Olen jo pitkään käyttänyt Project X -ohjelmaa digi-box-videoiden muokkaamiseen. Se on toiminut suht' koht' hyvin. Nyt minua on Windows 7:n käytön aloittamisen jälkeen alkanut nyppimään ohjelman käytössä esiintvät virheet. Nyt on tosi kyseessä Project X:n suhteen: Kertokaa, onko olemassa mitään vastaavan tyyppistä ohjelmaa kuin Project X? Onko tuo Project X aina vaan ja kaikki kaikessa kaikille, vai eikö mitään muuta ole olemassa? Jos sellainen muu ohjelma on, niin kertokaa siitä myös minulle. Pitää ottaa perspektiiviä eri ohjelmien välille objektiivisesti ja valita omaan käyttöön sopiva ohjelma, joka myös toimii Windows 7:n alla. Taitaa olla vaatimustaso liikaa vaadittu, tai sitten ei. Kiitos joka tapauksessa kaikista vastauksista. Ja hyvää jatkoa edelleenkin.
On ollut jo siitä saakka kun se julkaistiin. Uusia ongelmia tuli eilen (20.03.2010) kun muutin rainoja authoroitavaan muotoon. Yksi esimerkki on vuodelta 1963 valmistunut raina, jonka skaalaus ei ottanut onnistuakseen, vaikka teki mitä tahansa. Omalla tietokoneen näytöllä (1920 x 1080) kuvassa kaikki on pitkiä ja laihoja (ihanne laihuus, joka menee anoreksiankin edelle, heh!). Kun katsoin rainaa TV:stä (vanhempi full FD putkirähmä), niin kuva oli aivan normaali, eli kuvan yla- ja alaosaan jäi tyhjä tila. Tietokoneen näytöllä kuva asettui keskelle siten, että ylä- ja alaosaan ja molemmille sivuille jäi tyhjä tila. Se minua korpee, ettei Project X:ssä voi muuttaa mitään sellaiseksi, jonka odottaisi myös toimivan lopputuloksen osalta konkreettisesti. Toinen typeryys joka Project X:ssä minua on jo pitkään ottanut ajattelu-elimeen, on tekstityksen koon hirveys. Sitä kun ei saa millään keinolla muutettua pienemmäksi. Katsopa vaan YLEn ohjelmia, niin huomaat kuinka suuri kokoista fonttia tekstityksessä käytetään. Minä haluaisin, että se olisi hieman pienempi ja siedettävämpi kokonsa puolesta. Vaikka Project X:stä löytyy jos jonkinlaista säätöä erilaisille asioille, niin on alkanut tuntumaan siltä kuin että ovat siellä pelkkänä rekvisiittana. Sitten vasta ne toimivat jos ostaa aidon ohjelman, olkoonkin että uusin Project X (samoin vanhemmat) on Freewarea. Kaiken edellä kerrotun johdosta toivoisin että löytäisin Project X:n kaltaisen ohjelman sillä erotuksella, että kaikki myös toimisivat siinä odotetulla tavalla. Että tällaista murinaa ja mokellusta tänä aamuna faktoista jotka nyppivät. Kiitoksia aiheellisesta kysymyksestä joka liittyi Windows 7:ään. Ja hyväksi (vaan ei huonoksi) lopuksi kerrottakoon jotain hyvää kaikille Windows 7:ää käyttäville: DVD Author GUIn uusin versio (1.021) toimii kiitettävästi. Vanhemmat versiot kun eivät mielistyneet Windows 7:ään vaan tekivät jäynää virhe-ilmoituksella: Path / File access error (Error 75). Kiitos ja hyvää jatkoa sinne jonnekin.
Onko java uusin mahdollinen versio? Ei kyllä pitäisi Win7:lla olla mitään vaikutusta asiaan kun tuohan on javalla tehty ohjelma. Itsellä toimii ihan nätisti Win7:lla (ja Mint linuxilla) ProjectX:llä ei ole skaalaamisen kanssa mitään tekemistä. Jos haluat videota skaalata, se on tehtävä joko videota uudelleen pakattaessa tai sitten katseluvaiheessa. Jälkimmäinen on suositeltavampi. Tuttu juttu ja tuolta http://www.digivideo.fi/wiki/index.php/Anamorfinen löytyy vastaus siihen. Jos se päin persettä lähetetään niin päin persettä se myös näkyy. Jos kuvasuhde on videossa väärin niin sen saa liputettua oikein. Tuolta löytynee jotain ohjetta http://www.digivideo.fi/phpbb2/viewtopic.php?t=355312