Nyt olisi heinäkuun alussa tarkoitus uutta konetta alkaa kasailemaan. Hakusessa siis hintaluokasta 700-800e pelikone, ilman näyttöä, käyttistä ja muita härpäkkeitä. Kasaaminen jne. tapahtuu myös kotona joten siitä ei aiheudu lisäkustannuksia. Ennestään kiinnostavat nuo uudet radeonit, jotka ilmeisesti ensikuun alussa markkinoille saapuvat, kannattava hankinta? Perusvaatimuksia koneelta 4gb+ muistia ihan jo photoshopin pyörittämiseen. Minimivaatimus muuten on Age of Conanin pyöriminen sujuvasti paremmillakin asetuksilla. 800e saa toki mennä rikki todella hyvin perusteluin.
Löysin tuolta nopeasti tsekattuna tämmösen valmiin paketin, jota vois vähän hienosäädellä mutta toki suuntaa antava? Prosessori: INTEL Q9450 CORE 2 QUAD ( toki voi vaihtaa E8400 ) Emolevy: ASUS P5Q DELUXE ( Voi se olla Pro:kin ) ASUS EN9800GTX/HTDP/512M ( Taikka HD 4870 ) SAMSUNG 750GB SATAII 32MB ( Ihan maun mukaan, pienempi tai isompi ) OCZ GAMEXSTREAM 850W ( ehkäpä turhan iso, että voisi pistää joku 520W ) Muistit: Kingston 4 GB 800Mhz DDR 2 Optinen asema: Samsung 22X DVD/RW+/- ( En ole hirveästi näihin perehtynyt, itse en tiedä mitä oleellista eroa asemilla oikeastaan voikaan olla värin lisäksi ) Kotelo: NEXUS CATERPILLAR SILENT CASE ( Taikka Antec Sonata III, jolloin tulisi se virtalähde mukana... tää varmaan säästäis muutaman kympin ) Tuo on hintaan 800€ puolin jos toisin. Voi mennä nappiinkin. Riippuen liikkeestä mistä sen ostat ja miten kovasti pakettia olet muunnellut. Myös jos sen itse kasauttaa, säästää siinäkin.
Saapuneet jo (HD4850 saatavana heti, HD4870 yksittäiskappaleina - voluumina heinäkuun puolella). Mitäpa nyt tuosta sanoisi. Virtalähde on liian iso, Nexus Catepillar häviää Sonata III:lle (joka on muuten halvempi virtalähteen kanssa vrt. erillinen virtalähde + Cate), emolevy on ylihinnoiteltu (pro:lla tai perus P5Q:lla pärjää mainiosti), näytönohjain kannattaa vaihtaa HD4850:een (parempi hinta/laatu, nopeampikin vielä kuin 9800GTX), prosessori mieluummin e8400:aan (parempi hinta/laatu). Tässä olisi minun ehdotukseni: http://hintaseuranta.fi/kori.aspx?sisalto=81668,76677,67362,52841,64432,40419x2,159416 Prosessorin voi vaihtaa neliytimiseen (q9300 tai q9450) ja näytönohjaimen HD4870:een. Muuten paketti näyttää mielestäni aika valmiilta. E: typo
Kiitoksia ehdotuksista, hyviä pointteja molemmilla. Janskun päivittelemänä paketti näyttääkin ihan toimivalta. Vielä mietin 4850 ja 4870 välillä, näyttikseen olen valmis panostamaan, mutta onko tuo tehoero riittävä? Kannattaako hankkia neliytiminen tuplaydinprosessorin sijaan, huomaako sitä eroa peli/valokuvauskäytössä? Kellottuuko tuo Janskun ehdottama E8400 helposti? Hieman olisi tarkoitus prosessorin tehoja nostaa matalan jäähdytysbudjetin rajoissa. Mitenkäs muuten, kannattaako hankkia boxed prosessori vai tray + erillinen jäähy? Ja vielä sen verran, että onko tuo P5Q emo sellainen, ettei tarvitse heti seuraavan päivityksen yhteydessä lähteä vaihtamaan?
Se riippuu ihan sinusta, ja niistä peleistä mitä pelaat. Etsi netistä joitain testejä, ja mieti sitten. Pelikäytössä E8400 on tällä hetkellä nopeampi, mutta valokuvauskäytöstä en osaa sanoa mitään. Riippuu siitä osaako käyttämäsi ohjelma hyödyntää neljää ydintä. E8400 kellottuu hyvin -> hyvän ilmajäähyn kanssa 4 gHz paikkeille. Jos aiot kellotella, niin osta ihmeessä erillinen jäähy. Ensi vuoden puolella Intel julkaisee kuluttajaluokan Nehalemit (20-30% nopeampi kuin Core2duo clock2clock) ja AMD 45nm versiot Phenomeista (Deneb). Joten joudut luultavasti päivittämään emolevysi uuden prosessorin yhteydessä, mutta sama asia on edessä millä tahansa muullakin emolevylläkin. Uusia prosessoreita tällä nykyiselle kannalle ei enää paljoa tule. Kaikkia muita osia pystyy vaihtamaan ihan hyvin tulevaisuudessakin.
