Piirisarjat VIA vai nVidia?Kovo+prossu...?

Viestiketju Vapaata keskustelua -osiossa. Ketjun avasi vwmurre 09.11.2003.

1. vwmurre

vwmurre Guest

Jeps...Eli olen ostamassa uutta emolevyä ja siellähän näkyy olevan eri piirisarjoja!
    Mutta, kun olen kysellyt kummalla piirisarjalla kannattaa emolely ostaa ja jotkut sanoo nVidia:lle (MSI) EI..?
    Ja jotkut sanovat, että molemmat OK?

Mihin nyt luottaa?

Tälläista pakettia olen harkinnut:
    Muutos ehdotuksia kiitos!

-Emo Abit NF7-S V2.0, nVidia nForce2, D/TB/xp ATX, PCI5, AGP 1, Dimm 3 DDR400, dma133, SATA, Audio6, LAN, FW, 2.08Ghz(-)... 144.20€

-Prossu AMD Athlon XP B 2600+ 1.92G/333MHz, 512KB 115.20€

-Kovo Seagate Barracuda 7200.7 160GB 8MB, 8.5ms, 7200rpm, 8Mb, uATA/133 156€

-Tuuletin ClacicalTech Igloo Silent Breeze 462 II, jäähdytyslevy, tuuletin 70, metal clip, copper, (AMD/ppga) 23.70€

-Muisti Bf, 512MB 333MHz DDR-RAM DIMM, 64bit, -ns
    88.9€

-Äänikortti SB Live 5.1 Digital (Jää vanhasta koneesta)
    -NÄytönohjain GAINWARD nVidia GF4 MX440 64MB (Jää vanhasta)
    -ATX kotelo (Jää vanhasta)

Moderaattorin viimeksi muokkaama: 10.11.2003
  2.  
  3. snapsix

snapsix Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Itsekin olen sitä mieltä, että ei noissa piirisarjoissa ole niin suuria eroja, että valintaa kannattaisi suuremmin miettiä. Itselläni on tähän asti ollut vain VIAllisia emolevyjä, mutta ei minulla henkilökohtaisesti ole niistä mitään pahaa sanottavaa, ongelmitta ovat toimineet. Nforcea on paljon kehuttu, mutta myös moittijoita löytyy.

Sen sijaan jos valitset barton prossun (FSB333) niin muista valita emolevy joka sopii prosessorille parhaiten (FSB333-tuki).
    Lisäksi emon olisi syytä tukea DDR400-muistia, ja tuon muistin vaihtaisinkin 512Mt DDR333:ta 512Mt DDR400:aan, hintaero kun on mitätön.
    Varaudu lisäksi, että tuota bartonia ei löydy juuri 2600+:na, olen kuullut, että siinä olisi pieniä saatavuusongelmia.

Kovalevy on syytä olla mahdollisimman pitkällä takuulla (3v.), sillä eivät ne näytä nykyisin kovin kestäviä olevan. Tuo välimuistillinen 7200rpm kiekko on hyvä valinta, merkeissä ei ole suurensuuria eroja, itse suosin kuitenkin Western Digitalia, lähinnä tottumuksesta.

Prossutuulettimena tuo Silent Breeze on hyvä valinta.

Varaudu vaihtamaan myös koteloa, jos virtalähde on samalla korkeudella emolevyn kanssa, ja siten prosessorin tuuletin jää virtalähteen taakse piiloon, voit varautua lämpäongelmiin. Prosessorin ympärys olisi syytä olla kaikkiin suuntiin avara, ja takaseinään on syytä lisätä laadukas kotelotuuletin prosessorin korkeudelle puhaltamaan ilmaa ulospäin. Jos virtalähde on kyseisellä kohdalla eikä kotelotuulettimen paikkaa ole, vaihda suosiolla koteloa.

Näytönohjain on vielä käyttökelpoinen jos ei ole peliaddikti, mutta jos pelaa paljon nykypelejä, ja löysää rahaa on käytössä, kannattaa myös näytönohjaimen uusimista miettiä.

4. Bluekkis

Bluekkis Active member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    Juuh, kyllä VIAlliset ihan hyviä on nykyään, sillä vaan on paha maine huonoista piirisarjoista joita se teki joskus ammoisina aikoina ja siitä että vieläkään niissä ei ole pci/agp lukitusta (vaikuttaa lähinnä ylikellotukseen).

Jos ylikellotusta suunnittelee niin nForce emo kannattaa, muuten ei pahemmin ole väliä, kuhan löytyy ne ominaisuudet mitä haluaa. (kaikissa?) nForce emoissa tosin on SoundStorm äänipiiri joka on tunnettu todella hyvänä integroiduksi äänipiiriksi, mutta kun vanha löytyy ei silläkään ole paljoa väliä.

