1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

projektori 1000€ luokaa?

Viestiketju Yleistä keskustelua digitaalisesta videosta -osiossa. Ketjun avasi noobster 16.02.2006.

  1. noobster

    noobster Guest

    kommentteja ja kokemuksia edullisen luokan koti proktoreista
    kaivataan, pitäisi hommata projektori mutta valinnan vaikeus
    iski...
    -dlp vai lcd (luin testiä jossa moittivat lcd kennon kestävyyttä)
    -tietysti kontrasti ym. tekniset ominaisuudet...
    -Testi linkkejä?

    jos sinulla on 1000€ projektori anna komentti,
    Kiitos jo näin etukäteen ;)
     
  2.  
  3. wipe2000

    wipe2000 Senior member

    Liittynyt:
    05.08.2002
    Viestejä:
    6,109
    Kiitokset:
    5
    Pisteet:
    118
    Kommentoinpa kuitenkin, vaikken tuon hintaista tykkiä omistakaan.

    Jos DLP:tä mietit, on tykki melkeinpä itse koekatseltava. Joidenkin silmiin (kuten omiini) on väripyörän aiheuttama ns. sateenkaari-ilmiö todella häiritsevä, toisia se ei häiritse juuri lainkaan. Tuota ongelmaa lukuunottamatta erityisesti halvoilla tykeillä DLP:n kuva on mielestäni selvästi parempi kuin LCD:llä.

    LCD ei ole ikuinen, mutta kaipa se ainakin pari lampunvaihtoa kestää, eli saman mitä nykypäivän televisiotkin. Siinä ajassa kuvanlaatu lienee muutenkin oleellisesti parantunut, joten eiköhän tykin vaihto silloin jo suju kohtuullisen kivuttomasti.

    Vierailu jonkun ammattitaitoisen alan liikkeen tiloissa voisi olla paras lähtökohta ostamiselle. Tampereelta on pakko suosittella Hifihuonetta.

    (edit: typo)
     
    Viimeksi muokattu: 16.02.2006
  4. NUIJJA

    NUIJJA Active member

    Liittynyt:
    12.01.2005
    Viestejä:
    4,410
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
  5. samonoi

    samonoi Member

    Liittynyt:
    27.12.2003
    Viestejä:
    58
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Mulla on hitachi pj-tx10 niminen tykki ja katselen n.3,5metrin päästä 80 tuuman kuvaa, ja mielestäni kuva on tosi hyvä. Kaikki kaveritki olivat yllättyneitä että kuin hyvä onkaan tykin kuva. Eka lamppu kesti 2300 tuntia. kuva kirkastui paljon kun uusi lamppu piti laittaa. Lamppu oli edullinen kun moniin muihin vertaa. n.200 ekeä. Ja kaikille tiedoksi että lamppuahan ei kannata vaihtaa ennenku se hajoaa. Jotku sanoo että tottakai se pitää vaihtaa ku tunnit on täynnä. Olen nähnyt lampun kestävän jopa 8000 tuntia, se on tuurista kiinni.
     
  6. -Rex-

    -Rex- Regular member

    Liittynyt:
    18.03.2005
    Viestejä:
    491
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Täysin samaa mieltä wipe2000 kanssa.

    Olen nimittäin toinen dlp tykeillä sateenkaaria näkevä ja ongelmana se on toki yksilöllinen, mutta sitäkin ikävämpi. Itselläni oli pari kappaletta infocusin edullisia malleja testissä ja tuloksena molemmista päänsärky, joten lähtivät samantien vaihtoon ja tilalle tuli ensin odotusajaksi Hitachi Pj-tx10 (joka muuten myynnissä jos kiinnostaa ;)) ja kohta perään Panan Pt-ae700.

    Tekniikkana voisi sanoa, että jos ostat kalliin dlp:n (jota itsekkin voi kärsimättä katsoa) saat erinomaisen mustan tason ja tietysti joissain vanhemmissa lcd tykeissä ilmenevää pikseliverkkoilmiötä (siis tyyliin jos katson hillitöntä kuvaa 1,5m päästä) ei näy.

