Mulla rupesi läppäri ikävästi kuumenemaan ja päätin sitten purkaa sen ja poistaa sisältä löytyvät villakoirat. No samalla ajattelin että kokeillaan nyt sitten laittaa uudet tahnat prosessorin ja kuparimötikän väliin, jos se vaikka auttaisi. Kun sain kuparin irti prosessorista huomasin että prossun päälle jäi kuivaksi kovettunut kerros jotakin tahnaa. Se nyt pitäisi saada siitä pois ilman että prossulle tulee vauriota. Mitä konstia suosittelette? Ihan kevyt raaputus kynnellä ei auttanut lainkaan. Pitäisiköhän käyttää jotain liuotinaineita? Kenties topsipuikon kanssa.
Näin on. Kokeile raaputtaa prossu puhtaaksi jollain muovikortilla (luottokortti, kirjastokortti jne). Jos ei lähde kokonaan puhtaaksi niin sitten tuota isopropanolia kehiin. Se on hyvää ainetta käyttää, sillä se ei vaurioita elektroniikkaa ja haihtuu kokonaan pois.
Kiitos vinkeistä. Isopropyylialkoholi toimi hyvin. Isoimmat lähti leffavuokraamon kanta-asiakaskortilla ja loput tuolla liuottimella.
Itse huollan vanhaa rautaa ja noihin tosi pinttyneisiin tahnoihin olen käyttänyt CRC:tä. Antaa vaikuttaa muutaman minuutin ja tahna on kokonaan liennut CRC:n sekaan. Sitten pyyhkii sen mössön huolella pois ja viimeistelee tuolla isopropyylialkoholilla. CRC on öljypohjaista, joten kannattaa olla varovainen, ettei se leviä kovin paljon. Niin ja joskus on vielä vaikeampia tapauksia, jossa pitää ottaa useampi CRC-käsittely, ennen kuin saa kaikki möhnät pois.