Itelläni on VIAlliset piirit nyt (K8T800), ja oli vanhassakin koneessa (KT133), enkä pahemmin koskaan ole törmännyt ongelmiin.

5. chopper

chopper Moderator Ylläpitäjä

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    Kannattaa serial-ata kovo ostaa, hintaerossa puhutaan parista eurosta.

6. jylppy85

jylppy85 Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Elä tuota Sb Live! 5.1 turhaan ota, tuossa abitin emossa on 5.1 integroituna ja suht hyvät säädötkin, sama taustasuhina niissä on kuitenkin kun mittaa. noikin rahat vain laadun puolelle johonkin muistiin.

7. puutukka

puutukka Guest

Jos tuollaisen nforce2 emon ostat kannattaisi ostaa 2x256 ddr400, näin saat hyödyn kaksikanavaisesta muistiohjaimesta.

8. vwmurre

vwmurre Guest

Mulla powerina on Enermax!
    Ja sen kyljessä luki seuraavia tietoja:

(ATX) E-TYPE-DUAL FAN YES
    (FM) 8CM FAN SPEED MONITORING BY M/B YES
    DC OUTPUT/EG351P-V
    +3.3V/30A
    +5V/32A
    +12V/12A
    -5V/1A
    -12V/1A
    +5Vsb/1.8A
    +3.3V&5V/160W
    Total Power/330W
    AC INPUT (115V/230V - 50-60Hz)/ 10A/6A
    Ja tämä poweri on emolevyn yläpuolella! Emon yläreunasta poweriin on väliä 2cm...

Sitten tuossa mun kotelossa on paikka toiselle tuulettimelle! Riippuen emosta, mutta tämän hetkisessä emossa se toinen tuuletin tulisi prossun tuulettimen päälle...!

Mulla on kuva siitä, mutta en pysty laittamaan sitä tänne näkyviin.Voin laittaa sen jollekkin sähköpostilla, jos joku sen haluaa laittaa näkyviin...?

Se äänikortti mulla on jo olemassa, kun se jää mulle vanhasta koneesta, kuten näytönohjainkin!

Tällä viikolla tarvisi mennä ostamaan kyseiset osat! Tai jotkut ainakin?

9. vwmurre

vwmurre Guest

Kun ei ihan halua ostaa sikaa säkissä, niin pakko kysyä neuvoja!

Niin ja tuosta kovosta? Tuossa BDog:in tarjous lapussa lukee 8.5ms, 7200rpm, 8Mb, uATA/133

Ja jos jollain on muutos ehdotuksia...Tai jotain kerrottavaa, niin palaute tulisi tarpeen...Etukäteen kiittäen...!

E:Lisäsin tietoja ensimmaiseen viestiin!

10. vwmurre

vwmurre Guest

PUUTUKKA: Mutta jos ostaa 2x515MB 400DDR...?

11. id&t

id&t Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Sama se on paljonko sitä muistia hankkii ku vaan ostaa kaks niin saa dualin käyttöön, mutta noi 515mb palikat voi olla tiukassa :)

12. vwmurre

vwmurre Guest

Siis 512Mb....Tuli pikku kirjoítus härö!

13. jaabo68

jaabo68 Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    tuosta Seagaten kovosta, (itse olen kasannut 3-4 vuoden aikana satakunta konetta) ja eniten on Seagaten levyissä ollut valittamista....
    näitä merkkejä olen käyttänyt: Seagaten, Maxtorin, IBM:n (nyk. Hitachi) ja Samsungin levyjä. Seagate on äänekäs ja eniten hajonneita levyjä vaikka niitä en ole kuin kymmenkunta asentanut, vaikka takuuseen on mennytkin suurinosa niin, silti :(
    taitaa olla että ainakin jokatoinen on levinnyt ennen 2:tta käyttövuotta, itse olen huomannut että IBM:n tai nykyisin Hitachin levyt ja Samsungin levyt ovat olleet hyviä: kestäviä, hiljaisia ja molemmissa takuu 3v.

14. Bluekkis

Bluekkis Active member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    Segate äänekäs? kaikki sanoo niitä hiljasiks mutta hitaiks (pitävät sitä hiljasuutta segatella kunniana oikein). Itselläni kolme maxtoria joista vanhin osittain kuoli lämpövaurioon (oli toisen nopeamman pyörivän kovon päällä) joka on tällä hetkellä lanikoneessa kiinni ja toimii silti vaikka ei kylmäbuutsta tunnistakkaan ja nää kaks muuta maxtoria on toiminu uhan hyvin. IBM:n deathstarit ny tunnetaan... Samsungin levyistä en paljoa tiiä. Myös kaikkien valmistajien OEM kovoilla on 3v takuu, paitsi WD raptoreilla joilla on täydet viisi vuotta. =)

Vähän itse olen suunnitellut ostavani kaksi 74GB raptorii ja iskee ne raid0:n (het kun tulevat ja hinta on sopiva huomattavasti parempaan suorituskykyyn nähden).

