Prosessorijäähdyttimen puhdistus

Viestiketju PC:n rautaan liittyvä keskustelu -osiossa. Ketjun avasi Mupsteri 09.05.2006.

1. Mupsteri

Mupsteri Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Mulla on tuossa prossussa kiinni [bold]Zalmanin CNPS7000B-AlCu[/bold] jäähdytin ja tuota kysyisinkin että miten tuon siilen sais hyvin putsattuu? Oon kyllä ihan imurilla aatellu puhistaa, mutta pitäs saada tuosta jäähdyttimestä se [bold]pelkkä tuuletin[/bold] irti, sillä jos se tuuletin on siinä kiinni, nii ei siitä siilestä saa oikein kunnolla puhdistettuu pölyjä tuulettimen lapojen ollessa tiellä. Useimmissa jäähdyttimissähän taitaa se tuuletin olla kiinni ruuveilla, mutta tässä ei, joten miten sen tuulettimen saisi oikein irti?

2.  
  3. GrandSam

GrandSam Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Irroittamisesta en tiedä, mutta pöhäytä paineilmalla se puhtaaksi (imurin suutin sitten siinä liepeillä ottamassa pölyt talteen). Itse harrastelen moista kerta/kahteen vuodessa...

4. microbi

microbi Active member

Kiitokset:
    1
    Pisteet:
    68
    Itse käytän paineilmapuhdistajaa = semmoinen spray-purkki johon pakattua ilmaa, niissä on mukana "pilli" joka laitetaan suuttimeen => saa hyvin puhdistettua vaikeatkin kolot - ei tarvitse irroittaa mitään. Löytyy varmasti jokaisesta tietokonekaupasta. Negatiivinenpuoli on hinta: ~10€ :( MUTTA sen verran hyvin sillä saa puhdistettua kaikki kolot ym. (hakkaa kaikki imurit ym. mennen tullen), että katson sen olevan hintansa värtti. Itse käytän sitä "silloin tällöin" - hommasin sen aikanaan koska vanha näytönohjaimeni oli niin pölyinen, että lämmöt nousi jolloin koko p*ska sammui => puhdistuksen jälkeen toimi jälleen.

Viimeksi muokattu: 09.05.2006
  5. Tarez

Tarez Regular member

Kiitokset:
    1
    Pisteet:
    28
    Joo, toi paineilma on hyvä konsti, joku vois aatella, että säästämpä vähän, kun talosta kompurakin löytyy. Mutta tavalliset kompurat sylkee aina enemmän tai vähemmän ilmansa mukaan öljyä, (jollei oo joku automaalari spesiaali kone, jossa hyvät öljyn eroittimet)

Puolijohde komponentit tykkää aika kyttyrää noistä öljy pisaroista, ja melkovarmaan oikosulkee jotain emolevyn juttuja.

6. Puntsi

Puntsi Active member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    Mulla ainakin on ihan perus bilteman-tasonen kompura,millä konetta putsailen, eikä ainakaan tähän asti ole vielä koneet sanonu toimintaansa irti sen takia kun putsailen ne kompuralla.
    Kyllä se öljy mitä sen ilman mukana tulee on todella vähäistä, että sanoisin että kyllä sitä kompurallakin voi puhaltaa, jos sellainen löytyy..

7. Sammann

Sammann Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Kotoa löytyy kanssa kompura suhteellisen isokin vielä!

tätä jo odottelinkin kerran kuulin, että kompurat sylkevät "vettä joka voi hajoittaa koneen osuessaan oikeaan paikkaan" =D
    höpön höpön puhetta. Mitenkäs muuten öljy (jos sellaista edes lentää sieltä) on vaarallista koneelle? itse ainakin puhdistelen näyttiksen corea/cpu:n ydintä vedellä & paperilla eikä se siitäkään sano mitn..
    tosin jos meet ostaa jonkun 5€ wnb kompuran niin en ihmettelis vaikka lentelisikin! eli kun laitteisiin panostaa vähän enemmän niin kyllä pärjää!

E: Puolijohteet siis? jaa no eipä ole tapana pistää konetta kompuran yms. eteen virtajohto seinässä! eli se on n. 1/100 000 mahdollisuus onnistua toi sun sanomas. Ensinnäkin, että siellä olisi virtaa varautuneena, jos purat sen ja toiseksi että sieltä lentäisi, sitä öljyä juuri oikeaan paikkaan...

Viimeksi muokattu: 10.05.2006
  8. Mupsteri

Mupsteri Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Kiitti vastauksista. Pittääpi ehkä ostaa sit tommonen paineilmapuhdistaja.

Jaa tämä sivu