta jatkais. Työpöydällä lämmöt pyörii siinä 45-60 astetta, core0 kuumimpana. Prossuna siis Q9550 vakiojäähyllä & -kelloilla ja emona MSI P43 Neo-F. Lämmöt mitattu Everestillä, SpeedFanilla ja Coretempilla, heittoa eri ohjelmien välillä max. 5 astetta. Huoneen lämpötila n. 22 astetta ja kotelona P182.

Eniten ihmetystä aiheuttaa se, että jäähy on rasituksessakin noin kädenlämpönen sormilla kokeillessa. Kertaalleen oon laittanu jäähyn uudestaan kiinni uusilla tahnoilla ja varmistanu, että se on kunnolla paikoillaan.

Toinen ihmettelyn aihe on prossun flektin pyörimissuunta, se kun imee ylhäältä ja puhaltaa siiliin.. Onko normaalia?

Auttakaapa, viisaammat, pohtimaan vian syytä

2.  
  3. schnappi

schnappi Guest

coolerin pitääkin puhaltaa siiliin :D

oletkos biossista katsonut lämpöjä? (idle)

4. rmCowboy

rmCowboy Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    46
  5. Scorpio86

Scorpio86 Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Juu taitaapi olla biosista kiinni..
    AMI BIOS v1.5
    - Fixed BIOS report incorrect CPU temperature

Noin lukee emon bios-sivulla, itelläni on biosista v1.2 :) Bios näyttää bootin jälkeen prossun lämmöiksi sellasta ~35 astetta

Mitenkäs toi biosin päivitys toimii? Tuon v1.5:n mukana tulleitten ohjeitten mukaan tarttis levykeaseman ja win98/ME käynnistyslevykkeen :S Levykeaseman varmaan saan hommattua jostain, mut toi käynnistyslevyke voipi olla hankalampi hommattava..

6. rmCowboy

rmCowboy Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    46
    Voit päivittää biossin korppuaseman kautta, taikka luoda boottaava USB tikku. Käynnistyslevykkeen voit luoda itse muutamalla klikkauksella helposti, google kertoo lisää.

Itse jouduin päivittää oman uuden MSI emolevyn Windowsin kautta, ja olen aina aikasemminkin windowsin kautta päivittänyt, koska on ylivoimaisesti helpoin tapa, eikä tarvitse korppuasemaa/buuttaavaa tikkua. Pitää vain muistaa sulkea taustaohjelmat.

7. Whasssup

Whasssup Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Siellä jossain (tarkat tiedot, joo) on flashbios, tai jts. jolla saa nuo BIOS:t aika kätevästi päivitettyä (2 kertaa jo päivitellyt, katotaan millä kerralla lähtee dual-bootti IP35-E:stä).

8. Scorpio86

Scorpio86 Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    No niin, bios päivitetty eikä ongelma hävinny mihinkään. Uskalsin viimeinki lähtee testaamaan että kuinkahan ylös ne lämmöt oikeen nousee.. Viiden minuutin täyden rasituksen aikana lämmöt nousi 84 asteeseen, ytimien välillä n. 10°C ero kuumimman ja viileimmän (=vähiten kuuman) välillä. Tuossa alko jo siilikin lämmetä ihan kohtalaisesti, eli ilmeisesti ei oo kontaktiongelma. Idlenä lämmöt edelleen 45°C ja 60°C välillä.

Kotelotuulettimet kun laittaa puhaltamaan täysillä, niin lämmöt laskee muutamalla asteella ja koko laitos alkaa kuulostaa lähinnä suihkukoneelta..

Tais siis tulla uuden jäähyn hankinta eteen. Olisko kellään ehdottaa tohon jotain hyvää laitetta mikä pitäis lämmöt kurissa pienellä äänellä?

Kertauksena kokoonpano:
    -Intel Q9550
    -MSI P43 Neo-f
    -Antec P182

9. mrcheeky1

mrcheeky1 Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    46
    Noctuan ratkaisut ovat loistavia hiljaisuutta arvostaville, myös Xigmatek HDT-S1283 olisi hyvä valinta. Paljolti riippuu budjetista.

Viimeksi muokattu: 09.09.2008
  10. spotless

spotless Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    46
    Voin suositella ainakin Noctua NH-U12P cooleria,
    vaikkakin sen hinta on korkea.

Noctuan hinta selittynee siltä osin,
    että mukana tulevalla flektillä on 6 vuoden takuu,
    joten hetkeen ei tarvi uutta cooleria olla ostamassa.

Mulla on tuo Noctuan cooleri omassa koneessa kiinni
    ja nyt on QX9650@4,0GHz 10x400mhz 1,296v ja nettikäytössä coret ovat 42 41 38 37c. ja prossu 34c.
    Koppana on myös Antecin 182.

Aivan loistava cooleri, tosin pohjan olen siitäkin itse joutunut hiomaan.

11. Scorpio86

Scorpio86 Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Tuli tilattua Noctuan C12P jäähy tuntien intensiivisen arvostelujen selailun jälkeen.. Tuntuu pesevän monet nestejäähytkin jäähdytystehossa ja hiljasuudessa :) Samaan pakettiin tuli otettua 2 x Noctuan S12-1200 koteloflektejä.. Saapi nähä kuinka hiljaseks tuo masiina oikeen menee.

Yritän laittaa pientä testitulosta jahka nuo vermeet saan kiinni.

Jaa tämä sivu