    Tosin lcd on kehittynyt myös mustan toistossa todella paljon ja alkaa parhailla nykymalleilla olemaan jo melkoisen vertailukelpoinen dlp:tä vastaan. Myöskin häntimistä ei enää esim. omilla tykeillä ilmene.

    Eli kokonaisuutena suosittelen lcd-projektoreja, mutta tietyin varauksin myös dlp kannattaa laittaa harkintaan.
     
  7. noobster

    noobster Guest

    tuli infocuksen dlp tykki hommattua,
    ja 20 tunnin katselun jälkeen olen tosi tyytyväinen! kallimpia tykkejä en viitsinyt edes demota koska, no nälkä kasvaa syödessä...
    aika paljon kestää valasitusta ihan normaaliin katseluun, ainakin omasta mielestä siis, kirkaat kivat värit, tarpeeksi mustaa jne
    ja valovoimaisuus tuntuu tosi hyvältä :)
    (ja taidetaan olla hameväenkanssa sen verran sokeita että ei sateenkaaria ole näkynyt...)
    niin ja jos siis negatiivista etsimällä etsiä niin kuva väreilee välillä progres. komponentti lähdöllä mutta sekin johtunee kenties huonosta johdosta... (vastus n 2.2ohm/karva) mutta täytyy kipaista kaupoilla--->johto pitäisi olla 75 ohm kieppeillä...

    edit: väsäsin uudet komponentti johdot, ja vot! ei häiriön häiriötä,
    tosi hyvä kuva ;-D



     
    Moderaattorin viimeksi muokkaama: 28.02.2006
  8. Wepsukka

    Wepsukka Member

    Liittynyt:
    04.02.2005
    Viestejä:
    27
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Samanlaista oon iteki koittanu hommata. Siis jotain noin 1000€ luokan tykkiä. Saiskohan sulta mahdollisesti tarkkaa mallia ja hintaa tykistä. Oon käyny kattelee kaikenlaisia malleja ja ei näy sateenkaaren sateenkaarta. :D Ja jos vielä kertoisit et mistä päin hommailit tykin.
     
  9. NUIJJA

    NUIJJA Active member

    Liittynyt:
    12.01.2005
    Viestejä:
    4,410
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    @noobster
    Samaa kuin Wepsukka@ kiinnostusta olisi.

    typö.
     
    Viimeksi muokattu: 10.03.2006
  10. noobster

    noobster Guest

    hommasin infocuksen sp 4805 (995€) ja muut tarpeet tampereelta
    hifistudio17:lta palvelu oli hyvää ja asiantuntevaa.
    tykeistä tietty voisi runoilla muuten novellin verran mutta itse olin asiassa sitä mieltä että käyn demoamassa laittetta joka sopii kukkarolle ja jos silmä tykkää niin eikun siitä sitten.
    Täysin tyytyväinen olen ostokseen(95h takana), kankaassa oli tosin pieni vekki mutta se oli ripustuksesta kiinni. eli terveiset vaan tampereelle!
    Ja mitä noihin häiriöihin joita ilmeni komponentti kuvassa syy oli
    sonyn dvd soittimessa joka välillä antaa häiriötä. (loppuu kun käynnistää uudelleen) tämä siis ilmenee kuvan aaltoiluna...

    niin ja sen verran tykkäsin kuvasta (normaali valaistus päivällä) että telkka sai muuttaa makkariin toistaiseksi...

    edit: Onkotietoa saako dvi karvaa mertritavarana?
     
    Moderaattorin viimeksi muokkaama: 10.03.2006
  11. NUIJJA

    NUIJJA Active member

    Liittynyt:
    12.01.2005
    Viestejä:
    4,410
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
  12. noobster

    noobster Guest

    THX! (thänks)
     

Jaa tämä sivu