Progressive vai Interlaced

Viestiketju Yleistä keskustelua digitaalisesta videosta -osiossa. Ketjun avasi TheFlyer 14.08.2002.

1. TheFlyer

TheFlyer Guest

Terve.

Ajattelin kysyä tuosta hommasta hieman,olen yrittänyt pari päivää löytää siitä infoa mutta en tajua kuitenkaan.
    Kun muutan avi:n mpeg:si tehdäkseni VCD:n niin tuntuu vähän että tuo TMPGEnc valitsee tuon Interlaced/Progressive homman siellä
    Settings/Advanced/Video Source Type kohdassa ihan miten sattuu.
    Kun avaan avi:n TMPGEnc:llä niin sama avi voi olla kumpikin vaihtoehto siellä Interlaced/progressive valikossa valmiina valittuna.
    Tuntuu kuin TMPGEnc vain ottaa sen mikä oli edellisellä kerralla valittuna.

Siis,voisiko joku minua hieman neuvoa kuinka tiedän onko avi progressive vai interlaced.
    Kuinka sen voi tarkistaa?
    Olen rassaillut tuota VirtualDub:ia mutta sen AVI Information ei kerro tuosta mitään,tai saattaa ehkä kertoakkin mutta minä ehkä en osaa oikein tulkita sen informatiota.

Siis kumpaa käytän interlaced vai progressive kun teen avi:sta VCD:n käytettäväksi PAL-systeemissä?

Anteeksi jos kysymykseni on tyhmä mutta välissä tulee pirun hyvänlaatusia VCD:tä ja välissä taas on paljon sellaista neliön muotoista häiriötä siinä valmiissa VCD:ssä varsinkin kun on pimeä kohta elokuvassa menossa.

Peter.

Moderaattorin viimeksi muokkaama: 14.08.2002
  2.  
  3. Khauron

Khauron Moderator Ylläpitäjä

Kiitokset:
    2
    Pisteet:
    68
    Ajattelin nostaa nyt tämän kaikkien nähtäville sillä tästä voi olla suurtakin hyötyä jatkossa.

Eli eli...
    Yleensä jos lähdetään tekemään VCD:tä DVD:stä, niin itse tarkistan ainakin interlace / progressive -valinnan DVD2AVI:lla pyörittämällä videota hetken siinä ikkunassa. Jos DVD2AVI ilmoittaa progressive, niin sitten video on progressive. Mutta jos DVD2AVI ilmoittaakin interlaced, niin sitten tarkistan tämän vielä etsimällä kohtauksia jossa interlacea esiintyy. Aika usein DVD2AVI ilmoittaakin tämän väärin ja asetus on oikeasti progressive. Tämän huomaa itse liikekohtauksia katsomalla.

Mutta sinä sanoit että teet VCD:tä AVI:sta? Ja nämä avit ovat, mitä? Divx:ää? Aika useasti meinaan tuo interlace poistetaan joka tapauksessa jo tietokoneella jolla katsottavaa materiaalia tehdään. Muutenhan tuota ei pystyisi edes monitorilla katsomaan...

Käytä progressive-valintaa kun teet VCD:tä, sillä aika varmasti lähdemateriaalisi on tuota progressiveä (jos ne siis ovat aveja). Ja jos nyt sattuu menemään väärin niin ei paljon haittaa jos tuon VCD:n TV:täsi katsot...

Nuo kuvailemasi neliöt johtunevat lähdemateriaalin laadusta, eli se avi mistä VCD:tä teet on huonosti tehty tai liian alhaisella bitratella koodattu.

Jaa tämä sivu