Eiköhän se 4870 lähde sitten tilaukseen, kuvittelisin ko. kortilla pärjääväni vielä pitkään. Näillä perusteluilla E8400 koriin siis, pelikäytön tehot kuitenkin ensisijaisia tällä hetkellä. Pienen mietinnän jälkeen paketista onkin muodostunut seuraavanlainen: http://hintaseuranta.fi/kori.aspx?sisalto=40419x2,67362,52841,76677,64432,81668,159786 Ilmeisesti paketissa kaikki tarvittava alkuun pääsemiseksi, äänikortin jne. hankkimisen jätän myöhemmälle ajankohdalle. Ehdotuksia, etenkin hintaa alentavia, otan mielelläni vielä vastaan.
Äänikortti on itegroituna emolevolyllä, eikä sitä kannata ostaa (ellet sitten ole muusikko ja tarvi oikeasti jotain n.800€ äänikorttia.) Itse olen aikoinani "tietämättömänä" sijoittanut 329€ Creativen äänikorttiin, eikä se tarjonnut integroituun verrattuna muuta, kuin pari paskaa prosessointia ja epävakauden. Kortti myös "irtisanoi" sopimuksen melko nopeasti hankinnan jälkeen. Itse laittaisin "varmuuden vuoksi" Q6600-rossun. 4-ydintä luultavasti tarjoaa prossulle pidemmän eliniän, eikä maksa paljoa enempää kuin E8400.
Joo, tietenkin. Olen tuota http://www.jimmspc-store.fi/tuote/HDT-S1283 mötikkää tutkaillut. Ehdotuksia paremmista otetaan vastaan. Itse elän sellaisessa käsityksessä, että tämänhetkiset pelit eivät juuri quad-coresta hyödy ja kun moiset pelit tulevat markkinoille ovat jo prosessoritkin kehittyneet roimasti eteenpäin joten päivitys olisi järkevämpää ajoittaa tuolle ajalle. Kumpi näistä siis on tehokkaampi nykyisessä pelikäytössä pienen kellotuksen jälkeen Q6600 vaiko E8400?
Ainakin testien mukaan pitäisi olla hinta/laatusuhteeltaan hyvä mötikkä. Omakohtaista kokemusta ei ole. =)
http://hintaseuranta.fi/kori.aspx?sisalto=81668,76677,67362,52841,64432,40419x2,75147,159786 Siis tämänhetkinen paketti. Tuollaisena myös pysyy jos joku ei minua neliydinprosessorin ylivertaisuudesta vakuuta tai keksi jotain halvempaa nykyisten osien tilalle. Jimmyltä paketti olisi seuraavanlainen: Tronicista vastaava paketti olisi tällainen. OCZ:n Vendetta 2 prossumötikkää tosiaan tuolta tilaisin jos tuota aiemmin ehdottamaani ei heidän tarjonnastaan löydy. Näyttää tuo uusikin pärjänneen testeissä.
Niin, itse tuota Q6600 ehotin, koska syksymmällä Inteliltä tulee uudet socketit, joten tulevaisuuden päivityksessä joutuu sitten uusimaan koko paskan. Mutta mahdollisesti tuo Q6600 omaa 6-12kk pidemmän elinkaaren kuin E8400, ehkä jopa enemmän.
Juu, pidän tuon Q6600 vielä mietintämyssyssä, koneen ostan vasta viikolla 29, joten tässä on muutama hetki aikaa miettiä. Innostuin myös lisäämään koriin Accelero S1 Rev.2 passiivijäähyn 4870:lle, ilmeisesti ihan hyvä valinta? Kannattaako mukaan ottaa tuo turbo module pieneen lisähintaan vai riittääkö passiivinen jäähdytys pitämään näyttiksen kurissa? Kori siis tällainen. Päätinkin tilata näillä näkymin paketin mindfactory.de nettikaupasta. Koko kori laadukkaammalla g.skillin muistilla, accelero v1 rev.2 + turbo modulella maksaa yhteensä 774e + postit.
Noniin, halusin vielä kiittää afterdawnilaisia avusta konepaketin kasauksessa. Rahaa meni odotettua vain hieman enemmän ja vastinettakin euroille taisi kohtuullisesti tulla. mindfactory.de:stä tällä hetkellä matkalla kohti osoitettani on seuraavanlainen paketti: ARCTIC Turbo Module für Accelero S1 & S2 Asus P5Q Pro P45 S775 FBB 1600MHz PCIe ATX ATI/NVidia ARCTIC ACCELERO S1 Rev.2 rt. Xigmatek HDT-S1283 Heatpipe Cooler 120mm - LGA775/K8/AM2 Kit 2x2048MB OCZ DDR2 800MHz CL4 XTC Titanium 500GB Samsung HD502IJ SATA300 7200rpm 16MB 512MB Sapphire Radeon HD4870 2xDVI/TVO Retail PCIe Intel Core 2 Duo E8400 3.00GHz 1333MHz S775 6MB 45nm tray Ja kokonaishintaa noin 610e + postit jotka jaoin kaverini kanssa. Suomenmaalta tilailin sitten nämä muut roinat elikkäs Jimmyltä matkaan lähtivät seuraavat osat: Antec P182B, ATX-tornikotelo, 4x5.25, 7x3.5, Gun Metal, ei virtalähdettä Corsair 550W 550VXEU ATX V2.2 Virtalähde Lite-On DVD+-RW DL 20x, LH-20A1S-15C, SATA, musta, bulk Näille hintaa 227e + pk. jotka myös jaoin. Eli kokonaishintaa 837e + postikulut. Jonkinlaista kommenttia olisi kiva saada, mitä olisi voinut tehdä toisin tjsp.?