Tervehdys. Kysymys kuuluu tarviiko, saako tehoa, kannattaako? Itsellä ryzen 5 3600 prossu ja tilasin kaveriksi rtx4070ti näyttiksen. Näyttis tulossa ensi viikolla, mutta alkoi mietityttämään, että kannattaisko toi prossu päivitellä? Mitä mieltä on parvi äly. Mulla 27" curved 165hz näyttö ja pelailen 1440p asetuksilla. Mm. Gta v, rdr2, witcher 3, fallout 4, green hell yms. Ainiin. Keskusmuistina toimii corsair 3600mhz cl16 32gt. Mihin päivittäin ton prossun.
5800x3D on parhain ja viimeinen prossu AM4 kannalle. Siihen kantaan ei enää tulla julkaisemaan uusia prossuja joten tuo kannattaa päivittää mikäli aikoo vielä pysyä AM4 emolevyssä. Itse päivitin ja tehoa tuli huimasti lisää.
Tuo yllä mainittu 5800x3d on tosiaan järkevin päivitys. Pelaamallahan se selviää onko päivitykselle tarvetta, uskoisin että tuo 3600 varmaan aikalailla ajanee asiansa. Toki jos sattuu prossun verran löytyvän ylimääräistä tililtä niin voihan sen päivittää jo tässä kohtaa, tuo 5800x3d tosiaan parasta on mihin tuo kanta pystyy ja siihen ennen pitkää kannattanee päivittää, toistaiseksi am5 kanta ei pelaamisessa tuolla resolla juurikaan edellä ole ja näytönohjainhan tuossa rajoittaa.
Moro, en tiedä oliko täällä luvallista tulla väliin toisen aloittamaan ketjuun mutta mulla on niin sama tilanne kun aloittajalla, niin ei viitsisi aloittaa uutta. Eli prossuna tuo tasan sama Ryzen 5 3600 ja tarkoitus päivittää se ja näytönohjain (tällä hetkellä Radeon RX5700). Tarkoitus olisi selvitä melko pienellä budjetilla joten tuohon ehdotettuun 5800x3d:hen se ei riitä. Onko noi edullisemmat ihan huono sijoitus? (Esim. Ryzen 5 5500/5600). Näyttisosastolla myös budjettiratkaisua joten mahdollisesti RTX 4060 mutta vähän mietityttä, että onko järkevä ostos vai pitäisikö yrittää haalia lisäbudjettia jotta saisi vähintään RTX 40070. Lähinnä tässä nyt päivitystarve heräsi kun näin Alan Wake 2:n vaatimukset. Powerina on Corsairin RM650X (2018) joten sen suhteen ei varmaankaan tule ongelmia? Kiitokset ja pahoittelut jos olin törkeä ja tulin väliin huutelemaan.
Uudelle kysymykselle yleensä tulisi tehdä oma avaus siksi, ettei sekoita aloittajan keskustelua väliintulolla. Se saattaa sekoittaa myös vastaajia, kun väliin tulee uusi kysymys, ainakin pidemmissä keskusteluissa.