Ongelmani on seuraavanlainen: Käytän videoiden editoimiseen Pinnacle Studio 8 Se ja olen nyt hankkimassa kirjoittavaa DVD-asemaa. Mutta kysymyksiä minulla riittää: 1) Paljonko (minuuteissa) videota mahtuu DVD-levyille? 2) Onko olemassa kuinka monta eri kokoista DVD-levyä (ei tarvitse mainita niitä joita pitää irrottaa tai kääntää koneessa, vaan vain ne, jotka tarvitsee laittaa suoraan vaan koneeseen ja voila) 3) Minkäsorttinen kirjoittava asema, voisi olla hyvä palvelemaan minun käyttötarkoitusperiäni, eli juuri omien kotivideoiden siirtämistä DVD-levyille? KIITOS KAIKILLA AVUNANTAJILLE!!!
1) http://keskustelu.afterdawn.com/thread_view.cfm/21452 2)http://www.testipenkki.net/atk/artikkelit/dvd-tekniikat.php 3)Asema joka tukee sekä miinus että plus formaattia... esim. NEC 1300 tai LG 4040b jne.
Mielestäni tämä on hyvä lukea kaikkien jotka eivät vielä tiedä paljoa DVD formaateista ym: http://fin.afterdawn.com/artikkelit/arkisto/tallettavat_dvdt_faq.cfm Itse tykkään tästä Plextorin asemasta: http://www.mpegit.net/plextor_test.php Joulun tienoilla on markkinoilla useampikin 8X polttava DVDRW asema ja se taas pudottaa nykyisten 4X asemien hinnat vielä alemmiksi kuin ne nyt ovat. Jos jaksaa odottaa niin kauan aikaa )
Olen aika paljon yrittänyt pistää päähäni oppimaani tietoa, mutta jotenkin yleiskuva jää vähän hämäränpeittoon (on siis pientä tietoa eripuolilta). Tää on nyt viimeinen kysymys, sitten olen TOOOOSIII onnellinen!! Kun tuolla testipenkeissä puhuttiin DVD-R kohdalla, että on kaksi eri kapasiteetti mahdollisuutta: 4,7 ja 9,4 GB, niin miksi juuri DVD-R on tämä kyseinen mahdollisuus ja miksei esim. DVD+R:llä?!? Kannattaako minun näin ollen ostaa DVD-R levyjä ja polttaa niihin, kun minun maalaisjärkeni sanoo, että siihen mahtuu huomattavasti enemmän tavaraa! Jopa kaksinkertainen määrä... Kai se on vain yksilevy - jota ei tarvitse irrottaa/vaihtaa puolta (pakko myöntää idioottina, ettei se juttu mennyt aivan jakeluun). KIITOS KUITENKIN AVUSTA TOSI PALJON!
Eikös se ole niin, että se miten nopeasti se polttaa, niin se ei vaikuta jälkeen mitenkään, eli voin aivan huoletta jättää vaikka koneen polttamaan DVD-levyä yöksi ja sitten aamulla ihastella valmista jälkeä Koska kaikki mitä vaadin siltä kirjoittavalta on, että se pystyy polttamaan minun kotivideoni DVD-levylle ja että voin katsella niitä DVD-soittimessani!!! Nopeudella ei ole MITÄÄN VÄLIÄ - ellei se sitten vaikuta myös laatuun. LAATU...!!!!!
Olisit vain lukenut tuon artikkelin johon laitoin linkin niin se olisi vastannut tuohon sinun kysymykseen ) + ja - formaatin levyjä ei saa suurempia kuin 4.7 Gigaisia (oikeasti niihin mahtuu n. 4.38 Gigaa). Sitten on olemassa kaksipuoleisia levyjä joihin yllättys yllätys mahtuu siis kaksi kertaa enemmän tavaraa, mutta levyn joutuu kääntämään ympäri. Ensi vuoden puolella luutavasti tulee molemmille formaateille kaksikerroslevyt joihin mahtuu n. 8.5 gigaa tavaraa. Niitä varten luultavasti voi joutua ostamaan uuden polttavan aseman. Laadukkaimmat asemat ovat mielestäni Pioneerin A06/106 ja Plextorin PX-708A. Myös LG GSA-4040B on hyvä. NEC 1300a:sta en kauheasti tykkää vaikka sellaisenkin omistan. Polttojälki ei ole ollut niin hyvä. Sitten hieman polttonopeuksista: 1X nopeus -> n. 60 min (CLV) 2X nopeus -> n. 30 min (CLV) 4X nopeus -> n. 15 min (CLV) 8X nopeus -> n. 8 min (ZCLV) Joten yön yli ei tarvitse levyn polttoa odottaa )
Sinusta on ollut tosi paljon apua, onneksi meille idiooteille on olemassa lähin mahdollinen apu... Kiitos, autoit tosi paljon kirjoittavan DVD-aseman valinnassa!! Harmi vaan tälleen yleisesti ajatellen, ettei levyille tosiaan mahdu enempää tavaraa... Kuulin huhun, että tämän vuoden puolella on tulossa myyntiin sellainen asema, joka pystyy polttamaan levylle triplasti tavaraa mitä nykyään, kuulostaako tutulta?!? Ei oikein houkuta ostaa joka vuosi uutta kirjoittavaa!!!
tulevaisuudessa markkinoille tulee sinilasertekniikkaa käyttäviä asemia. Niihin saadaa mahtumaan hurjasti enemmän tavaraa kuin nykyiselle DVD:lle. TDK on kehitelly jo neljäkerroslevyä johon mahtuu vain vaatimattomat 100Gb dataa ) Siihen mahtuisi jo mukavasti kotivideota hyvällä laadulla )