Eli tuossa yhtä vanhaa konetta päivittelin.. vanha oli 75 pentti ja nyt prossuksi vaihdoin 150 pentin. 75 ei ollu pii tai muutakaan tanhaa jäähdyttämässä, mutta tartteisko laittaa sitä tuohon 150? Vain onko se ilman sitäkin tarpeeksi kylmä??
Laita varmuuden vuoksi. Meillä on koulussa vanha 150Mhz pentium ja siinä ei ole piitahnaa siilin ja prossun välissä, ja ei se niin kauhean kylmä ole, vaikka ei kuumakaan. Mutta pistä kuitenkin, tollanen piitahna on niin halpaakin.
Itselläni oli aikaisemmin 100 MHz:n pentti, jonka myöhemmin päivitin 150 Mhz:ksi, ilman piitahnaa.Hyvin se toimi ilman, mutta jos haluaa ottaa varman päälle, niin kannattaa sitä tahnaa tosiaan hiukan levittää.
Piitahnan tarkoitus on siirtää tehokkaammin esim. prosessorin tuottama lämpö jäähdytyselementtiin. Ei vara venettä kaada...
Niin, kuten karle kirjoitti itse pelkkä piitahna ei riitä vaan ideana on käyttää siiliä tai siilin ja tuulettimen yhdistelmää viilentämään prosessoria... Piitahna itsessään ei kovinkaan paljon auta Itse kyllä tyytyisin vain pelkkään siiliin, mikäli käyttämäsi kotelo on edes kohtuullisen kokoinen.
Monissa "yritysmallien" koneissa ei ole prosukalle tuuletinta ollenkaan, pelkkä siili. Esim. missä minä olen töissä. Ainakin PIII tason mikroja on ilman prosukan tuuletinta pöytäkotelossa..