olisiko kenelläkään tietoa taisol coolereista kuka tuo maahan tai jälleenmyyjiä kiinnostaisi vaan sen coolerin hiljaisuus eli mistäshän niitä saisi ?
Mikä Taisolin malli on (muka) erityisen hiljainen, yleensä kun tuollaiset yli 4500 RPM pyörivät eivät sitä ole?
Läpi kun kävin malleja (valmistajan kotisivuilla), yhtään alle 30 dB tuularia en siellä nähnyt ( tasot 31,5 - 39 dB), eli ei noita parhaalla tahdollakaan voi hiljaiseksi (suuhteellisesti) sanoa tuohon teholuokkaan suhteutettuna. Eikä ne edes ollut halpoja tuossa suomipuljussa.. Ehkäpä jostain löytyy halvemmalla.
Onko muuten kokemuksia oikeasti hiljaisista ja kohtuuhintaisista tuulettimista 1.5GHz:n Athloniin? Tuon nykyisen möykkä alkaa päivä päivältä häiritä yhä enemmän. Olen kallistumassa Coolermasterin DP5-7JD1B:n kannalle ihan paperien perusteella, kun hinta on kohtuulliset 18 EUR ja desibelejä 24.2. Muitakin mielipiteitä olisi kyllä hauska kuulla.
Itse käytän viuhkasiili/laitetuuletin -yhdistelmää, voi sanoa käytännössä äänettömäksi. Ei tosin sovellu henkilöille jotka usein tykkäävät vaihdella kortteja korttipaikkoihin, sillä laitetuulettimen varren toinen pää ruuvataan yleensä näytönohjaimen ruuvin alle. Zalmanin siiltä saa ainakin jimm's pc-storesta.
wipe, jos haet "perinteistä" ratkaisua, tuo coolermaster käy ihan hyvin. Itse hankin 1700 XP prosessoriin GlacialTech Igloo 2320 Retail siilin + tuulettimen, combon hinta huimat 11,80 € verkkokauppa.com:ssa, mölyä lähtee 25 dB (3000 rpm).
Mulla on 1.3 G TB ja siinä AlpahaSinkin jäähdytysripa. Tuuletin on 80x80 Papst 12DB - on hiljainen (vaimennetun kotelon sisällä äänetön) ja jäähdytysteho riittää oikein hyvin. Ei kuormallakaan nouse yli 60 asteen.
niin tosta taisol coolerista vielä että esim compaq käyttää uusissa mikroissa tätä tuuletinta ja ääntä tuskin kuulee
Compaqin kotelot ovat aika jämäköitä ja eristävät ääntä hyvin. Tavalliseen kloonimikron koteloon kannattaa valita tuuletin, joka on laadukas ja kooltaan mahdollisimman laaja-alainen, jolloin ääni on matalampi ja kierrokset pienemmät, tuuletin ei siten niin helposti myöskään resonoi kotelon peltiseinien kanssa.