Eli eli. Olen tehnyt DV-kamerallani kuvaamasta materiaalista Adobe Premiere Pro:lla elokuvan. Lukuisista yrityksistä huolimatta en ole saanut exportattua leffaa parhaalla mahdollisella tavalla. Leffan kuvasuhde on 16:9. Joka kerta kun olen yrittänyt exportata leffaa, tulee siihen pikselimössöjä ja häiriöitä, tai sitten kuvasuhde flippaa, tai laatu on muuten vain rapaa. Premieren mukaan alkuperäinen matsku on 25 fps, mutta sillä asetuksella tulee vaan raitoja leffaan, premiere ehdottaa 30 fps. Kuvasuhteeksi olen laittanut 720x400, jonka pitäisi olla oikea? Joku kuitenkin jatkuvasti mättää, enkä ole saanut netistäkään pläräilyllä tietoa asiasta tarpeeksi. Olisin äärimmäisen onnellinen jos joku voisi selvittää minulle miten saan leffan lopulliseen muotoon niin että leffa näyttää mahdollisimman hyvältä. Jos jollain on jotain tietoa kuinka leffasta voi vääntää DVD:n jossa on kaikki alkuvalikot ym. niin siitäkin olisin erittäin kiinnostunut.
MPEG-2. Sain kyllä jo ihan kohtuullisen version tehtyä. Jotenkin menee nuppi sekaisin näistä kuvasuhteista, vaikka olen kuvannut 16:9 kuvasuhteella niin silti matsku tulee ulos 720x576. Sitten on kova arpominen että asetuksilla exporttaus pitäis suoltaa.
Tuo kuvasuhde ja resoluutio eivät ole suoraan verrannollisia sillä MPEG tukee muitakin kuin neliön muotoisia pikseleitä. Eli pikselit ovat leveämpiä mitä korkeampi. esim. NTSC DVD resoluutio on 720 x 480, yksittäisen pikselin (kuva)suhde on 1.185, jolloin lopullinen kuvasuhde on 720 * 1.185 / 480 =1.778 (16:9)
Projekti on 16:9 PAL. Lueskelin tossa aikasemmin noista resoluutioista ja kuvasuhteista ja opinkin aika paljon. Fakta on vaan että en vieläkään saa kunnon asetuksia, joilla kuva olisi lopputuloksessa oikeassa kuvasuhteessa parhaalla mahdollisella kuvanlaadulla. Kiitos neuvoista!