15. puutukka

puutukka Guest

Samahan se on paljonko ostaa kunhan vaan ostaa 2 samanlaista muisti kampaa, laitoi tuon 2x256 kun kattelin että olit ostamassa yhta 512 kampaa.
    Ja tuolta murobbs:stä löytyy paljon asiaa koneen päivittämisestä. http://murobbs.muropaketti.com/forum.jsp?forum=2

16. vwmurre

vwmurre Guest

Nyt tulinkin sitten toisiin ajatuksiin ja ostankin koko uuden koneen!

Ajattelin seuraavaa:

Kotelo: EN ole vielä valinnut...On niin paljon erillaisia!

-Enermax FMA Power ATX-koteloon, 460W
    kaksi tuuletinta, säädettävä

-AMD Athlon XP B 2800+ 2.08G/333 MHz, 512 KB
    TAI...
    -AMD Athlon XP T 2700+ 2.17G/333 MHz, 256 KB

-Gigabyte GA-7N400 Pro2, nVidia nForce2 Ultra 400, D/TB/xp ATX
    PCI 5, AGP 1, Dimm 4 DualCh.DDR400, dma133, SATA, Audio6, FW, GbLAN, 2.8GHz(-)

TAI...
    -Asus A7N8X Raid DeLuxe/Gold, nVidia nForce2, D/TB/xp ATX
    PCI 5, AGP 1, Dimm 3 DualCh.DDR400, dma133, SATA, Audio6, 2xLAN, FW 2.8Ghz(-)

-Bf, 512MB 400MHz DDR-RAM DIMM, 2kpl

-Seagate Barracuda 7200.7 160.0GB 8MB
    8.5ms, 7200rpm, 8Mb, uATA/133
    TAI...
    -Western Digital Caviar WD2000JB 200.0GB 8MB
    8.9ms, 7200rpm, 8Mb, uATA-66/100

-Club-3D/ATI Radeon 9600Pro 128M DDR tv A ja Ohj.
    128MB DDR-RAM, Radeon, 2xVGA, S/Video/DVI-out, AGP

-LG Super Multi CD/DVD-ReWritable GSA-4040B, vain asema
    12x/32x luku/1-24x kirjoitus DVD-/CD-rom, 2M, IDE, sis. Tai jokin muu malli/merkki?

-Samsung 19, SyncMaster 959NF

Mitä mieltä olette ja onko suositeltava?
    2 viikon sisällä ostan jonkinmoisen myllyn!

17. Bluekkis

Bluekkis Active member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    Bartoni kyllä kannattaa noista kahdesta, samoin kallistuisin asuksen emoon, ovat ne sen verran laadukkaita.

18. snapsix

snapsix Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Jep, Barton prossu mieluummin jos voi valita. Noita asuksen emoja olen paljon käyttänyt kasauksessa, ja itse voin lämpöisesti suositella, heti MSI:n emojen jälkeen ;)
    Itelläni on nykyisessä koneessani hyvin pitkälti samoja osia, WD:n 8Mt cachella oleviin kovalevyihin olen luottanut ja sellainen löytyy omastanikin. LG:n 4040b on toiminut minulla ongelmitta ja kun rammilevytukikin löytyy, ei ole mitään pahaa sanottavaa. Tuo Samsungin Syncmaster on laadukas ja hyvä näyttö, mutta jonkin verran kalliimpi kuin mitä vastaavat putket yleensä ovat. Jos laadusta on valmis maksamaan, niin kai sen hankkiminen on perusteltua. Itse tyydyin halvempaan 19" näyttöön. Virtalähde on ainakin tarpeeksi tehokas ja laadukas, ehkä jopa hiukan yliampuva vielä nykykoneeseen??

19. jankke

jankke Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Tuon esille oman mielipiteeni näyttö valintaan. Unohtakaa 19" näytöt, laittakaa rahaa hiukan lisää ja ostakaa 21" näyttö. Ite ostin Sony Trinitron F520 21", makso pientä vailla liikaa, mut oon ollu enemmän kuin tyytyväinen, kuva on loistava ja riittävän suuri.

20. espe0

espe0 Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Joo bartonia kanssa suosittelen ja asuksen emoa.

400 mhz muistia tuskin tarvitset jos et aio kellotella (mutta jos hintaero on pieni niin samapatuo) ja kovoista Seagate on hiljasempi jos sillä on jotain merkitystä.

21. vwmurre

vwmurre Guest

"-Asus A7N8X Raid DeLuxe/Gold, nVidia nForce2, D/TB/xp ATX
    PCI 5, AGP 1, Dimm 3 DualCh.DDR400, dma133, SATA, Audio6, 2xLAN, FW 2.8Ghz(-) "

Onkos tämä mun valitsema Asus NVidia nForce2 Ultra 400? Vai mikä?

Jaa tämä sivu